Ekspert: Lavere fartgrænser er en meget dyr måde at spare på olien

Lavere hastighedsgrænser på motorvejene er en dyr måde at nedbringe samfundets forbrug af olie, advarer professor, efter at røde partier har foreslået at sænke grænsen til 110 kilometer i timen. Alligevel kan tiltaget forsvares i lyset af den aktuelle krise, mener Klimarådets næstformand. 

Enhedslisten, SF og Radikale Venstre vil sænke hastigheden på motorvejene til 110 kilometer i timen for at nedbringe olieforbruget. En dyr løsning, mener professor.
Enhedslisten, SF og Radikale Venstre vil sænke hastigheden på motorvejene til 110 kilometer i timen for at nedbringe olieforbruget. En dyr løsning, mener professor.Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

De tre støttepartiers forslag om at sænke fartgrænserne på motorvejene fra 130 til 110 kilometer i timen er en af de mest ineffektive måder at nedbringe danskernes forbrug af olie.

Det vurderer transportøkonom Mogens Fosgerau.

“Fartgrænsen er et af de dyreste steder at sætte ind,” siger han.

Idéen om en lavere fartgrænse på motorvejene kommer fra Enhedslisten, SF og Radikale Venstre, der har ladet sig inspirere af et anbefalingskatalog fra Det Internationale Energiagentur, der desuden blandt andet foreslår at indføre bilfrie søndage og mere hjemmearbejde.

Forslaget om lavere hastighedsgrænser var også en del af regeringens oversigt over forskellige klimapolitiske virkemidler i klimaprogrammet fra september sidste år, hvor det med en såkaldt skyggepris på over 26.000 kroner per ton sparet CO2 rangerede som det absolut dyreste forslag i bogen.

Og selvom støttepartierne nu argumenterer med, at hastighedsbegrænsningen ikke blot vil have en klimagevinst, men også vil være med til at sænke uafhængigheden af importeret olie fra Rusland, er prisen på forslaget den samme, vurderer Mogens Fosgerau.

“Selvom Putins invasion har givet samfundet en ekstra grund til at skære ned på forbruget, er prisen på de forskellige politiske håndtag den samme. Fartgrænsen er stadig det dyreste sted at sætte ind, selvom vores betalingsvillighed måske er blevet højere,” siger Mogens Fosgerau, der er professor ved Københavns Universitet. 

Professorens pointe lyder desuden, at det vil være langt mere effektivt i forhold til ønsket om at nedbringe olieforbruget at skrue afgifterne på benzin- og diesel i vejret.

Det vil imidlertid gå hårdest ud over de fattigste danskere, der i forvejen er ramt af stigende energipriser, men det kan lovgiverne rette op på ved samtidig at skrue på bund- og befordringsfradraget, lyder det fra professoren.

0:000:00