Nye regler i Arbejdstilsynet efter giftsag
Marie Dissing Sandahl
- Arbejdstilsynet skal koordinere systematisk, når en virksomhed har afdelinger spredt over hele landet.
- Arbejdstilsynet skal tage direkte kontakt til topledelsen, når der er alvorlige arbejdsmiljøproblemer på store virksomheder med flere afdelinger.
- Arbejdstilsynet og Arbejdsskadestyrelsen skal nedsætte en koordineringsgruppe, som skal drøfte konkrete arbejdsmiljøproblemer og dele viden og erfaringer.
- Arbejdsskadestyrelsen skal nedsætte en arbejdsgruppe, der skal kortlægge årsagerne til, at det i dag ikke er alle arbejdsskader, der bliver anmeldt.
- Arbejdstilsynet skal sammen med arbejdsmarkedets parter drøfte behovet for at justere rådgivningspåbuddene, så arbejdsmiljøproblemer ved arbejde med fx styren bedre kan forebygges.
- Det følger af aftalen om 2020-arbejdsmiljøstrategien, at Arbejdstilsynets tilsyn skal være risikobaseret. En virksomhed, der arbejder med farlige kemiske stoffer og får mange påbud, skal følges tættere med opfølgningsbesøg. En udmøntning af dette forslag vil blive drøftet med aftaleparterne bag 2020-arbejdsmiljøstrategien.
- Arbejdstilsynet skal fremover altid lade de dokumentationsmålinger (fx målinger af styren i luften), som visse typer kemivirksomheder skal udarbejde, indgå i forbindelse med tilsynsbesøg.
I Arbejdstilsynets og Arbejdsmarkedsskadestyrelsens egen redegørelse frikendes tilsynet, og det konkluderes, at der er blevet ført efter bogen. Dog erkendes det i redegørelsen også, at samarbejdet mellem Arbejdstilsynet og Arbejdsskadestyrelsen kunne være koordineret bedre, og at Arbejdstilsynet også internt kunne have koordineret tilsynet med vindmøllevirksomheden bedre.
Derfor sætter ministeren nu syv nye initiativer i søen, hvoraf det ene er bedre koordinering mellem styrelserne også internt. Men for fremtiden skal Arbejdstilsynet ved hvert tilsyn på visse kemivirksomheder altid foretage målinger af for eksempel indholdet af styren i luften. Desuden skal topledelsen kontaktes direkte af Arbejdstilsynet, når der er store arbejdsmiljøproblemer på virksomheder med flere afdelinger.
Redegørelsen fra Arbejdstilsynet og Arbejdsskadestyrelsen er den anden i sagen, og en tredje redegørelse skal følge op på sagen tilbage til 1978, hvor produktionen med styren startede på LM Wind Power.