Debat

Handelsskoleelever: Vi skal have mere tid til trivsel og læring

Vi bør kigge på længden af vores merkantile erhvervsuddannelser og antallet af elever i klasserne. Det skylder vi de fremtidige eud- og eux-elever, så der kan blive tid til faglig fordybelse, dannelse og socialt samvær i og uden for skolen, skriver Maria Bøge Blenstrup.

Vi foreslår, at studieåret på eux forlænges med ét år, samt at grundforløbet forlænges til at vare halvandet år. Det vil lette undervisningstrykket for eleverne, skriver Maria Bøge Blenstrup.
Vi foreslår, at studieåret på eux forlænges med ét år, samt at grundforløbet forlænges til at vare halvandet år. Det vil lette undervisningstrykket for eleverne, skriver Maria Bøge Blenstrup.Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix
Maria Bøge Blenstrup
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Hvis vi skal have flere unge til at tage en erhvervsuddannelse, så må vi kaste et kritisk blik på, hvad vi tilbyder dem. Som formanden for DEG-L, Ole Heinager, så rigtigt påpeger, så skal pengene følge med.

Vi elever skal ikke tage til takke med et udsultet uddannelsestilbud, hvor der hverken er ressourcer eller tid nok. For skal vi det, så bliver erhvervsuddannelserne ikke konkurrencedygtige sammenlignet med gymnasierne.

For ja, eleverne på de merkantile erhvervsuddannelser har i høj grad truffet et specialiseret uddannelsesvalg. Dette må ikke forveksles med at være et fravalg af de tilbud og sociale fællesskaber, der tilbydes på alle gymnasiale uddannelser.

Man skal dog have in mente, at eleverne på erhvervsuddannelserne fordeles bredt på aldersspektret, og derfor har forskellige krav og ønsker til uddannelsen. Vi kan altså ikke skæres over en kam.

Ole Heinager foreslår som ét af sine fem forslag til et bedre uddannelsessystem, at vi får mere tid på erhvervsuddannelserne. Det er vi enige i, og derfor kommer her vores uddybende perspektiv på, hvordan vi sikrer dette.

Mere tid til læring

Heinager har ganske ret, når han skriver, at tiden på grundforløbet er meget komprimeret.

Det gælder også studieåret på eux business. Derfor foreslår vi, at man forlænger studieåret på eux med ét år samt at grundforløbet forlænges til at vare halvandet år.

I dag er der et gennemsnitligt klasseloft på de gymnasiale uddannelser på 28 elever. Et sådant klasseloft er dog ikke aktuelt på erhvervsuddannelserne – det bør indføres

Maria Bøge Blenstrup
Formand, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever

Dette vil lette undervisningstrykket for eleverne, give mere tid til at opbygge sociale relationer samt give plads til at dannelse bliver en større del af skoleforløbet.

Mange af os elever oplever i dag at gå i skole fra klokken 8 til 15 eller 16 hver dag. Som vi efterhånden har erfaret, er længere skoledage ikke ensbetydende med et højere læringsudbytte. Undervisningen på eud/eux business er baseret på teori og praksis, hvoraf størstedelen læres bag en skærm og i et klasselokale.

Der er ikke som på det tekniske område samme undervisning i værksted eller laboratorie. Hen på eftermiddagen falder motivation og koncentration både for vores lærere og os elever.

Og selv efter klokken 15, hvor vi i gennemsnit skal rejse 18 kilometer hjem fra skolen, er der stadig lektier og afleveringer, som vi skal lave.

Dette tager endnu mere tid fra os, på trods af vi først har fri sent på eftermiddagen. Lange skoledage og en "fritid" pakket med lektier og afleveringer fører ikke til fordybelse og læring. Blot til pressede og stressede elever.

Mere tid til den enkelte elev

I dag er der et gennemsnitligt klasseloft på de gymnasiale uddannelser på 28 elever.

Et sådant klasseloft er dog ikke aktuelt på erhvervsuddannelserne – det bør indføres. Der sidder i nogle klasser på erhvervsskolerne over 30 elever. I sådanne "megaklasser" bliver afstanden fra elev til lærer alt for stor, og det bliver svært for læreren at hjælpe og vurdere den enkelte elev.

Hvis vi skal have forudsætninger for at løse vores hjemmearbejde, skal vi have mulighed for at få besvaret vores spørgsmål og få den fornødne hjælp i undervisningen.

Stærk faglighed skabes ikke uden stærke fællesskaber. Desværre må vi ofte nedprioritere de frivillige fællesskaber, når skolens krav kalder. Til trods for at det ofte siges, at vi ikke er interesserede i "det der gøgl fra gymnasierne", er dette ikke helt retvisende.

Vi vil gerne på studieture, til fredagscaféer og fester samt engagere os i udvalg og elevråd. Men stærke fællesskaber dannes ikke på baggrund af propfyldte og travle skoledage.

Vi bør derfor kigge på længden af vores merkantile erhvervsuddannelser og antallet af elever i klasserne. Det skylder vi de fremtidige eud- og eux-elever, så der kan blive tid til faglig fordybelse, dannelse og socialt samvær – både i og uden for skolen. 

Uden dette har vi på forhånd tabt kampen for at få flere unge til at vælge erhvervsuddannelserne til.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ole Heinager

Adm. direktør, Next Uddannelse København
cand.scient.pol.

0:000:00