Debat

VU: Staten skal ikke lege Postmand Per

Selvom PostNord er kommet ud med et overskud, er det tvivlsomt, at fremgangen fortsætter på den anden side af covid-19. Lad os udnytte det midlertidige overskud til at sælge PostNord fra, skriver Venstres Ungdom.

Hvorfor skal staten være aktør på et marked, hvor flere private pakkevæsner eksisterer, spørger Venstres Ungdom.
Hvorfor skal staten være aktør på et marked, hvor flere private pakkevæsner eksisterer, spørger Venstres Ungdom.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I takt med at alle forretninger pånær dagligvarebutikker har måttet have coronalukket, er mængden af pakkepost ekspanderet voldsomt.

I perioder har diverse onlineforhandlere sågar sammenlignet mængden af ordrer med de sidste uger op til juleaftenen.

Det er naturligvis glædeligt, at nogen trods alt kan nyde godt af covid-19, selvom de nok også hellere havde været foruden.

Covid-19 eller ej, så er der dog også en stigende tendens til, at danskerne tyer til nethandel frem for de fysiske butikker, som kan være en anelse mere tidskrævende. Det har for en gangs skyld også betydet vækst for PostNord.

Udnyt opsvinget
I 2019 tabte virksomheden 200 millioner kroner, efter at den havde svært ved at kompensere for den øgede digitalisering.

Til gengæld har PostNord i det senest opgjorte kvartal kunnet fejre et rekordhøjt driftsresultat og ender endda med at tjene 1,3 milliarder kroner for hele 2020.

Det er først og fremmest tvivlsomt, at denne fremgang vil fortsætte, når vi står på den anden side af covid-19, eftersom at PostNord sjældent har leveret sorte tal på bundlinjen.

Ethvert privat selskab med respekt for sig selv ville have handlet på de mange års dårlige regnskaber og tendenser

Martin Voergaard og Søren Lousdal
Klima-, miljø og transportordfører i Venstres Ungdom og formand for Venstres Ungdom Thy

Det er dermed oplagt, at vi udnytter PostNords midlertidige opsving og sælger den danske stats ejerandel af PostNord på 40 procent fra.

At staten skal have ejerandel i et postselskab, beskyttes ofte med argumenter om, at nogen må levere breve til de ender af landet, hvor det givetvis ikke er så profitabelt – nok tværtimod. Dette forhindrer dog langt fra, at man ikke sagtens ville kunne udlicitere ydelsen til et privat firma.

Hvorfor er det nødvendigt, at staten skal lege "Postmand Per" og stilles til ansvar for de utallige røde regnskaber, som enten Post Danmark eller PostNord har leveret igennem årene?

Uddeling af post har tidligere været klassificeret som kritisk infrastruktur, men med e-Boks, e-mails og erkendelsen af, at breve ikke behøver at blive overdraget fra hverken en mand i rød eller blå uniform, er det heldigvis forduftet.

Vi har allerede en god håndfuld af forskellige pakkevæsner i Danmark, så hvorfor er det præcist, at staten skal være aktør på dette marked – hvor det dertil nok må siges, at PostNord er den dårligste aktør på markedet?

Tid til fornyelse
I dag leveres allerede hovedparten af vores pakker til lokale pakkeshops i dagligvarebutikker eller kiosker, hvor det på ingen måde er noget problem at hente sin pakkepost – men besynderligt nok ikke er muligt at hente sine breve?

PostNord kører tydeligvis fortsat i sit gamle spor, hvor man jævnfør deres sidste mange regnskaber hverken har formået at forny sig eller følge med tiden, eftersom at man i perioden fra 2000 til 2015 så et fald på 68 procent i mængden af breve.

Det er derfor nærliggende at spørge, om det ikke er tid til fornyelse hos PostNord? I dag giver det langt mere mening at lave et system, hvor de få breve der bliver sendt, leveres til en eksisterende pakkeshop, hvor man i forvejen allerede henter alle sine pakker.

Læs også

Ethvert privat selskab med respekt for sig selv ville have handlet på de mange års dårlige regnskaber og tendenser – og ikke ventet på tilfældigheder som en verdensomspændende pandemi for at generere et overskud.

Det er derfor på tide, at vi profitmaksimerer og sælger os fri af PostNord samt udliciterer ydelsen om at levere kommunale og statslige breve på markedsvilkår.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Martin Voergaard

Klima-, miljø og transportordfører, Venstres Ungdom og kandidat til Frederiksberg byråd

0:000:00