S afviser roadpricing-forslag fra eget bagland

NYHED: Socialdemokraterne er imod forslaget om en betalingsring om København, selvom det primært er S-kommuner, der står bag.
14 socialdemokratiske kommuner foreslår roadpricing-system i Storkøbenhavn. Beregninger viser, at det vil begrænse trafikken med 23 procent.
14 socialdemokratiske kommuner foreslår roadpricing-system i Storkøbenhavn. Beregninger viser, at det vil begrænse trafikken med 23 procent.Foto: colourbox
Fakta
Sagen Kort
16 hovedstadskommuner har med København i spidsen foreslået, at der indføres en betalingsring om København.

Ringen skal følge S-togsringen samt Øresundsvej på Amager.

Systemet vil kunne træde i kraft 18 måneder efter en legalisering af trængselsafgifter.

Ifølge forslaget skal det koste op til 25 kr. at køre ind i byen.

Ifølge beregninger fra bl.a. COWI vil det nedsætte trafikken indenfor ringen med 23 procent.

Samtidig vil trængselsafgifterne i løbet af fem år skabe et overskud på 7-8 mia. kr. til investeringer i infrastrukturen i hovedstadsområdet.

Kommunerne skal behandle forslaget politisk til efteråret.

De 16 kommuner bag forslaget er: Albertslund, Ballerup, Brøndby, Dragør, Gladsaxe, Glostrup, Helsingør, Herlev, Hillerød, Hvidovre, Ishøj, København, Lyngby-Taarbæk, Roskilde, Rødovre og Tårnby.

Kilde: Kommuneforum om trængselsafgifter i hovedstadsområdet

Socialdemokratiet afviser blankt at støtte et forslag om roadpricing, som kommer fra deres eget bagland. 16 kommuner i Storkøbenhavn foreslår, at der oprettes en betalingsring omkring byen - 14 af kommunerne er socialdemokratiske.

Altinget.dk har stillet socialdemokraternes ordfører på området, Klaus Hækkerup, en række kritiske spørgsmål:

Hvorfor støtter I ikke forslaget fra de 16 kommuner i Storkøbenhavn?

"Et flertal i Folketinget betragter det som en skattestigning, og der er ikke flertal for at gennemføre det. Derfor er det efter vores mening bedre at iværksætte et system, hvor man betaler efter hvor mange kilometer, man kører på vejen, og hvilke veje man kører på."

Det er primært S-kommuner med København i spidsen, der har fremsat forslaget. Hvorfor modarbejder I et ønske fra jeres egne kommuner?

"For det første er Socialdemokratiet tilhænger af skattestoppet. Det her er i strid med skattestoppet. For det andet, så er det her ikke den mest hensigtsmæssige måde at opkræve en vejbenyttelsesafgift på. Prisen for at etablere et roadpricing system i to en halv by svarer til det, det vil koste, at etablere det system vi foreslår."

Kommunerne ønsker at føre pengene tilbage til infrastruktur. Hvorfor synes I ikke, at det er en god ide?

"Vores forslag er, at man giver bilerne en afgift for at slide på vejene, og for hvor meget de forurener. Det provenu skal bruges til at sænke registreringsafgiften på biler. Det giver et system, der tilskynder til mere miljørigtig adfærd, end det system som er forslået. Hvis man skal sige det groft, så kan man opnå stort set det samme resultat ved at forhøje parkeringsafgifterne i København med 25 kroner."

Er Socialdemokratiet med til at undergrave det kommunale selvstyre?

"Det er fint nok, at kommunerne har et ønske. Det er bare ikke dem, der skal bestemme. Det skal Folketinget."

Københavns overborgmester, Ritt Bjerregaard (S), har tidligere langet kraftigt ud efter politikerne på Christiansborg for at forhindre kommunernes ønsker om at indføre bompenge. Hun mener, at kommunernes ønske bør give anledning til selvransagelse på Christiansborg. Har det gjort det?

"Jeg synes, at Ritt Bjerregaard burde lange ud efter regeringen. Der er ikke politisk vilje til at ændre noget som helst i trængselsafgifterne. Vi har stillet forslag om det, der er bare ikke flertal for det."

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00