Kenneth Fredslund Petersen
 svarer 
Peter Hummelgaard

Kenneth Fredslund Petersen (DD) spørger justitsministeren, Peter Hummelgaard, om ministeren har overvejet, om straframmerne for de forbrydelser, lovforslaget omhandler, burde hæves til dansk niveau

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 97, Spørgsmål 2
Har ministeren overvejet, om straframmerne for de forbrydelser, lovforslaget omhandler, burde hæves til dansk niveau og vil ministeren forklare det nærmere, hvis det ikke indgår i ministerens overvejelser?

Svar fra fredag den 15. marts 2024
:

1.

Kriminalloven i Grønland adskiller sig på flere punkter fra den danske straffelov. Blandt andet omtales straf ikke i kriminalloven, ligesom loven ikke indeholder strafferammer. Kriminalloven indeholder i stedet en række den Grønlandske Retsvæsenskommissions betænkning nr. 144004 om det grønlandske retsvæsen (herefter Retsvæsenskommissionens betænkning), bind I, side 121 ff. Dette indebærer, at retten ved valget af foranstaltning i vid udstrækning skal tage hensyn til den enkelte gerningspersons personlige og sociale forhold, herunder hvad der må antages at ville kunne afholde vedkommende fra at begå ny kriminalitet, jf. kriminallovens § 121, stk. 1, nr. 2. Der skal imidlertid også tages hensyn til gerningens beskaffenhed og samfundets interesse i at modvirke kriminalitet af den pågældende art, jf. kriminallovens § 121, stk. 1, nr. 1.

Justitsministeriet regulerer derfor generelt ikke spørgsmålet om konkrete foranstaltningsniveauer i forbindelse med ændringer af kriminalloven.

Det bemærkes i den forbindelse, at Justitsministeriet har udformet lovforslaget efter ønske fra Naalakkersuisut, og at Naalakkersuisut i den forbindelse ikke er kommet med et ønske svarende til det, som spørgeren foreslår. En eventuel udvidelse af lovforslaget vil skulle forelægges Grønlands Selvstyre, hvilket vil indebære, at lovforslagets behandling ikke kan fortsætte i Folketinget, før der foreligger en ny udtalelse fra Grønlands Selvstyre.

2.

Det bemærkes i forlængelse heraf, at Naalakkersuisut har anmodet Justitsministeriet om, at kriminallovens maksimum for tidsbestemt Side 2/3 anstaltsanbringelse forhøjes fra 10 år til 16 år med henblik på at give domstolene mulighed for at forhøje foranstaltningerne for de alvorligste personfarlige forbrydelser. Der er på den baggrund igangsat et særskilt arbejde i ministeriet med henblik på at imødekomme Naalakkersuisuts ønske herom.

Side 3/
0:000:00