svarer 
Dan Jørgensen

Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget spørger klima-, energi- og forsyningsministeren, Dan Jørgensen, om kommentarer til materiale fra Emmelev A/S i forbindelse med foretræde for udvalget

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 51, Spørgsmål 22
Ministeren bedes kommentere materialet fra Emmelev A/S i forbindelse med foretræde for udvalget, jf. L 51 - bilag 6.

Svar fra mandag den 9. december 2019
Emmelev Mølle rejser i deres præsentation især tre spørgsmål jf. bilag 6, som jeg vil besvare nedenfor.

1) Emmelev påpeger, at grundet ethanols lave energiindhold, vil der skulle anvendes mere biobrændstof, hvis der anvendes bioethanol frem for biodiesel.

Dette er korrekt, hvis der måles i liter. I alle beregninger af både økonomi og C 2 effekter mv. tages der dog afsæt i energiindholdet, hvorfor der fuldt ud er taget højde for de forskelle, der er på energiindholdet i de forskellige brændstoffer.

2) Emmelev påpeger, at deres biodiesel baseret på rapsolie har en højere fortrængningsevne end bioethanol.

Den bioethanol, der i 2018 blev anvendt i Danmark, havde for størstedelens vedkommende en C 2 -fortrængning på mellem 60 og 76 pct. Tilsvarende havde 1.g. biodiesel en C 2 -fortrængning, der typisk lå på mellem 50 og 55 pct. Den gennemsnitlige fortrængningsevne er således højere for bioethanol end den er for biodiesel.

Derudover tager Emmelev Mølle ikke højde ILUC-effekter. ILUC-effekterne er ifølge de studier, der er lavet for Kommissionen (bl.a. Globiom-studiet) væsentligt højere for biodiesel baseret på raps, end det er for bioethanol.

3) Endelig foretager Emmelev en sammenligning af forskellige teknologier på basis af Klimarådets baggrundsnotat: "Hvor klimavenlige er elbiler sammenlignet med – 2 pr. kørt km end en elbil.

Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet Holmens Kanal 20 1060 København K T: +45 3392 2809 E: [email protected] www.kefm.dk Det skal hertil fremføres, at Klimarådet anfører følgende om deres metode, hvilket der ikke synes at være taget højde for i den ovennævnte beregning:

"Der ses bort fra, at der iblandes biodiesel og bioetanol i diesel og benzin, da der i mange tilfælde kan være høje C 2 -udledninger fra produktionen af biobrændsler, herunder fra indirekte arealanvendelsesændringer".
0:000:00