Debat

Venstre: Grønne ambitioner og et SAS på egne vinger skal fremtidssikre dansk luftfart

En grøn omstilling af luftfartsindustrien vil ikke kun gavne klimaet, men også styrke erhvervslivet. Men en ny luftfartsstrategi skal også kunne meget mere end det oven på de seneste års coronakrise og udfordringer i SAS, skriver V-ordførere.

Den nye luftfartsstrategi skal udstikke en klar retning for den grønne omstilling af luftfarten, og den skal ikke mindst have blik for bredden i dansk luftfart, skriver V-ordførere.
Den nye luftfartsstrategi skal udstikke en klar retning for den grønne omstilling af luftfarten, og den skal ikke mindst have blik for bredden i dansk luftfart, skriver V-ordførere.Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Kristian Pihl Lorentzen
Troels Lund Poulsen
Hans Christian Schmidt
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Den nuværende luftfartsstrategi blev udarbejdet af den tidligere Venstre-ledede regering i 2017. Det var en visionær strategi, men siden er der løbet meget vand i åen.

Dansk luftfart har været igennem en turbulent periode, hvor særligt COVID-19, men også alvorlige udfordringer i SAS har bidraget til uroen. Samtidig spiller den grønne omstilling en stadig større rolle, for alle sektorer skal på banen, hvis vi skal nå vores klimamål. Det stiller højere krav til dansk luftfart.

Dette sker sideløbende med den stadigt skarpere konkurrence i både Norden og Europa om at tiltrække nye flyforbindelser og få flere daglige afgange til vigtige destinationer.

Der er på den baggrund behov for en ny luftfartsstrategi, der er ajourført med den nye situation, som dansk luftfart står i. Den nye strategi skal udstikke en klar retning for den grønne omstilling af luftfarten, og den skal ikke mindst have blik for bredden i dansk luftfart. For på samme måde som det er vigtigt at sikre de mindre lufthavnes fremtidige eksistens, så skal vi sørge for at bevare Københavns Lufthavn som en stor international 'hub'.

Derfor er det helt nødvendigt for at sikre gode rammevilkår for luftfarten i Danmark generelt for at understøtte, at tilgængeligheden forbliver høj.

Der er ingen tvivl om, at en grøn omstilling af luftfarten på en fornuftig måde også vil skabe mange grønne arbejdspladser og styrke erhvervslivet i Danmark.

Kristian Pihl Lorentzen, Troels Lund Poulsen og Hans Christian Schmidt
Hhv. transport-, finans- og luftfartsordfører, Venstre

Grøn omstilling i et fornuftigt tempo

God infrastruktur er en afgørende forudsætning for vækst, velstand og velfærd i vores land. Det er af afgørende betydning for, at danskerne og vores virksomheder kan få leveret deres varer, services og produkter i hele landet, nemt og hurtigt. Det gælder selvfølgelig alle transportformer, men i særdeleshed luftfarten, der er en vigtig del af den kollektive transport, og som i langt højere grad bør tænkes sammen med de øvrige kollektive transportformer.

I Danmark er vi dybt afhængige af vores lufthavne, som vi fra politisk hold skal sikre bedre rammer for – det gælder store som små, både på øer og fastland. Der er et stort potentiale i indenrigsluftfarten, men flere af de mindre lufthavne har svært ved at tiltrække de nødvendige investeringer. Det bør strategien adressere.

Der er heller ingen tvivl om, at den grønne omstilling af luftfarten skal være et omdrejningspunkt for den nye luftfartsstrategi.

For som DI og Concito rigtigt skriver i et indlæg i Altinget 3. august: "En så stor og vigtig branche bør omstilles på en måde, der matcher Danmarks ambitioner om at være et grønt foregangsland” – og der er et enormt potentiale i at fremme bæredygtige former for flybrændstof.

Temadebat

Hvordan skal Danmarks næste luftfartsstrategi se ud?

Dansk luftfart går igennem en turbulent periode, hvor både coronakrise, grøn omstilling og alvorlige udfordringer i SAS har bidraget til uroen. 

Senere på året vil regeringen præsentere sit udspil til en grøn omstilling af sektoren, og nu vil fagfolk og politikere i den kommende tid debattere, om den bør tænkes ind i en større helhed og føre til en opdatering af Danmarks nuværende luftfartsstrategi, der blev underskrevet af den daværende VLAK-regering i 2017.

Det er en strategi, der har et stort fokus på udbygning af infrastruktur og understøttelse af nye flytruter. Skal det justeres i lyset af de nye klimapolitiske ambitioner? Hvordan bør en ny strategi afspejle pandemien og dens ændrede rejsemønstre? Og skal strategien tilpasses krisen i SAS?

Om temadebatter:

Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Har du et vigtigt input til debatten og vil deltage? Kontakt Altingets debatredaktion på [email protected].

Regeringens klimapartnerskabet kom med deres afrapportering for flere år siden, og siden har regeringen ikke foretaget sig meget. Partnerskabet leverer ellers en række fornuftige løsninger, som vi bør kigge på – selvfølgelig uden at skatter og afgifter hæves.

Flere i branchen havde i forbindelse med infrastrukturforhandlingerne i foråret 2021 desuden efterspurgt puljer til den grønne omstilling. De var dog udeladt i den 161 milliarder kroner store plan, der løber frem til 2035. I Venstre havde vi i vores eget oplæg afsat 250 millioner kroner til dette og pressede samtidig på for det i forhandlingerne.

For der er ingen tvivl om, at en grøn omstilling af luftfarten på en fornuftig måde i et fornuftigt tempo ikke blot vil være til gavn for klimaet, men også skabe mange grønne arbejdspladser og styrke erhvervslivet i Danmark.

På længere sigt bør staten ikke være medejer af SAS, og derfor kan selskabet ikke leve på statslige indskud fremadrettet. Det er god borgerlig politik.

Kristian Pihl Lorentzen, Troels Lund Poulsen og Hans Christian Schmidt
Hhv. transport-, finans- og luftfartsordfører, Venstre

SAS skal gøres robust

Derudover er en ny luftfartsstrategi nødt til at forholde sig til spørgsmålet omkring SAS.

Her er det fra politisk hold – med Venstres opbakning – blevet besluttet, at SAS skal genrejses og gøres robust, og at staten skal være en aktiv medejer i processen med at hjælpe SAS på fode.

Det er ikke kun vigtigt for SAS som selskab, men netop også vigtig for at sikre, at Københavns Lufthavn også fremover har et stort og godt rutenet. Og så handler det ikke mindst om arbejdspladser, hvor man skal holde sig for øje, at luftfartssektoren i Danmark beskæftiger cirka 50.000, direkte såvel som indirekte.

Men på længere sigt bør staten ikke være medejer af SAS, og derfor kan selskabet ikke leve på statslige indskud fremadrettet. Det er god borgerlig politik.

Ovenstående vil være en række af Venstres pejlemærker i forhold til en ny luftfartsstrategi. Flere af de berørte emner er indbyrdes forbundne, og strategien vil naturligvis også skulle beskæftige sig med en lang række andre vigtige temaer.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kristian Pihl Lorentzen

Fhv. MF (V), fhv. næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)

Troels Lund Poulsen

Vicestatsminister, forsvarsminister, partiformand, MF (V)
Student (Tørring Amtsgymnasium 1995)

Hans Christian Schmidt

MF (V), fhv. miljø-, fødevare-, transport- og bygningsminister
lærer (Haderslev Seminarium 1977)

0:000:00