Jobcentre skal op i et højere gear
Af Finn Lund Andersen
HR-direktør i Dansk Supermarked
Med kommunernes overtagelse af den statslige del af jobcentrene har vi nu fået et enstrenget beskæftigelsessystem i Danmark. Og netop det samlede enstrengede system kan vi glæde os over i de private virksomheder.
For det skaber rammerne for, at landets mere end 90 jobcentre kan komme op i højeste gear. Og det er der brug for. Til glæde for både borgere uden job og virksomheder, der mangler arbejdskraft i Danmark.
Ledigheden i Danmark forventes at stige til op mod 100.000 personer, personaleomsætningen falder i mange virksomheder, da det bliver vanskeligere og mere risikobetonet at skifte jobs. Og samtidigt har vi en udfordring med at flytte borgere fra en overførselsindkomst over til at blive skatteborgere.
Der er ingen tvivl om, at de bedste jobcentre er helt klar til denne opgave. Men - og der er et men. Der er også en række jobcentre, hvor ledelse og medarbejdere står over for en meget stor opgave med at komme op i gear, så man er klar til morgendagens udfordringer.
Finn Lund Andersen
HR-direktør i Dansk Supermarked
Ikke alle er klar til stigende ledighed
Det er den udfordring, som jobcentrene skal matche i de kommende år. Og der er ingen tvivl om, at de bedste jobcentre er helt klar til denne opgave. Men - og der er et men. Der er også en række jobcentre, hvor ledelse og medarbejdere står over for en meget stor opgave med at komme op i gear, så man er klar til morgendagens udfordringer.
Fra min side vil jeg foreslå jobcentrene at fokusere på følgende områder i den kommende tid.
For det første er der behov for en bedre dialog mellem jobcentre og de private virksomheder. Det er vores oplevelse at mange jobcentre fortsat ikke er "på plads" efter kommunalreformen, og derfor usynlige for de private virksomheder.
Vi kan ikke finde rundt
Derfor er det vanskeligt for private virksomheder at "finde rundt" i jobcentrene, når vi henvender os for at etablere et samarbejde. Vi kan derfor ønske os, at det enkelte jobcenter organiserer sig på en måde, så der etableres en form for fast kontaktpersons-ordning rettet mod udvalgte brancher og/eller virksomheder i lokalområdet.
En fast kontaktperson skal være offensiv og opsøgende i forhold til de virksomheder, som man er ansvarlige over for, så den faste kontaktperson relativt hurtigt kan opnå den nødvendige viden om lokale virksomheders/branchers muligheder og behov.
Kontaktpersonen får via sit indblik i udvalgte virksomheders behov for arbejdskraft, kombineret med sit overblik over ledighed i lokalområdet en unik mulighed for løbende at matche ledige personer med ledige jobs.
Stadig fokus på de svageste borgere
For det andet skal jobcentre fortsat fokusere på "de svageste" borgere, herunder de borgere, som vi ikke normalt regner som en del af arbejdsmarkedet.
Gennem de seneste år har vi i Dansk Supermarked i et godt og konstruktivt samarbejde med udvalgte jobcentre opnået bemærkelsesværdige resultater omkring jobskabelse for borgere, som mange ikke troede havde muligheder for at komme ud på arbejdsmarkedet.
I dag har vi 5.000 medarbejdere fra 50 forskellige nationer ansat i vores virksomhed, og det har skabt en rummelighed og en mangfoldighed i vores varehuse, som både vores kunder og medarbejdere værdsætter.
Vi må derfor ikke komme i en situation, hvor vi mister fokus på at få borgere, som er placeret i matchkategori 3, 4 eller 5, i et job. Det vil være synd både for disse borgere og for os virksomheder.