Rasmus Nordqvist
 svarer 
Dan Jørgensen

Rasmus Nordqvist (ALT) spørger klima-, energi- og forsyningsministeren, Dan Jørgensen, om ministeriets svar i høringsnotatet er fyldestgørende og dækkende i forhold til den fremførte kritik af den gældende udelukkelse af vedvarende elektricitet

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 51, Spørgsmål 1
Mener ministeren, at ministeriets svar i høringsnotatet er fyldestgørende og dækkende i forhold til den fremførte kritik af den gældende udelukkelse af vedvarende elektricitet, og planlægger ministeren at foreslå en ligestilling i fremtiden?

Svar fra tirsdag den 3. december 2019
For at vi kan nå i mål med 70 pct.-målet, er det bydende nødvendigt med en grøn omstilling af transportsektoren. Derfor bliver elbiler fremmet med afgiftsfritagelse ved køb og i en vis udstrækning ved lavere afgifter på el. Elbusser fremmes især ved, at der kun betales minimumsafgift på el til opladning, hvilket udgør et ret betydeligt tilskud.

Hvis VE-el blev inddraget i biobrændstofloven, ville det umiddelbart fortrænge biobrændstoffer, der er dyrere end fossile brændstoffer. Derfor ville en inddragelse af el i iblandingskravet medføre øget C 2 -udledning fra transportsektoren og således ikke bidrage til den grønne omstilling. Dermed vil man heller ikke længere kunne opfylde VE-direktivets krav med et iblandingskrav på 7,6 pct., og mankoen i forhold til opfyldelse af C 2 -reduktionskrav vil blive øget.
0:000:00