Henning Hyllested
 svarer 
Benny Engelbrecht

Henning Hyllested (EL) spørger transportministeren, Benny Engelbrecht, om ministeren vil redegøre for andre situationer – end det fremlagte eksempel med udbedring af skader på infrastruktur, hvor der således vil være tale om reetablering af et allerede godkendt og eksisterende anlæg – hvor ministeren finder det relevant at anvende den undtagelsesbestemmelse, som lovforslaget åbner for, og som betyder, at visse projekter kan undtages fra VVM-reglerne

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 84, Spørgsmål 2
Vil ministeren redegøre for andre situationer – end det fremlagte eksempel med udbedring af skader på infrastruktur, hvor der således vil være tale om reetablering af et allerede godkendt og eksisterende anlæg – hvor ministeren finder det relevant at anvende den undtagelsesbestemmelse, som lovforslaget åbner for, og som betyder, at visse projekter kan undtages fra VVM-reglerne?

Svar fra fredag den 18. december 2020
Vil ministeren redegøre for andre situationer – end det fremlagte eksempel med udbedring af skader på infrastruktur, hvor der således vil være tale om reetablering af et allerede godkendt og eksisterende anlæg – hvor ministeren finder det relevant at anvende den undtagelsesbestemmelse, som lovforslaget åbner for, og som betyder, at visse projekter kan undtages fra VVM-reglerne?

Svar:

Det følger af VVM-direktivets artikel 2, stk. 4, at i undtagelsestilfælde kan et konkret projekt helt eller delvist fritages fra direktivets bestemmelser med undtagelse af bestemmelsen om internationale høringer, forudsat en række betingelser er opfyldt. I åbningsskrivelsen påpeger Europa-Kommissionen, at hvis fritagelsesmuligheden i artikel 2, stk. 4, ønskes anvendt, skal denne være implementeret i national lovgivning.

Bestemmelsen foreslås implementeret i vejloven og jernbaneloven, da det ikke kan udelukkes, at der i fremtiden vil være behov for helt eller delvist at fritage et projekt fra miljøkonsekvensvurderingskravene.

Hvis der fremover skulle blive behov for anvendelse af fritagelsesmuligheden på vej- og jernbaneområdet, forventes der at blive tale om udbedring af skader på allerede etablerede vej- og jernbaneanlæg som følge af en ekstraordinær begivenhed, f.eks. en voldsom oversvømmelse, stormskade eller lignende. Jeg har således ingen forventning om andet end, at behovet for at benytte muligheden vil blive særdeles begrænset – om overhovedet aktuel. Der vil i alle tilfælde blive tale om, at det konkret vurderes, at hensynet til at afværge skadevirkningerne ved at udsætte nødvendige arbejder vejer tungere end hensynet til at følge miljøkonsekvensvurderingskravene i vejloven og jernbaneloven. Det bemærkes hertil, at fritagelsesmuligheden ikke vil kunne anvendes, hvor skaden er sket på grund af manglende vedligeholdelse.

Side Jeg kan oplyse, at det følger af Europa-Kommissionens vejledning vedrørende fritagelsesbestemmelsen, at bestemmelsen i perioden 2014-17 er blevet anvendt i tre tilfælde på Unionens område, f.eks. ved et projekt, der skulle sikre en gasforsyning. Der har mig bekendt ikke i denne periode været behov for at kunne anvende fritagelsesmuligheden i Danmark, herunder på Transport- og Boligministeriets område.

Det bemærkes afslutningsvist, at der efter direktivet følger en række betingelser, som skal være opfyldt, hvis det findes nødvendigt at anvende fritagelsesmuligheden. Muligheden kan bl.a. alene anvendes i et undtagelsestilfælde, hvor det er umuligt at overholde alle miljøkonsekvensvurderingskravene. Desuden er der krav om undersøgelse af, om der kan foretages en anden form for miljøvurdering, oplysninger herom skal stilles til rådighed for offentligheden og Europa-Kommissionen skal underrettes om begrundelsen for anvendelse af fritagelsesmuligheden.
0:000:00