Kommentar af 
Lars Qvortrup
Karen Wistoft

Kundskaber og færdigheder er ikke et nulsumsspil, hvor mere praksiserfaring kræver mindre teori

Opgaven for skolen er at sætte kundskaber og færdigheder i spil med hinanden, så elever kan reflektere over deres færdigheder, og så kundskaber kan få en klarere praktisk dimension, skriver Lars Qvortrup og Karen Wistoft.

En af konsekvenserne af det stigende fokus på praksisfaglighed er, at den teoribaserede refleksion skal ind i praksislokalet, så læreren sammen med eleverne kan reflektere over det, det gør, skriver Lars Qvortrup og Karen Wistoft.
En af konsekvenserne af det stigende fokus på praksisfaglighed er, at den teoribaserede refleksion skal ind i praksislokalet, så læreren sammen med eleverne kan reflektere over det, det gør, skriver Lars Qvortrup og Karen Wistoft.Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
Lars Qvortrup
Karen Wistoft
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Sorømødet 3. og 4. august hed ”Fagenes fest”. Et gennemgående tema var praksisfaglighed. Skolen skal være mere praktisk, lød budskabet. Vi skal have fokus på håndværket og passe på, at skolen med dens læreplaner, undervisning, lokaler og prøver ikke bliver for akademisk.

Meget af det er vi enige i. Men vores budskab er, at det er en fejl, hvis man tror, at forholdet mellem teori og praksis eller mellem kundskaber og færdigheder er et nulsumsspil, hvor forudsætningen for at sætte fokus på praksis er, at man skruer ned for teori. Flere kundskaber giver ikke færre færdigheder, flere færdigheder giver ikke færre kundskaber.

Flere kundskaber giver ikke færre færdigheder, flere færdigheder giver ikke færre kundskaber

Lars Qvortrup og Karen Wistoft
Hhv. professor emeritus og professor mso, DPU, Aarhus Universitet

Opgaven for skolen er tværtimod at sætte kundskaber og færdigheder i spil med hinanden, så eleverne kan reflektere over deres færdigheder, og så kundskaberne kan få en klarere praktisk dimension.

At det er vigtigt, fremgår allerede af den bog, som Mattias Tesfaye (S) udgav i 2013: ”Kloge hænder”. Bogen handler om de praktiske fags nedtur, at respekten for det gode håndværk er forsvundet, og at dette har ført til en akademisering af mange uddannelser.

Men bogens påstand er ikke, at teoretisk undervisning skal fjernes: ”Jeg ønsker ikke generelt at problematisere teoretisk undervisning på studierne (…). Min bekymring går på, at balancen og sammenhængen mellem teori og praksis forsvinder.”

Hvor vigtig denne sammenhæng er, får man et fascinerende indblik i i Michael Sheridans bog ”Room 606”. Den udkom oprindeligt i 2003, men er netop genudgivet i stærkt revideret udgave med nyskrevet tekst og et omfattende billedmateriale. Bogen handler, med udgangspunkt i SAS-hotellet og dets værelse 606, hvor man har bevaret den oprindelige indretning med møbler og design, om Arne Jacobsens værk og karriere.

Læs også

Bogen giver især indblik i, at når Arne Jacobsen designede møbler, kombinerede han en dyb indsigt i design- og arkitekturteori og –historie med en lige så stor respekt for og viden om det praktiske håndværk. Møblerne blev designet med gipsmodeller i fuld størrelse, som blev forfinet med file og sandpapir, indtil de var ”rigtige”, det vil sige kombinerede skønhed med respekt for kroppen og de menneskelige behov.

Han samarbejdede med Fritz Hansen, som i 1930’erne havde udviklet sig fra møbelværksted til en teknisk avanceret designvirksomhed. Og han inddrog de mest moderne materialer, herunder formstøbt polystyren, et på det tidspunkt helt nyt, syntetisk opskummet kunststof. Arne Jacobsen pegede ikke tilbage mod det gammeldags håndværk, men frem imod en verden, hvor avanceret teori, industriel produktion og dybe håndværksfærdigheder sættes i spil med hinanden.

Selv om der er god grund til at tage fagenes eksisterende læreplaner op til gennemsyn, er det er med andre ord ikke rigtigt, at de alle sammen er teoritunge og praksisfjerne

Lars Qvortrup og Karen Wistoft
Hhv. professor emeritus og professor mso, DPU, Aarhus Universitet

At understøtte disse idealer må være kerneopgaven for praksisfaglighed.

Det skal komme til udtryk i undervisningen. Når eleverne pisker æggehvider i madkundskabsundervisningen, er det vigtigt, at de får mulighed for at eksperimentere med håndværket: Hvis vi pisker på én måde, får vi ét resultat, gør vi det anderledes, bliver hviderne mere stive og luftige. Hvis vi pisker dem med sukker, bliver de klistrede.

Men først ved at besvare spørgsmålene om, hvorfor æggehvider stivner ved piskning, hvad der sker, hvis man tilsætter lidt sukker, varmer massen op eller pisker med et andet redskab, kan eleverne overskride den kopierende praksis. Omvendt er der ikke noget så godt for den teoretiske undervisning, eksempelvis om viskositet eller om molekyleteori, som at kunne demonstrere den i praksis: ”Se her. Det er ikke bare teori og molekyler. Det er også virkelighed!”

Retningen for undervisningen sættes af læreplanerne. Læser man læreplanen for Madkundskab, falder det i øjnene, at eleverne både skal opnå praktiske færdigheder og kunne eksperimentere med disse færdigheder. At de skal kunne foretage kritisk reflekterede madvalg på baggrund af viden om mad, fødevarer, madlavning og måltider med videre.

Og at de ifølge fagformålets stk. 2 skal ”udvikle selvværd, fantasi, madlavningsglæde og erkendelse… og lære at forbinde viden med lyst og handling i en forpligtigende praksis… og opleve værdien af et fællesskab omkring måltider”, det vil sige skal inddrage teoretiske kundskaber i en praksis, der overskrider sig selv.

Læs også

Selv om der er god grund til at tage fagenes eksisterende læreplaner op til gennemsyn, revision og forenkling, er det er med andre ord ikke rigtigt, at de alle sammen er teoritunge og praksisfjerne.

En af konsekvenserne af det stigende fokus på praksisfaglighed er, at den teoribaserede refleksion skal ind i praksislokalet, eksempelvis i musik- eller madkundskabslokalet, så læreren sammen med eleverne kan reflektere over det, de gør.

Faciliteterne skal understøtte idealerne: I stedet for at gennemføre undervisningen i madkundskab i henholdsvis undervisningslokalet og skolekøkkenet, skal man indrette laboratorier for madkundskab, hvor teori og praksis kombineres.

En af konsekvenserne af det stigende fokus på praksisfaglighed er, at den teoribaserede refleksion skal ind i praksislokalet

Lars Qvortrup og Karen Wistoft
Hhv. professor emeritus og professor mso, DPU, Aarhus Universitet

Det er kun i kraft af kendskabet til de bagvedliggende principper, at det tekniske håndelag kan overskride imitationen, og man kan sikre ”mental growth”, understregede allerede John Dewey, den amerikanske filosof og uddannelsesteoretiker, i sin berømte artikel fra 1904 om forholdet mellem teori og praksis i læreruddannelsen.

Madkundskabslokalet skal ikke være et køkken, hvor eleverne tilegner sig færdigheder ved at kopiere læreren, men skal være et laboratorium, hvor eleverne både arbejder med teknikker og redskaber, tilegner sig færdigheder og reflekterer over dem: Ved hjælp af whiteboard og undervisningsmateriale forklarer læreren, hvorfor æggehvider stivner ved piskning, samtidig med at eleverne eksperimenterer med håndmixeren.

At eleven kan kombinere viden og færdigheder i en reflekteret praksis skal dokumenteres i prøven i madkundskab. Naturligvis er det vigtigt, at eleven kan lave en cremet og velsmagende bearnaisesauce. Men hun skal også kunne forklare, hvad hun gør og hvorfor hun gør det, ikke for at ”teoretisere” eller ”akademisere” faget, men for at kunne dokumentere, at hun er i stand til at reflektere over det, hun gør, for dermed at kunne bruge sine færdigheder i andre sammenhænge og overskride sin egen praksis.

Sidst men ikke mindst kræver store ambitioner om praksisfaglighed stærke lærerkvalifikationer. Derfor må det være en højt prioriteret målsætning at udvikle grundprincipperne for det, man kunne kalde praksisfagdidaktik, det vil sige læren om praksisfaglig undervisning og læring.

Naturligvis skal det ikke ske i et lukket forskerlokale, men i et tæt samspil mellem teori og praksis, eksempelvis, som reformkommissionen har foreslået, i klyngemodeller, hvor forskere og praktikere arbejder sammen. For også her har idealet om praksisfaglighed gyldighed.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Qvortrup

Professor emeritus, Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet
mag.art. i sprog- og medievidenskab (Aarhus Uni. 1974)

Karen Wistoft

Docent, Københavns Professionshøjskole, Læreruddannelsen Forskning og Udvikling
ph.d., cand. pæd. i almen pædagogik

Mattias Tesfaye

Børne- og undervisningsminister, MF (S)
murersvend (Skanska og Århus Tekniske Skole 2001)

0:000:00