Efter lange ventetider: V vil fratage politiet ret til at tillade særtransport

GODSTRANSPORT: Ny praksis hos Rigspolitiet giver store forsinkelser på tilladelser til særtransport, hvilket frustrerer bygge- og transportbranchen. Venstre vil have opgaven ud af politiets hænder, og indkalder nu justits- og transportministeren i samråd om sagen. Rigspolitiet erkender problemet.

Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Peter Pagh-Schlegel

Kraner, store vindmøllekomponenter og maskiner strander rundt om i landet, mens danske vognmænd afventer tilladelserne til at fragte elementerne fra a til b.

Det er konsekvensen af en ny praksis hos Rigspolitiets tilladelseskontor i Greve, hvor man i større omfang end tidligere hører de lokale vejmyndigheder, inden der gives tilladelse til at blokere danske landeveje med særligt tung transport.

Ifølge Dansk Industri har det ført til, at svartiden på en ansøgning om tilladelse til særtransport er gået fra et par dage til mindst en uge.

"Erhvervsfjendtlig" praksis
Og den situation er uholdbar, mener Ventres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.

Det er en uacceptabel situation, at der er kommet så lange ventetider på erhvervstransporten. Det er faktisk direkte erhvervsfjendtligt.

Kristian Pihl Lorentzen
Transportordfører, Venstre

”Det er en uacceptabel situation, at der er kommet så lange ventetider på erhvervstransporten. Det er faktisk direkte erhvervsfjendtligt. Rigtigt mange projekter er afhængige, at man kan køre med særtransporter, så det nytter ikke noget, at man skal vente på det i ugevis,” siger Kristian Pihl Lorentzen.

Af samme årsag har han nu inkaldt både transportminister Benny Engelbrecht (S) og justitsminister Nick Hækkerup (S) i samråd om sagen.

Vi taler om at øge produktiviteten i byggebranchen for at trække os ud af coronakrisen. Derfor virker det helt hul i hovedet, at man her efter sommerferien har lagt det her benspænd ud

Torben Liborius
DI Byggeri

Politiet skal fratages opgaven
Kristian Pihl Lorentzen mener desuden, at Færdselsstyrelsen bør overtage opgaven fra Rigspolitiet, hvilket hans parti vil arbejde for i de igangværende politiforhandlinger.

”Vi skal have flyttet hele opgaven væk fra Politiet og over hos Færdselsstyrelsen. Det er der, det hører hjemme, da de laver reglerne for tung transport. Det at vi lige nu har flere instanser inde over, er medvirkende til, at det er blevet langsomt og bureaukratisk,” forklarer ordføreren.

Forslaget om møder opbakning hos Dansk Industri, der længe har arbejdet på at flytte opgaven væk fra Rigspolitiet.

Dokumentation

Regler for særtransport

  • Særtransporter er kørsel med køretøjer og vogntog, der overskrider de grænser for dimensioner, totalvægt og/eller akseltryk, som er fastsat i Færdselsloven.
  • For at køre særtransporter i Danmark kræves en tilladelse fra Politiet, som skal høre de lokale vejmyndighederne, oftest kommunerne.
  • Politiets tilladelseskontor i Greve har efter sommerferien ændret i praksis, så vejmyndighederne i langt større omfang end tidligere skal høres, og ventetiden dermed forlænges.
  • Den 9. september gik blandt andre Dansk Industri, Dansk Erhverv og DTL Danske Vognmænd sammen om et brev til transportminister Benny Engelbrecht (S) og justitsminister Nick Hækkerup (S), hvor de påpegede behov for omgående handling.

0:000:00