Erhvervsskoler: Vi vil ikke acceptere uønsket seksuel opmærksomhed og chikane
Hvis vi ønsker at bryde den onde cirkel med uønsket seksuel opmærksomhed og chikane på erhvervsskolerne, er det afgørende at adressere de underliggende, strukturelle problemer, skriver Kasper Palm, Ole Heinager, Julie Kølskov Madsen, Lucas Westphal og Hanne Pontoppidan.
Kasper Palm
Formand, Danske Erhvervsskoler og -gymnasier – Bestyrelserne, forbundssekretær, Dansk Metals uddannelsessekretariatOle Heinager
Adm. direktør, Next Uddannelse KøbenhavnJulie Kølskov Madsen
Formand, Erhvervsskolernes ElevOrganisationLucas Westphal
Fhv. formand, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever (LH)Hanne Pontoppidan
Formand, UddannelsesforbundetÉn ud af syv på erhvervsuddannelserne har oplevet uønsket seksuel opmærksomhed på erhvervsskolerne. Det er konklusionen på en ny analyse fra Institut for Menneskerettigheder.
Billedet er nogenlunde det samme i gymnasierne og på de videregående uddannelser. Det er trist læsning, der vidner om, at der fortsat er lang vej til målet om, at alle mødes med respekt og ordentlighed.
Erhvervsskolerne afspejler samfundet, hvor normer for respekt og samtykke stadig kræver vores opmærksomhed. Det vi ser i samfundet, ser vi også på erhvervsskolerne. Den triste virkelighed er en direkte spejling af de dybere kønsrelaterede normer og magtstrukturer, som vores samfund stadig står over for.
Trygge uddannelsesmiljøer
Hvis vi ønsker at bryde den onde cirkel, er det afgørende at adressere de underliggende, strukturelle problemer. Vi skal turde tackle individuelle hændelser, sige fra og gå i dialog. Vi skal udfordre og ændre de holdninger og kulturelle normer, der tillader grænseoverskridende adfærd.
Det er vores ansvar at skabe et rum, hvor alle kan føle sig trygge og respekterede, og hvor enhver form for chikane er uacceptabel.
Kasper Palm m.fl.
Det er en opgave for erhvervsskolerne, men også for resten af samfundet – for folkeskolerne, gymnasierne, foreningslivet, universiteterne, arbejdspladserne, i hjemmet – hvor end vi færdes blandt hinanden.
Vi skal komme de usunde normer til livs, hvor end de er opstået eller har rod. Hvad enten det er unge, der bevidst eller ubevidst træder over hinandens grænser, eller det er i mødet på tværs af generationer; boomere, generation X eller alpha, skal vi skærpe opmærksomheden på, hvad der udgør uønsket seksuel opmærksomhed og chikane, og hvordan vi forhindrer det.
Selvom problemet er strukturelt, bærer erhvervsskolerne et ansvar for at skabe forandring – både med ord og handling.
Vi vil ikke acceptere uønsket seksuel opmærksomhed og chikane. Vi skal have uddannelsesmiljøer med respekt, tryghed og ligeværdighed. Langt hen ad vejen er det sådan for de fleste, men det skal det være for alle. Et sundt og respektfuldt læringsmiljø er afgørende for elevers trivsel og succes.
Det er vores ansvar at skabe et rum, hvor alle kan føle sig trygge og respekterede, og hvor enhver form for chikane er uacceptabel. Det kræver, at vi står sammen og sender et stærkt signal om nødvendigheden af forandring.
En tværgående tilgang
Som repræsentanter for eleverne, ledelserne og bestyrelserne på erhvervsskolerne ser vi det nødvendigt at tage markant skridt i forhold til at gå i dialog om, hvordan vi i fællesskab imødegår uønsket seksuel opmærksomhed og chikane.
Vi vil opfordre til, at alle erhvervsskoler afdækker omfanget på egen skole ved eksempelvis at følge de årlige trivselsmålinger og drøfte behovet på både ledelses- og bestyrelsesniveau for at igangsætte handlinger, der bidrager til et miljø, hvor uacceptable adfærdsmønstre afvises.
Vi vil igangsætte initiativer til at identificere og udbrede best practices og klare retningslinjer samt politikker, som lederne og bestyrelserne på de enkelte skoler kan tage udgangspunkt i.
Vi vil gå i dialog med andre relevante aktører, herunder med Børne- og Undervisningsministeriet samt arbejdsmarkedets parter, så vi i fællesskab kan arbejde for at skabe uddannelsesmiljøer, der er præget af respekt, tryghed og ligeværdighed for alle.
Samlet set kræver imødegåelsen af uønsket seksuel opmærksomhed og chikane på erhvervsskoler en tværgående tilgang, der involverer alle interessenter. Med en fælles stemme og fælles indsats kan vi skabe trygge læringsmiljøer for alle.