Aktører om nye miljøzoner: Trods gode toner er forslaget fyldt med symbolpolitik og ansvarsfralæggelse

Regeringens nye forslag til miljøzoner får en blandet modtagelse hos aktørerne. Mens S-rådmand i Aalborg kalder det symbolpolitik, frygter FDM, at nul-emissionszoner vil give bilister den grønne nej-hat på.  

Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Freja SøgaardHjalte T. H. Kragesteen

I et nyt udspil vil regeringen give fem kommuner muligheden for at skærpe kravene i byernes allerede eksisterende miljøzoner.

Det drejer sig om København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg, der ifølge regeringen skal kunne forbyde dieselbiler, som ikke har installeret et partikelfilter at køre i zonerne.

Derudover skal det også være muligt for kommunerne at lave såkaldte nulemissionszoner, hvor kun elbiler må køre.

Udspillet blev præsenteret ved et pressemøde onsdag og indeholder i alt 19 tiltag, der ifølge regeringen skal gøre hovedstaden mere grøn.

”Mere end 4000 danskere bliver alvorligt syge eller dør for tidligt hvert eneste år på grund af luftforurening. Vi har allerede taget fat på problemet med krav til den tunge trafik og udfasning af de gamle brændeovne, men vi skal også videre. Forureningen er på vej ned, men nu vil vi give kommunerne mulighed for at sætte tempoet op,” lød det fra miljøminister Lea Wermelin (S) til pressemødet, hvorefter hun præsenterede muligheden for oprette nulemissionszoner og for at skærpe de eksisterende miljøzoner.

Læs udspillet

Regeringen har den 26. maj præsenteret et udspil med 19 initiativer til "grønne byer og en levende hovedstad. Læs udspillet her.


Kilde: https://mim.dk/nyheder/2021/maj/19-nye-initiativer-skal-sikre-groenne-byer-og-en-levende-hovedstad/

Pæne overskrifter
At Aalborg Kommune nu står over for et temposkift hjulpet på vej af de nye muligheder for miljøzoner, er ikke noget Hans Henrik Henriksen (S), rådmand i by- og landskabsudvalget, lige umiddelbart ser for sig.

Selvom han hilser de grønne tiltag velkommen, tvivler han på, hvor hurtigt de vil få en effekt.  

”Det lyder interessant med nul-emissionszoner, og der er nok ingen, der er uenige i, at vi skal have gjort vores bymidte mere miljøvenlig, men man skal have fundet den rette balance. I Nordjylland ville man afskære ret mange med en nulemissionszone, sådan som det ser ud nu,” siger Hans Henrik Henriksen og fortæller, at en sådan zone har lange udsigter til at blive en realitet i Aalborg:

Altinget logoMiljø
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget miljø kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00