Engelbrecht: Målsætning om halvering af antal trafikdræbte er meget ambitiøs

INTERVIEW: Det er en "meget, meget, meget" ambitiøs målsætning, som Færdselssikkerhedskommissionen har sat for antallet af trafikdræbte i 2030, mener transportminister Benny Engelbrecht. 

"Det er klart, at det er godt at have en målsætning om at nedbringe antallet af dræbte," siger transportminister Benny Engelbrecht (S).
"Det er klart, at det er godt at have en målsætning om at nedbringe antallet af dræbte," siger transportminister Benny Engelbrecht (S).Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Med den nye handlingsplan fra Færdselssikkerhedskommissionen, der blev præsenteret torsdag, er målsætningen for, hvor mange danskere der må miste livet i trafikken, blevet strammet. 

Den opdaterede ambition er, at der i 2030 maksimalt må være 90 trafikdræbte og 900 slemt tilskadekomne. 

Det svarer cirka til en halvering i forhold til det nuværende niveau, og det bliver en udfordring at leve op til de tal, vurderer transportminister Benny Engelbrecht (S).

“Der skal nogle meget tunge, strukturelle greb til, hvis man skal nå i mål med sådan en halvering. Det er meget, meget, meget ambitiøst," siger han. 

Det vigtige er den samlede handlingsplan. Netop fordi pointen her er, at vi skal gøre mange ting samtidig, hvis vi skal i mål med de meget ambitiøse målsætninger, som kommissionen lægger op til

Benny Engelbrecht (S)
Transportminister

Transportministeren vil da heller ikke love, at målsætningen kan indfries. 

"Jeg kan ikke svare på, om de anbefalinger, der ligger fra Færdselssikkerhedskommissionen, er nok til at nå det mål. Men det er klart, at det er godt at have en målsætning om at nedbringe antallet af dræbte," siger han.

Hele kataloget skal udnyttes
Færdselssikkerhedskommissionens i alt 51 anbefalinger, der skal gøre færdslen på vejene sikrere, strækker sig over alt fra kampagner om vigtigheden af cykelhjelme, over investeringer i autoværn til et øget fokus hos politiet på fartsyndere.

Men transportminister Benny Engelbrecht vil på nuværende tidspunkt ikke fremhæve nogle anbefalinger over andre.

"Det vigtige er den samlede handlingsplan. Netop fordi pointen her er, at vi skal gøre mange ting samtidig, hvis vi skal i mål med de meget ambitiøse målsætninger, som kommissionen lægger op til," siger han og fortsætter:

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00