Mette F. varsler ny kurs for socialt udsatte

AKTIV INDSATS: Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S) ønsker et opgør med beskæftigelsesindsatsen for socialt udsatte. Hun vil gøre op med silotænkning i de kommunale forvaltninger, så der er én klar plan for hver enkelt af de svage kontanthjælpsmodtagere.
Kommunernes jobcentre og socialforvaltninger skal samarbejde mere om indsatsen for de svageste kontanthjælpsmodtagere, mener beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S).
Kommunernes jobcentre og socialforvaltninger skal samarbejde mere om indsatsen for de svageste kontanthjælpsmodtagere, mener beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S).Foto: Thit Andersen/Altinget.dk
Jørgen Skadhede
Kommunernes jobcentre og socialforvaltninger skal i langt højere grad koordinere deres indsats for de svageste kontanthjælpsmodtagere.

Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S) ønsker et opgør med den nuværende beskæftigelsesindsats for de socialt udsatte på baggrund af en evaluering, som konsulentformaet Slotsholm har lavet for Arbejdsmarkedsstyrelsen.

Evalueringen konkluderer, at beskæftigelsesindsatsen for de svageste kontanthjælpsmodtagere halter gevaldigt. Socialt udsatte borgere ender ofte som kastebold mellem de kommunale forvaltninger, der ikke kan finde ud af at samarbejde om den enkelte.

Opgør med silotænkning
"De kan ikke bruge den meget siloopdelte forvaltning, der er blevet opbygget i vores velfærdssamfund. Det er folk med problemer, der går på tværs. Ud over at være arbejdsløs, kan det være, at man har et alkoholmisbrug og lider af ordblindhed. Vi bliver nødt til at kunne se på det hele menneske. Det er systemet ikke indrettet til i dag," siger Mette Frederiksen til Altinget.dk.

Dokumentation
Evalueringens ni anbefalinger til regeringen

At afskaffe reglerne om, hvilket udvalg der skal varetage beskæftigelses-indsatsen.

At afskaffe reglerne om, at formandskabet for LBR skal varetages af borgmesteren eller formanden for beskæftigelsesudvalget.

At man fastholder hovedprincippet i gældende regler om, at der skal være en adskillelse af beskæftigelsesindsatsen fra udbetaling af ydelser og den sociale indsats.

At der i forhold til alle borgere etableres én plan. Planen skal rumme enhver indsats over for borgeren og beskrive formålet med denne. Planen skal være et arbejdsredskab for både jobcenter og socialafdeling.

At der gives mulighed for, at borgere i en periode kan få deres sag behandlet i socialafdelingen og således få en social tovholder. Borgeren bliver i denne perioden fritaget for kontakt med jobcentrene, og kommunen fokuserer entydigt på at få afhjulpet borgernes sociale problemer.

At kommunerne får mulighed for selv at tilrettelægge arbejdsdelingen mellem jobcenter og ydelseskontor, når det drejer sig om økonomiske sanktioner, der skyldes manglende deltagelse i beskæftigelsesindsatsen.

At der, efter en nærmere analyse, skabes mere struktur på den sociale indsats. Det gælder både indhold, tidsfrister og opfølgning. Der kan med fordel hentes inspiration i reglerne på beskæftigelsesområdet, om end der vil skulle ske en tilpasning i forhold til målgruppens særlige behov.

At der gennemføres en nærmere analyse af, hvordan der kan skabes en mere ensartet kommunaløkonomisk ramme for behandling af beskæftigelsesrettede tilbud og sociale tilbud samt fordele og ulemper herved.

At der etableres et datamæssigt overblik over den sociale indsats, og at der udvikles effektmål for indsatsen. Effektmålet for indsatsen bør være mere langsigtet og have flere succeskriteriet end de klassiske effektmål for arbejdsmarkedsparate.


Altinget logoArbejdsmarked
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget arbejdsmarked kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00