FDM advarer imod udbredelse af private ladebokse i byerne: ”Det er i vores optik ikke vejen frem”

Det er uhensigtsmæssigt, hvis private i stor stil begynder at sætte egne ladebokse op på byernes lejlighedsbyggeri, mener FDM. Dansk e-Mobilitet ser mere positivt på potentialerne. 

Foto: Sebastian Elias Uth/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Kan elbilejere og boligforeninger være med til at løse manglen på lademuligheder i byerne ved at sætte private ladebokse op på etagebyggeriets husmure?

Det spørgsmål splitter en stribe af de mest toneangivende organisationer i debatten om den grønne omstilling af den danske bilpark.

FDM, bilisternes egen organisation, afviser modellen, som chefkonsulent Dennis Lange kalder "ikke optimal".

Pointen lyder, at ejerne af ladeboksen, der kan være en privatperson eller en hel boligforening, ikke kan gøre krav på den parkeringsplads, der ligger ud for bygningen.

“Sandsynligheden for, at ejeren af den private ladeboks kan være sikker på at parkere foran ladeboksen, er relativt lille. Det giver ikke en særligt god udnyttelse af infrastrukturen,” siger Dennis Lange.

Omvendt forholder Dansk e-Mobilitet, der er en underafdeling af energisektorens brancheorganisation Green Power Denmark, sig positivt til potentialet.

”Når der er borgere, der gerne vil tage et privat initiativ, så bør man i udgangspunktet give lov til det," siger analysechef Søren Jakobsen.

Den omdiskuterede model er langt fra udbredt på det danske lademarked og kræver derfor nok en udførlig beskrivelse.

I dag udgøres lademarkedet særligt af to typer opladning: Privat opladning på egen matrikel samt opladning på en offentligt tilgængelig ladestander.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00