Kommentar af 
Michael Ehrenreich

EU må trække Georgien til sig med de risici og omkostninger, der følger med

EU-Kommissionen skal afgøre, om Georgien bliver kandidatland til senere medlemskab. Det bliver den første prøve på, om EU er klar til at sætte handling bag ordene om at være en geopolitisk aktør i en tid med krig i Europa, skriver Michael Ehrenreich fra Tbilisi, Georgien.

Ifølge Michael
Ehrenreich hviler der et kæmpe ansvar på
kommissionsformand Ursula von der Leyen samt stats- og
regeringscheferne, da situationen med Georgien&nbsp;udgør et svært dilemma for Kommissionen.<br>
Ifølge Michael Ehrenreich hviler der et kæmpe ansvar på kommissionsformand Ursula von der Leyen samt stats- og regeringscheferne, da situationen med Georgien udgør et svært dilemma for Kommissionen.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Michael Ehrenreich
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I modsætning til, hvad mange tror i Vesten, var Ukraine ikke det første offer for russisk ny-imperialisme. Hverken i kraft af invasionen i 2022 eller annekteringen af Krim-halvøen i 2014.

Allerede i 2008 mistede et andet land, nemlig Georgien, hen ved 20 procent af landets territorium efter fem dages lynkrig.

15 år senere er områderne Abkhasien og Sydossetien stadig besat af russiske styrker, og der er stort set ingen kontakt til resten af Georgien. Grænserne patruljeres tålmodigt af en civil styrke, opstillet af EU, uden udsigt til en genforening.

Men tabet af de to områder, der også har bragt antallet af internt fordrevne op på 300.000, en stor mundfuld for Georgien med kun 3,7 millioner indbyggere, er ikke det eneste, som er gået galt for det lille land i det sydlige Kaukasus.

Efter en hektisk reformperiode fra 2003 2012 under ledelse af den amerikansk uddannede Mikheil Saakashvili, hvor landet blev internationalt kendt for politiske og økonomiske kvantespring i retning mod Europa, er reformbestræbelserne gået i bakgear. Det er ikke for meget sagt, at det i forvejen skrøbelige demokrati vakler faretruende.

Kursen over for Rusland er slingrende. Sanktionerne efterleves på papiret, men det skærer i øjnene, at samhandlen med Rusland er steget markant.

Michael Ehrenreich

Udviklingen udgør et svært dilemma for EU-Kommissionen, som i næste måned skal tage stilling til, hvorvidt Georgien skal tildeles status som kandidatland til senere medlemskab med henblik på en endelig beslutning på EU-topmødet til december.

Taget for pålydende er der ingen tvivl om, at Georgien er meget langt fra at opfylde EU's betingelser for kandidatstatus, der er samlet i 12 såkaldte kriterier for at gøre kravene til en demokratisk udvikling konkrete og målbare over for regeringen i hovedstaden Tbilisi.

Retssystemet kontrolleres i vidt omfang af regeringsapparatet. Det samme gælder hovedparten af medierne. Kontrollen over det georgiske samfund er så omfattende, at kilder i oppositionen rent ud betegner deres land som en ”kapret stat”.

Rettigheder for mindretal er under hårdt pres. For nylig blev et pride-lignende arrangement, det blev afholdt på privat område for LGBT-personer, stormet af voldsmænd, der var assisteret af præster fra den stærkt konservative georgisk-ortodokse kirke. Mens vendte politiet ryggen til.

Tidligere i år gik regeringen så langt som at fremsætte et lovforslag om indgreb over for ”fremmede agenter”. Det vil sige civilsamfundsorganisationer finansieret fra udlandet. Udspillet, der havde store ligheder med Putin-regimets tilsvarende lov i Rusland i 2012, blev først trukket tilbage efter omfattende demonstrationer.

Når det kommer til spørgsmålet om sanktionerne over for Rusland og i kølvandet på invasionen af Ukraine, er kursen slingrende for at udtrykke det nænsomt.

Meget tyder på, at Georgien igen står ved en korsvej.

Michael Ehrenreich

Sanktionerne efterleves på papiret, men det skærer i øjnene, at samhandlen med Rusland er steget markant, og at direkte flyforbindelser mellem Tbilisi og Moskva er blevet genoptaget.

Ingen af delene ser gode ud for Georgiens EU-ambitioner i en tid, hvor det meste af Europa har mobiliseret politisk, økonomisk og militært over for Rusland. Regeringen forsvarer sig med, at landet er særligt udsat i kraft af dets beliggenhed og dets historie med flere hundrede års russisk dominans.

Regeringsmagten har siden 2012 været i hænderne på partiet Georgiens Drøm, som kontrolleres af landets rigeste oligark, Bidzina Ivanishvili. Han skabte sin rigdom, der menes at udgøre svimlende 30 procent af landets samlede nationalformue, i Rusland, og oppositionen mistænker ham for i det skjulte at arbejde for en tilnærmelse til russerne for at beskytte sin egen formue.

Læs også

Stillet over for spørgsmålet om, hvordan Georgiens Drøm har kunnet vinde to parlamentsvalg og kandiderer til at vinde et tredje i 2024 blandt en yderst EU-venlig befolkning - medlemskab støttes af over 70 procent af georgierne - svarer oppositionskilder, at det er gjort ved at skræmme vælgerne gennem årelang propaganda, vendt mod Vesten kombineret med nedgøring af oppositionen.

Kursen understøttes af et Rusland, som ganske åbenlyst fisker i rørte vande for at sætte sig på landet med det mål, at Georgien bliver en russisk lydstat som Belarus.

Hvordan skal EU reagere i denne spændte situation? Meget tyder på, at Georgien igen står ved en korsvej i sin omtumlede historie i kraft af tidsfristen for beslutningen om EU-kandidatstatus. Med et ja bliver integrationsprocessen med Europa sandsynligvis uafvendelig. Bliver det et nej, vil det styrke de russisk-venlige kræfter i landet med risiko for, at Georgien glider tilbage under russisk dominans.

Georgiens europæiske ambitioner går langt tilbage, men er gang på gang blevet knust af russisk militarisme.

Michael Ehrenreich

Der hviler med andre ord et kæmpe ansvar på kommissionsformand Ursula von der Leyen og i sidste ende på stats- og regeringscheferne på topmødet i december.

Forhåbentlig vil EU-toppen anlægge en bredere politisk vurdering, snarere end en rent matematisk opgørelse over, hvorvidt Georgien opfylder kriterierne. Holder man sig til dem, er sagen afgjort på forhånd.

Men Europa i almindelighed - og Georgien i særdeleshed - har brug for et større perspektiv.

Det gælder ikke mindst i den nuværende situation, hvor angrebet på Ukraine har vist, at regimet i Kreml er rede til at gribe til våben for at underlægge sig Ruslands nabolande. Frem for at støde Georgien fra sig, må EU trække landet til sig med de risici og omkostninger, der følger med.

En geopolitisk funderet beslutning om kandidatstatus understøttes af, at Georgiens europæiske ambitioner ikke er af ny dato. De går langt tilbage, men er gang på gang blevet knust af russisk militarisme. Svigter EU i dette afgørende øjeblik, hvor man har muligheden, vil vejen til Tbilisi være åben for Rusland, og landet vil være tabt for Vesten.

Det gælder så meget desto mere, eftersom medlemskab af Nato formentlig er udelukket, så længe landet ikke har kontrol over hele sit territorium. En situation, der som nævnt ikke er udsigt til bliver ændret foreløbig. Set i dette lys er afgørelsen om Georgiens status som kandidatland den første egentlige prøve på, hvorvidt EU er rede til at sætte handling bag ordene om at være en geopolitisk aktør i en tid med krig i Europa.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Michael Ehrenreich

Fhv. hofmarskal og chefredaktør, kammerherre
journalist (DJH 1979)

Ursula von der Leyen

Formand, EU-Kommissionen, fhv. forsvarsminister, Tyskland (CDU)
KA i folkesundhedsvidenskab (2001), cand.med. (Mediziniche Hochschule, Hannover, 1991)

0:000:00