Debat

Socialrådgivere: It-kaos presser retssikkerhed og arbejdsmiljø

DEBAT: Massive nedbrud i it-systemet Workbase, der benyttes af 30 kommuner, har sat udsatte borgeres retssikkerhed på spil og har lagt et enormt pres på socialrådgivernes arbejdsmiljø, skriver Majbrit Berlau, formand for Dansk Socialrådgiverforening.

Massive nedbrud i it-systemet Workbase har sat udsatte borgeres retssikkerhed på spil og har lagt et enormt pres på socialrådgivernes arbejdsmiljø, skriver Majbrit Berlau, formand for Dansk Socialrådgiverforening.
Massive nedbrud i it-systemet Workbase har sat udsatte borgeres retssikkerhed på spil og har lagt et enormt pres på socialrådgivernes arbejdsmiljø, skriver Majbrit Berlau, formand for Dansk Socialrådgiverforening.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Majbrit Berlau
Formand for Dansk Socialrådgiverforening

De besparelser, politikerne forventer at opnå, bliver ædt op af tekniske problemer, og i sidste ende er det udsatte borgere og hårdtarbejdende fagfolk, som betaler prisen.

Majbrit Berlau
Formand for Dansk Socialrådgiverforening

De fleste danskere kender det lille sug i maven, man får, når afgørelsen fra Skat kommer. Skal man have penge tilbage, eller får man en ekstraregning?

Fakta
En ny fællesoffentlig digitaliseringsstrategi er på vej og skal være med til at modernisere og effektivisere den offentlige sektor.

Altinget benytter anledningen og spørger et debatpanel: Hvordan harmonerer ambitionerne om digital forvaltning med traditionelle retspolitiske hensyn og forvaltningsretlige principper om at beskytte personlige og følsomme oplysninger om borgerne?

Du kan også deltage i debatten. Send dit indlæg til [email protected]

Facebook feed'en bliver i et par dage fyldt op med udsagn fra folk, som enten jubler eller skumler over resultatet.

Afgørelsen fra Skat er sjældent noget, som vælter økonomien, og resultatet afhænger som udgangspunkt af, hvor grundig man har været med sin selvangivelse.

Men hvad nu hvis du pludselig fik en ekstraregning, som slog hul på dit madbudget, eller som gjorde det umuligt for dig at betale din husleje? Og hvad hvis ekstraregningen kom på grund af en systemfejl, og ikke fordi du eller nogen anden havde regnet forkert? Det er desværre virkelighed og en af konsekvenserne for kontanthjælpsmodtagere i en række kommuner.

Problemerne skyldes massive nedbrud i it-systemet Workbase, som godt 30 kommuner bruger til sagsbehandlingen på beskæftigelsesområdet. Nedbruddene har sat udsatte borgeres retssikkerhed på spil og lagt et enormt pres på socialrådgivernes arbejdsmiljø.

Ude af drift i 14 uger
I januar 2015 blev et nyt planmodul implementeret i Workbase, hvilket skabte store systemnedbrud – i nogle kommuner op til 14 uger uden adgang til systemet. I den periode måtte alt laves manuelt, og selv da systemet igen virkede, skabte tekniske problemer en række ekstra opgaver for socialrådgiverne.

Alene i Aarhus Kommune har man vurderet, at it-nedbruddene har medført efterslæb, som det vil tage to dage per medarbejder at rette op på. I kommunens afdeling for Job og Vejledning, hvor der sidder 50 medarbejdere, vil det således være 100 arbejdsdage. Det svarer til en fuld årsløn for en medarbejder. Dertil kommer store forsinkelser i indsatserne for de ledige og problemer med ændringer i udbetalinger af ydelser.

Siden det massive nedbrud i januar har socialrådgiverne oplevet næsten ugentlige - nogle steder daglige - nedbrud. Socialrådgiverne knokler for at lave manuelle foranstaltninger uden for Workbase i et forsøg på ikke at tabe borgerne på gulvet. Men problemerne med systemet er så voldsomme, at socialrådgiverne i sidste ende ikke kan garantere borgernes retssikkerhed. Det er komplet uacceptabelt.

Ud over eksempler på forkerte udbetalinger af ydelser, som borgerne senere har skullet betale tilbage – hvilket i værste fald kan føre til, at de ikke kan betale husleje og mister deres bolig – har problemerne med Workbase blandt andet medført fejl i forhold til adviseringer om borgernes ret og pligt til forskellige tilbud. Dette er endnu en trussel mod de lediges retssikkerhed.

Effektivisering blev til ekstraregning
På mange måder er kommunernes kvaler med Workbase et symbol på det skisme, vi oplever i det offentlige, hvor it bliver nævnt som en af de vigtigste måder at skabe effektiviseringer og besparelser.

Som det er set så mange gange før, er Workbase – i stedet for en effektivisering af indsatsen - blevet en tidsrøver, en stressfaktor, en kæmpe merudgift og en trussel mod borgernes retssikkerhed.

I Dansk Socialrådgiverforening rettede vi allerede i forbindelse med de massive system-nedbrud i januar 2015 henvendelse til STAR (Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering), som er blandt de ansvarlige for systemet.

Sideløbende meldte KMD - den nuværende udvikler af Workbase-systemet - ud i pressen, at virksomheden på forhånd havde advaret STAR om, at indfasning af nye moduler i systemet, som skulle understøtte de nye reformer, ville skabe massive problemer. De kunne simpelthen ikke nå at få systemet klart til januar 2015. Alligevel gav STAR angiveligt grønt lys for januar-implementeringen.

Da Dansk Socialrådgiverforening i marts fik svar fra STAR, lød meddelelsen, at KMD havde lovet at løse driftsproblemerne i løbet af en måned. Sådan gik det ikke. I stedet kom der før sommerferien en ny opdatering, som medførte endnu flere nedbrud.

Problemerne med Workbase står tilbage som endnu et i rækken af skoleeksempler på, hvorfor systemændringer og reformer ikke bør hasteimplementeres. De besparelser, politikerne forventer at opnå, bliver ædt op af tekniske problemer, og i sidste ende er det udsatte borgere og hårdtarbejdende fagfolk, som betaler prisen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Majbrit Beran Berlau

Generalsekretær, Sex & Samfund, fhv. MF (EL)
socialrådgiver

0:000:00