Dårlige speciallærere kan bremse inklusions-mål
Per Bang Thomsen
JournalistHvis jeg skal af med en speciallærer, så kunne jeg aldrig drømme om at fyre en af mine eksperter. Det vil derimod blive den lærer, der måske kun har et eller to års erfaring, og derfor bliver det ikke de dygtigste speciallærere, der kommer ud på folkeskolerne.
Jesper Juel Pedersen
Formand for Samrådet af Specialskoleledere i Danmark
Om lovændringerne på specialområdet:
- Ifølge regeringen skal specialundervisningen fremover kun målrettes de elever, der har brug for mere end ni timers specialundervisning om ugen a 60 minutter. Hvis behovet er mindre end ni timer, skal eleven blive i klassen og have almindelig undervisning med særlig støtte.
- I dag modtager 14 procent af eleverne i folkeskolen specialundervisning, og det beslaglægger omkring en tredjedel af folkeskolesektorens budget.
- Det er endnu uvist, hvor mange elever det kommer til at berøre, hvis lovændringen bliver vedtaget. Men i skoleåret 2008/2009 fik 49.000 børn specialundervisning i mindre end 12 timer ugentligt.
Det er melding fra Jesper Juel Pedersen, formand for Samrådet af Specialskoleledere i Danmark og daglig leder af specialskolen Djurslandsskolen.
I sidste uge præsenterede undervisningsminister Christine Antorini (S) en række lovændringer, der på sigt skal sænke antallet af skolebørn, som modtager specialundervisning. Målet er, at de mange tusinde elever, der i dag får mindre end ni timers hjælp om ugen, fremover skal fratages retten til specialundervisning. De skal derimod rykkes over i de normale klasser, hvor de vil få ekstra hjælp i timerne.
Men ifølge Jesper Juel Pedersen er det naivt at tro, at specialeleverne vil få den støtte, som de reelt har brug for, når de bliver flyttet over i de almindelige klasser. I modsætning til Kommunernes Landsforening tror han nemlig ikke, at specialekspertisen helt automatisk vil rykke med fra specialskolerne og over i folkeskolen.