Peter Skaarup
 svarer 
Kaare Dybvad Bek

Er regeringen parat til at gøre transportøransvaret permanent for at sikre en mere effektiv kontrol med adgangen til Danmark?

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 40, Spørgsmål 4

Er regeringen parat til at gøre transportøransvaret permanent for at sikre en mere effektiv kontrol med adgangen til Danmark?

Svar fra fredag den 10. november 2023

Det bemærkes indledningsvist, at reglerne om transportøransvar, herunder befordringspligten, er permanente for så vidt angår Danmarks ydre Schengengrænser.

Det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget, pkt. 2.3.1.2, at et transportøransvar på de indre Schengengrænser ifølge Kommissionen vil være i strid med afsnit III om de indre grænser i Schengengrænsekodeksen. Udlændingeog Integrationsministeriet vurderer på den baggrund, at det ikke er muligt inden for rammerne af Danmarks Schengenforpligtelser at gøre transportøransvaret ved Danmarks indre Schengengrænser permanent.

Det bemærkes dog hertil, at udlændinge- og integrationsministerens beslutning om at indføre transportøransvar ved de indre grænser vil kunne træffes samtidig med, at der midlertidigt genindføres grænsekontrol eller efterfølgende, hvis det viser sig strengt nødvendigt for at imødegå den alvorlige trussel. Hvis betingelserne for midlertidigt at genindføre grænsekontrol er opfyldt, vil der i almindelighed også kunne indføres transportøransvar, såfremt det konkret vurderes at være strengt nødvendigt for at imødegå den alvorlige trussel.

Muligheden for at indføre transportøransvaret ved de indre Schengengrænser er endnu ikke blevet anvendt.

0:000:00