Rune Lund
 svarer 
Morten Bødskov

Rune Lund (EL) spørger skatteministeren, Morten Bødskov, om provenuvirkningen i umiddelbart effekt, efter tilbageløb og efter adfærd, såfremt virksomheders egne køb af firmabiler omfattes af kravet om genberegning

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 91, Spørgsmål 7
Ministeren bedes redegøre for provenuvirkningen i umiddelbart effekt, efter tilbageløb og efter adfærd, såfremt virksomheders egne køb af firmabiler omfattes af kravet om genberegning, hvorved der kommer til at gælde samme regler om fastsættelse af beskatningsgrundlaget for en firmabilist, uanset om virksomheden leaser bilen eller køber den fra ny.

Svar fra mandag den 20. januar 2020
Der er i lovforslagets provenuskøn taget udgangspunkt i erfaringerne fra stramningen på leasingområdet mht. genberegning. Disse omfatter ikke virksomheders egne køb af firmabiler, da de ikke genberegnes. Der foreligger således ikke umiddelbart data, der gør det muligt at skønne over provenuvirkningen ved at ændre registreringsafgiftsloven, hvis også virksomheders egne køb af firmabiler omfattes af genberegningsreglerne.

Formålet med registreringsafgiftsreglerne om genberegning var at fjerne de regler, som muliggjorde, at leasingselskaber og andre tilsvarende virksomheder kunne indregistrere biler til ekstraordinært lav afgift for derefter ved videresalg at opnå en fortjeneste, som helt eller delvist skyldtes den opnåede lave registreringsafgift. Derfor er virksomhedernes køb af egne biler, der fx anvendes af deres ansatte ikke omfattet af genberegningsreglerne, medmindre indkøbet sker med henblik på videresalg.

Med lovforslaget vil en genberegnet værdi efter registreringsafgiftsreglerne også skulle anvendes ved beskatningen af fri bil. Den foreslåede beskatning af fri bil, der genberegnes, afspejler dermed afgrænsningerne anvendt i registreringsafgiftsreglerne.

En mere grundlæggende omlægning af registreringsafgiftsreglerne indgår ikke i aftalen om finansloven for 2020, men vil kunne indgå i de kommende overvejelser om den fremtidige indretning af bilbeskatningen på baggrund af anbefalingerne fra kommissionen for grøn omstilling af personbiler.

0:000:00