Debat

V: Inklusion er den rette løsning

DEBAT: Folkeskolen skal kunne rumme alle børn. Men inklusion er ikke uden udfordringer. Det skriver Venstres folkeskoleordfører Louise Schack Elholm, der opfordrer til at være særlig opmærksom på udviklingen.

Folkeskolen skal bestræbe sig på at
kunne rumme alle børn, skriver folkeskoleordfører Louise Schack Elholm (V). 
Folkeskolen skal bestræbe sig på at kunne rumme alle børn, skriver folkeskoleordfører Louise Schack Elholm (V). Foto: ft.dk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Louise Schack Elholm (V)
Folkeskoleordfører

I øjeblikket oplever jeg, at en del forældre er bekymrede over inklusion i folkeskolen. De føler, at kommunerne inkluderer for mange og for hurtigt.

Nogle forældre er bange for, at deres børn med særlige behov bliver overset i de almindelige klasser. Andre forældre frygter, at opmærksomheden på børn uden særlige behov bliver mindsket, hvis der kommer mange børn med særlige behov.

Jeg har fuld forståelse for forældrenes bekymringer. Det er værd at huske på, at inklusion er et modsvar på mange års eksklusion. Flere og flere børn er nemlig blevet ekskluderet fra folkeskolen.

Jeg har fuld forståelse for forældrenes bekymringer. Det er værd at huske på, at inklusion er et modsvar på mange års eksklusion. Flere og flere børn er nemlig blevet ekskluderet fra folkeskolen.

Louise Schack Elholm (V)
Folkeskoleordfører

Folkeskolen skal rumme alle
Andre lande har været bedre til at rumme børnene. Det skal vi også blive. Den danske folkeskole skal bestræbe sig på at kunne rumme alle landets børn. Vi har et godt skolesystem, og vi skal have så mange børn som muligt inkluderet i det.

Inklusion er dog ikke uden udfordringer. Derfor er det vigtigt, at vi er meget opmærksomme på udviklingen.

Nogle steder forventer man, at inklusionen fungerer uden ekstra ressourcer og uden yderligere efteruddannelse. Andre steder har valgt at sætte en ekstra lærer ind i klasserne for at få det til at fungere. Vi skal holde øje med, hvor det går godt, og hvor det går mindre godt. Hvad fungerer, og hvad fungerer ikke? Det skal vi finde ud af, så de gode eksempler kan blive fulgt.

Kendskab til udfordringer
Visse kommuner har for eksempel ikke diagnosen ordblindhed. Det kan være et problem, hvis det betyder, at man ikke er opmærksom på de særlige udfordringer, som ordblinde står overfor. Ordblinde kan for en stor del rummes i de almindelige skoleklasser, men deres tilbud skal variere i forhold til de andre elever.

Det er nødvendigt, at lærerne og læsevejlederne benytter sig af de redskaber, de har til rådighed. Det kan eksempelvis være IT-rygsækken for ordblinde. Det er nødvendigt, at lærerne og læsevejlederne ved, hvordan disse redskaber egentlig skal bruges. Men alt det sker jo kun, hvis lærere og læsevejledere faktisk ved, at der er ordblinde i klassen. Hvis kommunen slet ikke opererer med diagnosen, får lærerne og læsevejlederne jo næppe denne viden.

Det er den slags, vi skal være særligt opmærksomme på, hvis vi ønsker, at inklusionen skal blive en succes. For inklusion er en udfordring. Det er vi nødt til at erkende. Men det er den rette løsning på tidligere tiders eksklusion.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Louise Schack Elholm

MF (V), fhv. kirkeminister, minister for landdistrikter og for nordisk samarbejde
cand.polit. (Københavns Uni. 2006)

0:000:00