Debat

FDM & Dansk Elbil Alliance: Vi skal fortsat have lav afgift på el

DEBAT: Eldrup-kommissionens foreslår ikke at forlænge processtrømordningen, der giver alle erhvervsdrivende adgang til en lav elafgift. Det vil gøre det dyrest for de elbilister, der kører mest og ramme elbilister i landdistrikter hårdest, skriver Ilyas Dogru og Lærke Flader.

Hvis vi dropper en attraktiv lav afgift på el til opladning, bliver det dyrest for de elbillister, der kører mest og dermed fortrænger mest CO2, skriver Lærke Flader og Ilyas Dogru.
Hvis vi dropper en attraktiv lav afgift på el til opladning, bliver det dyrest for de elbillister, der kører mest og dermed fortrænger mest CO2, skriver Lærke Flader og Ilyas Dogru.Foto: Arthur J. Cammelbeeck/Altinget
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Ilyas Dogru og Lærke Flader
Hhv. Chefkonsulent, FDM og branchechef, Dansk Elbil Alliance

Lige nu forhandler Folketingets partier om grøn transport, men et vigtigt emne har ikke fået meget plads i debatten: prisen på strømmen til el- og plugin-hybridbilerne.

Det er skidt. For politikerne risikerer – sikkert uden at ville det – at gøre fremtidens el til opladning markant dyrere.

Egentligt skal vi først diskutere ladeinfrastruktur til jul, når Eldrup-kommissionen kommer med den anden delrapport.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Men emnet sniger sig alligevel ind allerede nu, fordi et af Eldrup-kommissionens finansieringsforslag i den første delrapport er ikke at forlænge den såkaldte processtrømordning, der giver alle erhvervsdrivende adgang til en lav afgift på el, så de kan gøre det attraktivt at køre på el hos forbrugerne.

Mangel på alternativ
Eldrup-kommissionen har ikke forslået et alternativ og findes der ikke en anden god løsning, stiger elafgifterne fra 1. januar 2022 til et niveau, som er markant højere, end det afgiftsniveau der er på benzin og diesel. Det vil være helt sort.

Hvis ordningen skal optimeres, så ville det logiske være at erstatte processtrømordningen med en ordning, hvor el til transport beskattes som el til varme.  

Ilyas Dogru og Lærke Flader Hhv. Chefkonsulent, FDM og branchechef, Dansk Elbil Alliance

Og det er partierne i Folketinget enige i. De fleste af Folketingets partier har nemlig meldt klart ud, at de ønsker at fortsætte den lave afgift.

Læs for eksempel den et-årsplan, som Socialdemokratiet offentliggjorde i valgkampen.

Heri hedder det: ”Vi vil investere i nye ladestandere (….), forlænge den særligt lave elafgift til opladning og give kommunerne tilskud, hvis de køber el- eller brint biler.”

Det er kloge ord, og de er ikke opfundet til valgkampen. For det har længe været Socialdemokratiets politik - ligesom mange andre af Folketingets partier har indtaget samme klare holdning.

Og på det her punkt er der rigtig god grund til at lytte mere til partierne end til Eldrup-kommissionen.

Rammer skævt
For hvis vi dropper en attraktiv lav afgift på el til opladning, bliver det dyrest for de elbillister, der kører mest og dermed fortrænger mest CO2.

Det vil også ramme skævt, så elbilister i landdistrikter får den største regning.

Det vil medføre en markant større udgift til udbygning af el-infrastukturen, da færre vil investere i en intelligent ladeboks hjemme, der kan trække strøm fra elnettet, når der er mest grøn strøm til rådighed.

Og det forringer to af elbilens største fordele: At den er billig i drift og man kan have sin egen tankstation hjemme i carporten, hvor bilen kan oplades, mens man leger med sine børn, streamer ynglings-tv-serien i sofaen eller sover.

Politikerne har altså fat i den lange ende her. Og heldigvis er det dem, der bestemmer.

Men vi er alligevel nervøse, for hvis provenuet fra processtrømordningen bruges nu – og realitetsdiskussionen udskydes til efteråret, ja så bliver det mere end svært at få ordningen på skinner igen.

Pengene vil jo være disponeret.

Procestaksten er ikke perfekt
Der er kritik af procestakstordningen – og ordningen er ikke perfekt. Men meget af kritikken bygger også på misforståelser. For eksempel påstanden om, at ordningen understøtter et monopol.

For der er en lang række erhvervsvirksomheder, der benytter ordningen i forskellige forretningsmodeller i dag til at give deres kunder billigere strøm. Det er forskellige aktører, der har investeret i ladestandere forud for efterspørgslen.

Kort sagt, alle erhvervsdrivende med et CVR-nummer og investeringsvilje har fuldstændig lige adgang til ordningen. Og markedet er åbent for alle.

Hvis ordningen skal optimeres, så ville det logiske være at erstatte processtrømordningen med en ordning, hvor el til transport beskattes som el til varme.

El til varme pålægges meget lave afgifter, fordi vi gerne vil have oliefyr skiftet til varmepumper.

På samme måde burde el til transport også være billig og give et incitament til at skifte oliebilen ud med elbilen.

Politikerne har fat i den lange ende, mens Eldrup-kommissionen er blevet spændt for en vogn. Og det er ikke en grøn vogn, der kører på el.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lærke Flader

Branchedirektør, Træ- og Møbelindustrien (TMI), Dansk Industri, ekstern underviser, Københavns Uni.
cand.oecon. (Aarhus Uni. 1993)

0:000:00