Trafikforskere uenige om motorvejsaftale

AFTALE: Trafikforskere er delt i spørgsmålet om, hvorvidt sidste uges aftale om motorvejsudvidelser er fornuftig. De er dog enige om, at aftalen fører til større CO2-udslip.
Anders Jerking
Sidste uges politiske aftale om motorveje blev mødt af skarp kritik fra trafikforsker Per Homann Jespersen, Roskilde Universitet. Han mente, at det var decideret dumt at udvide dele af Køge Bugt-motorvejen og Helsingørmotorvejen. Den kritik bakkes op af trafikforskerne Harry Lahrmann og Henrik Haarder, begge Aalborg Universitet. De mener ikke, at de to motorvejsudvidelser er fornuftige.

"I Københavnsområdet burde man udbygge den kollektive trafik, det er det sted i Danmark, hvor det er mest rentabelt," mener Henrik Haarder, der understreger, at det er politisk valg at afgøre, hvor pengene skal bruges.

Han mener ikke, at investeringerne vil afhjælpe trængslen.
"På kort sigt vil der være marginalt mindre trængsel, men på langt sigt kommer der flere biler og samme niveau af trængsel," mener han.

Vent på kørselsafgifter 
Harry Lahrmann mener ligeledes, at investeringerne vil føre til flere biler. Han finder det problematisk, at beslutningen er taget, inden man har besluttet en implementeringsplan for kørselsafgifterne.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00