Mette Abildgaard
 svarer 
Dan Jørgensen

Mette Abildgaard (K) spørger klima-, energi- og forsyningsministeren, Dan Jørgensen, om der er taget højde for den mulige effekt i bustrafikken ved at ligestille elektricitet i de iblandingsforpligtede virksomheders målopfyldelse

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 51, Spørgsmål 10
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderer, at bidraget fra VE-el reelt ikke kan øges i 2020, da ”dette ville kræve en yderligere elektrificering af jernbanerne eller en meget betydelig forøgelse af antallet af elbiler ud over det, der forventes med afsæt i den gældende regulering vedrørende elbiler”. At et øget bidrag fra VE-el kræver en øget anvendelse af VE-el, er ingen overraskelse og vel næppe et argument imod ligestillingen af elektricitet i det generelle iblandingskrav for vejtransporten. Forud for valget ønskede Socialdemokratiet at omlægge den kollektive bustrafik fra fossil energi til el. Har ministeren taget højde for den mulige effekt i bustrafikken ved at ligestille elektricitet i de iblandingsforpligtede virksomheders målopfyldelse, og i bekræftende fald, hvad er begrundelsen for at diskriminere VE-el i virksomhedernes målopfyldelse?

Svar fra tirsdag den 3. december 2019
Inddragelsen af el i biobrændstofloven vil medføre, at biobrændstoffer fortrænges.

Dermed vil en inddragelse af el ikke bidrage til opfyldelse af VE-direktivets krav, men omvendt medføre, at kravet ikke opfyldes, med et iblandingskrav på 7,6 pct.

Samtidig vil fortrængningen af biobrændstoffer medføre, at udledningen af C 2 vil stige, da biobrændstofferne vil blive erstattet af fossile brændstoffer. En inddragelse af el i biobrændstofloven vil derfor hverken bidrage til opfyldelse af VE-direktivet eller vores klimamål i øvrigt.

VE-el anvendt på vej og bane indgår allerede i den danske opfyldelse af VEdirektivet. Iblandingskravet er således fastlagt ud fra, hvad der forventes at mangle i opfyldelsen af VE-direktivets krav, når der tages højde for den el, der anvendes på vej og bane.
0:000:00