Debat

Ingeniører: Urimelige kontraktvilkår afvikler Danidas samarbejde med danske rådgivere

Nye enkeltvilkår og manglende transparens i Danidas kontrakter afholder danske rådgivervirksomheder fra at byde ind på projekter, fordi de finder de forretningsmæssige risici for store, skriver erhvervspolitisk chef i Foreningen af Rådgivende Ingeniører Ulrik Ryssel Albertsen.

Danske rådgiver- og ingeniørvirksomheder er blandt de bedste i verden til at omsætte SDG-visionerne til reelle projekter med en enorm betydning for mennesker, samfund og miljø i modtagerlandene, skriver Ulrik Ryssel Albertsen.
Danske rådgiver- og ingeniørvirksomheder er blandt de bedste i verden til at omsætte SDG-visionerne til reelle projekter med en enorm betydning for mennesker, samfund og miljø i modtagerlandene, skriver Ulrik Ryssel Albertsen.Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Ulrik Ryssel Albertsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det bliver mere og mere problematisk for de danske rådgiver- og ingeniørvirksomheder, hvis de i fremtiden skal hjælpe verdens fattigste lande med eksempelvis at omstille deres energiforsyning til mere VE, eller hjælpe med andre dele af klima- og energiindsatsen, når projekterne finansieres direkte fra den danske statskasse som en del af den prioriterede udviklingsbistand.

Det skyldes primært de vilkår, som Udenrigsministeriet og Danida er begyndt at byde de danske rådgivervirksomheder i forbindelse med gennemførelse af disse projekter. Særligt Danidas kontraktvilkår og evalueringspraksis nærmer sig et niveau, hvor det bliver relevant at stille spørgsmålet, om Danida reelt ønsker at samarbejde med danske rådgivere fremover?

Over de seneste år har jeg – uafhængigt af hinanden – hørt det samme budskab fra flere medlemsvirksomheder i Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI). De har fravalgt at afgive tilbud på Danida-projekter, mens andre overvejer det nøje, inden de kaster ressourcer efter at afgive interesse og et tilbud.

Som det er nu, har Danida nået et niveau, hvor danske rådgivervirksomheder finder de forretningsmæssige risici for store ved at afgive tilbud.

Ulrik Ryssel Albertsen
Erhvervspolitisk chef, FRI

Urimelige kontraktvilkår er en showstopper

Selvom værdien og antallet af FRI-virksomhedernes Danida-kontrakter er dalet voldsomt siden 1990’erne, fordi Danmark prioriterer at kanalisere gennem multilaterale organisationer som EU, FN-systemet og udviklingsbankerne, burde danske rådgivervirksomheder naturligvis fortsat være blandt Danidas foretrukne samarbejdspartnere.

Men det kræver, at Danidas kontraktvilkår og evalueringspraksis er rimelig og i overensstemmelse med god forretningsetik. Som det er nu, har Danida nået et niveau, hvor danske rådgivervirksomheder finder de forretningsmæssige risici for store ved at afgive tilbud, og der mangler desværre også en overordnet transparens i evalueringsprocessen af indkomne tilbud.

Lad mig lægge ud med et par eksempler på de kontraktvilkår, som FRI-virksomheder skal acceptere på Danida-opgaver. Det er vilkår, som ligger et pænt stykke fra de vilkår, der ellers er standard hos andre internationale organisationer:

For det første har vi en relativt ny regel om, at udskiftning af en ‘key expert’ på et projekt mødes med et krav på 100.000 kroner. Det er uafhængigt af honorarets størrelse, og det er uanset at udskiftningen skyldes jobskifte, sygdom eller dødsfald. Beløbet er ude af proportion, og i visse tilfælde kan det overstige den samlede forventede indtjening. Samtidig er den manglende undtagelse for sygdom og dødsfald er decideret utilstedelig. At dette også kan afgøres forskelligt fra sag til sag skaber endnu mere uklarhed.

For det andet har vi ændringen af force majeure i forhold til, hvornår et område udvikler sig til at være for farligt at arbejde i. Udenrigsministeriets egne rejsevejledninger kan ikke bruges som retningsgivende. Det er nu den lokale ambassades vurdering, hvilket øger virksomhedernes usikkerhed betragteligt.

Læs også

For det tredje er forskudsbetalingen er reduceret fra 60 procent til 30 procent. Det betyder, at en større del af kontrakterne skal forudfinansieres, og at rådgivervirksomhederne således kommer til at agere bank for Danida i betydeligt omfang. Samtidig er adgangen til forskudsbetaling på kontrakter mellem 250.000 kroner og 1.036.259 kroner nu betinget af, at der stilles bankgaranti for forskuddet. Men en bankgaranti er som bekendt ikke gratis – særligt ikke for en mindre virksomhed.

Dette er blot tre eksempler på enkeltvilkår, der øger virksomhedernes risiko og omkostninger ved at arbejde for Danida, og når risikoen øges, reduceres incitamentet til at byde på opgaverne.

Uholdbar praksis i tilbudsevaluering

En anden, men mindst lige så væsentlig barriere for de danske virksomheder, er Danidas tilbudsevaluering, hvor der igen mangler transparens og ordentlighed.

For det første anvender Danida ikke et to-kuvert-system, hvilket ellers er normal praksis ved andre statslige samarbejder med udviklingslande og hos de internationale finansieringsinstitutioner, som for eksempel Verdensbanken og EU. Hermed bliver prisen ofte afgørende.

Uanset om vi taler uordentlige kontraktvilkår eller manglende transparens i tilbudsevalueringen, så bliver hvert eneste projekt med de nye vilkår mindre attraktivt.

Ulrik Ryssel Albertsen
Erhvervspolitisk chef, FRI

For det andet består Danidas evalueringskomité oftest kun af en Danida-medarbejder assisteret af en ekstern konsulent, der varetager sekretærfunktionen. Dette er slet ikke tilstrækkeligt til at sikre den nødvendige faglighed, transparens og integritet i beslutningen.

Af samme årsag er Danidas praksis langt fra de retningslinjer, vi som branche ellers møder, blandt andet i EU’s udbud i forhold til udviklingsprojekter (den såkaldte PRAG), hvor der anbefales en komité med minimum tre medlemmer, som er administrativt støttet af en sekretær eller eventuelt en ekstern konsulent.

Baggrunden for EU-tilgangen er, at det særligt i sårbare lande er vigtigt at opbygge en transparent udbudspraksis med høj integritet i beslutningerne, fordi det understøtter langsigtet udvikling.

Dårlig praksis gør projekter uattraktive

Med Danidas set-up er det simpelthen for let og risikofrit at tildele kontrakter til foretrukne samarbejdspartnere. Det er en dårlig praksis og et forkert signal at sende, når vi ønsker at understøtte god regeringsførelse i de lande, der modtager hjælp fra Danida og Danmark.

Uanset om vi taler uordentlige kontraktvilkår eller manglende transparens i tilbudsevalueringen, så bliver hvert eneste projekt med de nye vilkår og med den fortsat uklare tildelingsproces mindre attraktivt. Risici og ulemper ved Danida-kontrakter bliver for store sammenlignet med andre internationale finansieringsinstitutioner.

Og det er ærgerligt, fordi de danske rådgivere og Danida faktisk har en lang og stolt tradition for samarbejde – og fordi vi, de danske rådgiver- og ingeniørvirksomheder, er blandt de bedste i verden til at omsætte SDG-visionerne til virkelige, reelle projekter med en enorm betydning for mennesker, samfund og miljø i modtagerlandene.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00