Henning Hyllested
 svarer 
Benny Engelbrecht

EL: Hvorfor skal transportministeren kunne bemyndige statslige selskaber til at udøve samtlige beføjelser?

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 84, Spørgsmål 3

Vil ministeren redegøre for baggrunden for, at transportministeren skal kunne bemyndige statslige selskaber til at udøve samtlige beføjelser, som Vejdirektoratet og Banedanmark er tillagt som bygherrer efter miljøvurderingskapitlerne i vej- og jernbaneloven, herunder om disse beføjelser også omfatter muligheden for at træffe egentlige myndighedsafgørelser?

Svar fra fredag den 18. december 2020
Engelbrecht: Statslige selskaber vil ikke få mulighed for at træffe egentlige myndighedsafgørelser med de foreslåede ændringer af vejloven og jernbaneloven

Ifølge vejloven og jernbaneloven kan alene Vejdirektoratet og Banedanmark varetage bygherreopgaver. Hensigten med implementeringen af VVM-direktivet på Transport- og Boligministeriets område har dog været at overtage reglerne for miljøkonsekvensvurderinger for alle statslige vej- og jernbaneanlæg.

Visse statslige vej- og jernbaneanlæg varetages imidlertid ikke af Vejdirektoratet eller Banedanmark, men af statslige selskaber, f.eks. Sund & Bælt, hvorfor vejloven og jernbaneloven ikke kan anvendes, da de efter ordlyden af bestemmelserne udtrykkeligt fastlægger, at bygherren skal være Vejdirektoratet eller Banedanmark.

På baggrund heraf justeres vejloven og jernbaneloven således, at statslige vej og jernbaneanlæg kan miljøkonsekvensvurderes efter reglerne herom i de to love, uanset om bygherren er Vejdirektoratet, Banedanmark eller et statsligt selskab.

Det bemærkes endvidere, at bygherren – uanset om det er Vejdirektoratet, Banedanmark eller et statsligt selskab – ikke træffer myndighedsafgørelser efter vejloven og jernbaneloven. Vejlovens kapitel 2 a og jernbanelovens kapitel 6 a fastsætter processen for miljøkonsekvensvurdering af statslige vej- og jernbaneanlæg. Bygherren varetager i forbindelse hermed visse sagsskridt frem mod, at der gives tilladelse til projektet enten administrativt af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen eller ved vedtagelse af en anlægslov i Folketinget. Hvis bygherren for et projekt, der skal tillades ved en anlægslov, er et statsligt selskab, vil de sagsskridt, som har karakter af myndighedsopgaver, desuden blive varetaget af transportministeren. Dette er f.eks. gennemførelse af offentlige høringer.

Jeg kan således afkræfte, at statslige selskaber i medfør af de foreslåede ændringer af vejloven og jernbaneloven får mulighed for at træffe egentlige myndighedsafgørelser.

0:000:00