Louise Schack Elholm
 svarer 
Morten Bødskov

Louise Schack Elholm (V) spørger skatteministeren, Morten Bødskov, om teknisk bistand til et ændringsforslag, der handler om, at ikrafttrædelsen af den del af lovforslaget, der handler om ophævelse af hovedaktionærnedslaget, udskydes til 1. juni 2020

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 91, Spørgsmål 10
Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der handler om, at ikrafttrædelsen af den del af lovforslaget, der handler om ophævelse af hovedaktionærnedslaget, udskydes til 1. juni 2020? Ændringen vil blive finansieret gennem lovforslag L 64 (folketingsåret 2018-19, 1. samling).

Svar fra mandag den 27. januar 2020
Jeg henviser til nedenstående udkast til ændringsforslag, som jeg ikke kan støtte.

Det anføres i spørgsmålet, at den foreslåede ændring vil blive finansieret gennem lovforslag L 64 (folketingsåret 2018/19, 1. samling). Hertil bemærkes, at det fremgår af betænkningen til L 64, at Socialdemokratiets, Venstres, Dansk Folkeparti, Radikale Venstres, Det Konservative Folkepartis og Liberal Alliances medlemmer af udvalget bemærker, at ophævelse af fradragsretten for inddrivelsesrenter indebærer et varigt årligt merprovenu på ca. 135 mio. kr. (efter adfærd og tilbageløb), og at partierne er enige om, at merprovenuet fra 2020 og frem udmøntes til finansiering af »Aftale om ret til seniorpension for nedslidte« (2019) indgået mellem den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Radikale Venstre. Det resterende merprovenu på ca. 100 mio. kr. i 2020 vil blive udmøntet efter aftale mellem partierne.

En eventuel udmøntning af det angivne resterende merprovenu vil således forudsætte, at de relevante partier inddrages i en sådan beslutning, og at der indgås aftale herom.

Det ønskede ændringsforslag kan se ud som følgende:

Ændringsforslag til Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, dødsboskatteloven, ligningsloven og personskatteloven (Ophævelse af hovedaktionærnedslaget, beskatning af fri bil ved genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi og nedsættelse af bundskatten) (L 91)

Ændringsforslag til det under A nævnte forslag ændres »den 1. februar 2020« til: »den 1. juni 2020«.

[Udskydelse af ophævelsen af hovedaktionærnedslaget til 1. juni 2020]

Bemærkninger Til nr. 1 Ved § 5, stk. 1, i lovforslaget er det foreslået, at loven træder i kraft den 1. februar 2020.

Ved § 5, stk. 2, i lovforslaget er det foreslået, at § 1, nr. 1-3 og 5 og § 2 har virkning for aktieafståelser, der finder sted den 1. februar 2020 eller senere.

Ved § 5, stk. 3, i lovforslaget er det foreslået, at § 1, nr. 4, har virkning for indtræden af skattepligt efter aktieavancebeskatningslovens § 38, den 1. februar 2020 eller senere.

De angivne virkningstidspunkter indebærer, at der ikke kan opnås hovedaktionærnedslag ved afståelse af aktier den 1. februar 2020 eller senere. Der kan tilsvarende heller ikke opnås hovedaktionærnedslag ved opgørelse af en eventuel exitbeskatning ved fraflytning den 1. februar 2020 eller senere. Ved afståelse eller fraflytning inden den 1. februar 2020 er der adgang til hovedaktionærnedslag i henhold til gældende regler.

Det foreslås ved ændringsforslaget, at virkningstidspunktet udskydes i 4 måneder til den 1. juni 2020. Ved en afståelse af aktierne inden den 1. juni 2020 vil der således fortsat kunne opnås hovedaktionærnedslag i henhold til de hidtidige regler. Hovedaktionærnedslaget vil ligeledes blive bevaret ved opgørelsen af exitbeskatningen, hvis skattepligten ophører inden den 1. juni 2020 i forbindelse med en fraflytning.

Ændringsforslaget om udskydelse af virkningstidspunktet vil medføre, at der gives aktionærerne mere tid til at afstå aktierne og samtidig beholde hovedaktionærnedslaget i forbindelse med afståelsen.

Det skønnes med betydelig usikkerhed, at den foreslåede udskydelse af ikrafttrædelsesdatoen til 1. juni 2020 vil reducere det umiddelbare merprovenu i 2020 med 110 mio. kr., hvilket svarer til ca. 85 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.

0:000:00