svarer 
Morten Bødskov

Skatteudvalget spørger skatteministeren, Morten Bødskov, om kommentar til notat fra Finans og Leasing som blev udleveret ved deres foretræde for Skatteudvalget den 16. januar 2020

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 91, Spørgsmål 8
Ministeren bedes kommentere notat fra Finans og Leasing som blev udleveret ved deres foretræde for Skatteudvalget den 16. januar 2020, jf. L 91 - bilag 6.

Svar fra mandag den 20. januar 2020
Finans og Leasing anfører i henvendelsen, at lovforslaget bør udskydes og afvente anbefalingerne fra kommissionen for grøn omstilling af personbiler, der må forventes at medføre omlægninger af registreringsafgiftssystemet.

Finans og Leasing foreslår, at der i stedet for de i lovforslaget foreslåede ændringer anvendes et listeprissystem til brug for beskatningen af fri bil, således at beskatningen kan fastlægges allerede ved opstart af kontrakten.

Endvidere anfører Finans og Leasing, at der er et ”hul” i registreringsafgiftsreglerne om genberegning, der bør lukkes ved, at virksomheders køb af egne biler også underlægges krav om genberegning af registreringsafgift.

Endelig efterlyser Finans og Leasing en afklaring af status for udviklingen af det semiautomatiske værdiansættelsessystem.

Kommentar Hertil bemærkes indledningsvis, at udgangspunktet for beskatningen af fri bil - også leasede biler – så vidt muligt bør være markedsværdien.

Finans og Leasings synspunkter vedrørende den foreslåede metode - at der ved beskatning af fri bil, der genberegnes efter registreringsafgiftsloven, anvendes samme værdiansættelse som ved beregning af registreringsafgift - er også fremført og kommenteret i høringsnotatet, herunder ønsket om indførelse af en form for listeprissystem til brug for beskatningen af fri bil.

Efter lovforslaget vil en genberegnet værdi efter registreringsafgiftsreglerne også skulle anvendes ved beskatningen af fri bil. Den foreslåede beskatning af fri bil, der genberegnes, afspejler dermed afgrænsningerne anvendt i registreringsafgiftsreglerne. Der sker efter forslaget ingen ændringer af beskatningen, hvis bilens værdi ikke ændres ved genberegning, ligesom der ikke sker ændringer for biler, der allerede er stillet til privat rådighed inden den 1. februar 2020.

Indførelse af et særligt listeprissystem kun til brug for beskatning af fri bil vil medføre to parallelle systemer til værdifastsættelse, hvilket ikke umiddelbart er hensigtsmæssigt. Det vil i øvrigt kræve nærmere regulering af, hvordan listepriser fastsættes og anvendes.

Med hensyn til det anførte om virksomhedernes køb af egne biler bemærkes, at formålet med registreringsafgiftsreglerne om genberegning var at fjerne de regler, som muliggjorde, at leasingselskaber og andre tilsvarende virksomheder kunne indregistrere biler til ekstraordinært lav afgift for derefter ved videresalg at opnå en fortjeneste, som helt eller delvist skyldtes den opnåede lave registreringsafgift. Derfor er virksomhedernes køb af egne biler, der fx anvendes af deres ansatte ikke omfattet af genberegningsreglerne, medmindre indkøbet sker med henblik på videresalg.

En mere grundlæggende omlægning af registreringsafgiftsreglerne og firmabilbeskatningen - herunder anvendelse af listepriser - indgår ikke i aftalen om finansloven for 2020, men vil kunne indgå i de kommende overvejelser om den fremtidige indretning af bilbeskatningen på baggrund af anbefalingerne fra kommissionen for grøn omstilling af personbiler.

Med hensyn til udviklingen af en semiautomatisk værdifastsætter til understøttelse af Motorstyrelsens sagsbehandling kan jeg henvise til min besvarelse af L 91 - spørgsmål 4, hvoraf bl.a. fremgår, at projektets omfang og muligheder er ved at blive analyseret.

0:000:00