Usikkerhed om dansk forpost kan bruges i redningsmissioner
KONTROL: Forbuddet mod flyvninger fra Svalbard til militærbasen Station Nord i Nordøstgrønland har fået folkene bag verdens største arktiske forskningsprojekt til at frygte, at de ikke kan bruge basen i tilfælde af redningsmissioner.
Andreas Krog
RedaktørDen nærmeste beboelse ligger mere end 1.000 kilometer væk. Det er ikke et sted, man løber væk fra.
Henrik Skov
Professor, Aarhus Universitet
Den øgede håndhævelse af grænsekontrol i Nordøstgrønland kan risikere at skabe alvorlige problemer, hvis uheldet er ude i forbindelse med verdens største arktiske forskningsprojekt Mosaic.
Situationen har ændret sig, og det har vi indrettet os efter. Men det er meget mærkeligt. Vi plejede at flyve fra Svalbard til Station Nord fast hvert år. Det er virkelig en skam, at vi ikke kan flyve den vej længere.
Uwe Nixdorf
Vicedirektør, Alfred Wegener Institute
Mere end 600 mennesker fra 17 nationer samt isbrydere og fly fra flere forskellige lande vil deltage, når forskningsisbryderen Polarstern fra det tyske Alfred Wegener-institut til september lader sig fryse fast i isen i den russiske del af det arktiske hav og i løbet af et år flyder med isstrømmen for til sidst at komme ud i Frem-strædet mellem Nordøstgrønland og Svalbard.
Station Nord i Nordøstgrønland 933 kilometer fra Nordpolen bebos af seks danske soldater. De har til opgave at holde en 1.800 meter lang gruslandingsbane og indkvarteringsfaciliteter klar året rundt til Forsvarets enheder. De seks soldater er sammen med de 12 kolleger i Sirius-Patruljen den øverste politimyndighed i nationalparken i Nordøstgrønland. Læs her om dengang Altinget: arktis besøgte Station Nord: https://www.altinget.dk/arktis/artikel/besoeg-paa-station-nord
Schengen grænsekontrolpost
For at være en Schengen-grænsekontrolpost skal der først og fremmest være tale om en lufthavn. Og det er Station Nord ikke i dag. Fly lander formelt i terræn, når de lander på stationen. Desuden skal stationen leve op til en række regler opstillet af det grønlandske selvstyre og forskellige danske myndigheder med hensyn til pas- og toldkontrol samt luftfartsregler med hensyn til blandt andet brandberedskab.
Sætte nødstedte i land
Instituttet vil have sine egne to fly stående standby på den norske ø Svalbard, hvis der bliver brug for at sende fly i luften for at hjælpe nogle af de mange mennesker og skibe. Den danske militærbase Station Nord med tilhørende landingsbane ville med sin placering på Nordøstgrønlands kyst godt 900 kilometer fra Nordpolen fungere optimalt som støttepunkt for fly, hvis der eksempelvis skulle blive brug for at tanke flyene op eller sætte nødstedte i land i forbindelse med en redningsmission.