Højere straffe, lommepengejobs og mere Al Capone-samarbejde: Her er regeringens bandepakke

"Der er brug for at skærpe straffen for den personfarlige kriminalitet," lød det fra statsminister Mette Frederiksen, da regeringen præsenterede sit udspil en ny bandepakke. Du kan få overblikket over hele udspillet her.

Det handlede både om bandekriminalitet, udlændingepolitik og integrationsindsatser, da S-regeringen tirsdag holdt pressemøde på Marienborg.
Det handlede både om bandekriminalitet, udlændingepolitik og integrationsindsatser, da S-regeringen tirsdag holdt pressemøde på Marienborg.Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Katrine Falk LønstrupMalte Bruhn

Bandernes fødekæder skal stoppes.

Forråelsen og volden skal mødes med nye våben.

Og blikket skal rettes mod de kriminelle miljøers ulovlige forretninger, hvad enten det handler om narko, hvidvask eller udnyttelse af leasingbranchen.

Sådan lyder de overordnede mål i det bandeudspil, som justitsminister Mattias Tesfaye (S) og statsminister Mette Frederiksen (S) mandag eftermiddag præsenterede på Marienborg i kølvandet på et seminar for alle regeringens ministre. Med på pressemødet var også udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad (S) og beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S).

"Der er brug for at skærpe straffen for den personfarlige kriminalitet. Danmark har brug for en strafreform. Det er ikke noget, man gør fra den ene dag til den anden. Derfor foreslår vi fra regeringens side i vores økonomiske 2030-plan at afsætte et milliardbeløb til danskernes tryghed. Det betyder flere fængselspladser, et nyt fængsel og flere ressourcer til anklagemyndighed, politi og domstole. Og ikke mindst til fængselsbetjente," lød det fra Mette Frederiksen (S).

Af udspillet fremgår det ikke, hvordan regeringen vil finansiere de mange initiativer, der fylder godt 30 A4-sider.

Læs også
 

Du kan få overblikket over regeringens initiativer her:

1. Rekruttering af børn og unge til kriminalitet skal gøres ulovligt

Regeringen foreslår, at der indsættes en ny bestemmelse i straffeloven, der selvstændigt kriminaliserer det at bidrage til, at en ung under 18 år involveres i kriminalitet, for eksempel ved opfordring, rådgivning eller ved at stille redskaber til rådighed. 

Forslaget er målrettet personer, der tidligere er idømt fængselsstraf for overtrædelse af straffeloven med videre. 

2. SSP-samarbejde skal afskærme brødre til bandemedlemmer fra bandemiljøet

Der skal i SSP-samarbejdet sættes øget fokus på børn og unge i risiko for rekruttering til banderne, herunder navnlig børn og unge med familiemedlemmer, som er tilknyttet bandekriminalitet, eksempelvis småbrødre til bandemedlemmer. Derfor vil regeringen vil udvide SSP-samarbejdet til at omfatte: 

  • Etablering af en retlig ramme, der skal sikre, at politiet for eksempel kan dele oplysninger i SSP-samarbejdet om, at et barns eller en ungs nære familiemedlemmer er dømt for bandekriminalitet.  
  • Informationsdelingen vil kunne føre til, at kommunerne kan sætte tidligere sætte ind med indsatser over for børn og unge, som kan spænde fra familierettede indsatser til anbringelse af barnet eller den unge uden for hjemmet. 
  • Oplysninger om, at et barns eller en ungs nære familiemedlemmer er dømt for bandekriminalitet, skal indgå som et væsentligt element i kommunernes vurdering af, om der bør iværksættes en børnefaglig undersøgelse efter servicelovens § 50 eller øvrige relevante og helhedsorienterede indsatser over for familien. 
  • Videreudvikling af den såkaldte ”Knock knock”-strategi, der indebærer, at politiet aktivt og forebyggende opsøger børn og unge, der er på kanten af bandekriminalitet. 

3. Børn og unge i fødekæden til banderne skal oftere i Ungdomskriminalitetsnævnet

Regeringen foreslår, at ungdomskriminalitetslovens anvendelsesområde bliver udvidet, så børn og unge, der er i risiko for rekruttering til banderne, i højere grad end i dag vil kunne henvises til Ungdomskriminalitetsnævnet.  

I den forbindelse skal det undersøges, om bødestraf skal kunne udløse en henvisning, herunder hvordan det vil kunne indgå i den eksisterende ordning på en retssikkerheds- og ressourcemæssig forsvarlig måde. 

4. Kommunale lommepengejob til unge

Regeringen foreslår, at kommunerne skal tilbyde et lommepengejob til 13-17-årige, som er motiverede for at forlade en truende kriminel løbebane. Det skal give de unge mulighed for at tjene deres egne penge, tage ansvar for deres eget liv og vælge en bedre fremtid uden kriminalitet. 

Forslaget er målrettet de unge, som bliver henvist til Ungdomskriminalitetsnævnet, og de børn og unge, hvor kommunerne efter serviceloven er forpligtet til at reagere på information fra politiet om, at en ung under 18 år er mistænkt for at have begået alvorlig kriminalitet 

Det forventes, at det årligt vil være op mod 800 unge, som vil kunne blive tilbudt et lommepengejob. 

5. Udvidet Al Capone-samarbejde

Regeringen foreslår, at det såkaldte Al Capone-samarbejde, hvor kommuner, politi og skatteforvaltning arbejder sammen og deler oplysninger for at bekæmpe svindel med sociale ydelser, udvides. Det skal ske gennem følgende: 

  • Der etableres et fast, operativt samarbejde under ledelse af National enhed for Særlig Kriminalitet og med deltagelse af de centrale myndigheder, som har snitflader til bandernes økonomiske kriminalitet, der blandt andet vil få til opgave løbende at gennemgå og afdække de økonomiske forhold for bandegrupperinger, for enkelte bandemedlemmer og for de virksomheder, som har tilknytning banderne. 
  • Der etableres en national, tværfaglig efterforskningsgruppe, der med primært fokus på bandemiljøet skal efterforske sager om organiseret skatte- og momssvig. 
  • Gældsstyrelsen bliver en integreret del af det nuværende Al Capone-samarbejde i politikredsene. 

6. Bandernes udnyttelse af leasingbranchen skal stoppes

Regeringen foreslår at styrke kontrollen med synshallerne ved blandt andet at stille krav om forudgående tidsbestilling til toldsyn og ved at øge kontroltrykket i forhold til synshallerne. 

Derudover skal politiet have bedre værktøjer til at foretage kriminaltekniske undersøgelser af køretøjer med henblik på at styrke mulighederne for at afdække, hvorvidt et køretøj er ”klonet”, altså hvor stelnummeret fra en lovlig bil anvendes til at skjule identiteten af en stjålen bil. 

7. Nattelivsforbud skal forhindre narkosalg

Regeringen foreslår, at personer, der sælger narkotika i nattelivet, skal kunne idømmes et forbud mod at komme i nattelivet. Det skal være med til at holde narkotika ude af nattelivet og gøre det sværere for banderne at tjene penge på narkohandel. 

8. Stærkere efterforskning af kryptovaluta i dansk politi

Regeringen foreslår at styrke politiets efterforskning af sager vedrørende kryptovaluta, herunder ved at tilføre personalemæssige ressourcer til politiet samt ressourcer til anskaffelse af software i stand til at analysere kryptovalutaspor. 

9. Udvidelse af politiets mulighed for at anvende civile agenter

Regeringen foreslår derfor at styrke politiets arbejde med især bandekriminalitet, men også anden alvorlig kriminalitet, ved at udvide politiets mulighed i retsplejeloven for at anvende civile personer til agentvirksomhed. 

10. Udvidelse af politiets mulighed for telefonaflytning

Det er med de nuværende regler for aflytning ikke muligt at indhente kendelse på personen i blandt andet efterforskninger om økonomisk kriminalitet og omfattende handel med dopingmidler, som det ellers er muligt inden for andre kriminalitetformer. 

Det vil sige, at man ikke kan indhente en retskendelse, der gør det muligt at aflytte alle de telekommunikationsmidler, som en mistænkt må antages at benytte. Man skal altså for eksempel indhente en ny kendelse, hvis en mistænkt skifter telefon. 

Regeringen foreslår derfor at udvide bestemmelsen i retsplejeloven om telefonaflytning ”på personen”, så den kan anvendes i forbindelse med flere kriminalitetsformer. 

11. Forstærket efterretningsbillede i Kriminalforsorgen

Regeringen vil styrke udvekslingen af oplysninger mellem Kriminalforsorgen og politiet samt styrke efterretningsbilledet i Kriminalforsorgen ved at: 

  • Sikre forudsætningerne for en bedre datadeling mellem Kriminalforsorgen og politiet ved at give oplysninger, som politiet udveksler med Kriminalforsorgen om bandemedlemmer, samme grad af beskyttelse mod indsigt, som når oplysningerne behandles i Politiets efterretningsdatabase (PED) 
  • Øge aflytningsmulighederne i fængsler og i arrester i de højeste sikkerhedsklasser 
  • Give bedre mulighed for udlæsning af elektroniske medier, herunder mobiltelefoner, fundet i Kriminalforsorgens institutioner. 

12. Politiets kapacitet til dekryptering styrkes

For at styrke politiets kapacitet til dekryptering og håndtering af data fra krypterede medier foreslår regeringen at: 

  • Etablere en dekrypteringsplatform, som inkluderer forøget serverkapacitet og en række softwareløsninger til brydning af kodeord i politiet, samt tilføje personalemæssige ressourcer i politiet med henblik på at styrke politiets muligheder for dekryptering af elektroniske enheder i forbindelse med blandt andet efterforskning af banderelateret kriminalitet. 
  • Øge kapaciteten i politiet og anklagemyndigheden til håndtering af data fra krypterede medier og kommunikation. 

13. Fordobling af strafferammen for våbenlagre

Regeringen foreslår, at strafferammen for besiddelse af flere våben på samme sted stiger fra 8 til 16 års fængsel. Samtidig skal normalstraffen for våbenlagre skærpes med en tredjedel. 

14. Intensiveret kontrol med skytteforeninger

Regeringen foreslår, at der sker en intensiveret kontrol med prøveskydninger i skytteforeningsregi ved at: 

  • Nedsætte kalibergrænsen fra 9 mm (38/357) til 5,6 mm (kaliber 22) for de skydevåben, der kan anvendes i forbindelse med prøveskydninger. 
  • Nedsætte antallet af gange, skytteforeninger kan overlade skydevåben til personer, der ikke forinden har opnået politiets samtykke, fra fem til to prøveskydninger per person inden for en periode på 12 måneder. 
  • Skytteforeninger skal stille krav om fremvisning af billedlegitimation ved overladelse af et våben, og at oplysninger herom skal registreres, inden overladelsen sker. 
  • Indføre en ny pligt for skytteforeningerne til at føre elektronisk logbog over de personer, der får overladt skydevåben, ligesom politiet efter anmodning skal kunne få logbøgerne udleveret. 
  • Strafpålægge skytteforeninger, der for eksempel ikke overholder det tilladte antal prøveskydninger, logningspligten og kalibermål. 

15. Styrket indsats mod gas- og signalvåben

Regeringen foreslår at hæve straffen efter våbenloven for at indføre, fremstille, besidde, bære og anvende ikke-omdannede gas- og signalvåben uden tilladelse. 

Det foreslås således, at det i almindelighed vil skulle anses som en skærpende omstændighed, at den pågældende tidligere er straffet for visse overtrædelser af våbenlovgivningen eller personfarlig kriminalitet, så straffen i disse tilfælde vil skulle hæves fra bøde til en kortere frihedsstraf i førstegangstilfælde. 

Det foreslås derudover at skærpe straffen ved at hæve det gældende strafniveau med omkring det dobbelte i forhold til den straf, der i dag fastsættes af domstolene, for eksempel vil besiddelse af et ikke-omdannet gas- og signalvåben på bopælen, der som udgangspunkt i dag straffes med en bøde på 4.000 kroner, fremover som udgangspunkt skulle straffes med en bøde på 8.000 kroner. 

16. Større kriminalteknisk kapacitet i sager om skyderier

Regeringen foreslår at styrke politiets kapacitet til at foretage kriminaltekniske undersøgelser i skudsager. Det skal sikre, at politiet kan levere hurtige svar på ballistiske undersøgelser, 
så undersøgelsesresultaterne kan anvendes på et tidligt stadie af efterforskningen, og samtidig reducere politikredsenes sagsbehandlingstid. 

17. Hårdere straffe ved banders knivoverfald

Regeringen foreslår derfor udvide den såkaldte ”bandebestemmelse” i straffelovens § 81 a, så den også kan anvendelses, når der bruges knive som led i en konflikt. 

18. Landsdækkende frit lejde-aktion

Regeringen foreslår, at der gennemføres en ny frit lejde-aktion, hvor borgere i en given periode kan aflevere eksempelvis våben og ammunition, uden at der rejses tiltale for overtrædelse af våbenlovgivningen. Det skal nedbringe antallet af våben og derved mindske risikoen for, at de falder i hænderne på de kriminelle bander. 

19. Styrket opholdsforbud

Det kan i nogle tilfælde være svært at bevise en persons bandetilknytning på tidspunktet for domstidspunktet, hvis vedkommende har været varetægtsfængslet i en længere periode op til dommen. Derfor foreslår regeringen, at det sikres, at det er tilknytningen til en bande på gerningstidspunktet, der er afgørende for, om der kan gives et opholdsforbud.  

Derudover foreslår regeringen, at det sikres, at der kan varetægtsfængsles i førstegangstilfælde for overtrædelse af et opholdsforbud, og at et opholdsforbud også kan idømmes ved overtrædelse af knivloven.  

20. Forbud mod kontakt med andre bandemedlemmer

Regeringen foreslår at indføre et nyt såkaldt ”kontakt-forbud”. Det skal forhindre, at dømte bandemedlemmer kontakter personer, som tilhører den samme gruppering som dem selv.  

Kontaktforbuddet skal kunne idømmes personer dømt for banderelateret kriminalitet. Overtrædelse af forbuddet skal som udgangspunkt medføre fængselsstraf. 

21. Øget udveksling af oplysninger om bandemedlemmer ved løsladelse

Regeringen foreslår at styrke det eksisterende samarbejde mellem Kriminalforsorgen, kommunerne og politiet (KSP-samarbejde) om blandt dømte, der løslades fra Kriminalforsorgens institutioner, så der fremadrettet bliver et større fokus på deling af relevante oplysninger mellem myndighederne om kommende løsladelser af indsatte med bandetilknytning. 

22. Styrkelse af exit-indsats

Regeringen foreslår at styrke exit-indsatsen ved blandt andet at tilbyde psykologhjælp til pårørende og tilbud om, at de nærmeste pårørende kan blive inkluderet i forbindelse med akut, midlertidig relokalisering. 

Derudover vil Justitsministeriet igangsætte en undersøgelse af virkningerne af den nuværende exit-indsats med henblik på at identificere muligheder for at styrke indsatsen. 

23. Skærpet kontrol og tilsyn med prøveløsladte bandemedlemmer

For at sikre at prøveløsladte med bandetilknytning lever op til vilkårene for deres prøveløsladelse, vil regeringen indføre et skærpet kontrol- og tilsynsregime over for prøveløsladte med bandetilknytning, herunder prøveløsladte, som er underlagt et skærpet rocker/bandevilkår. 

Der skal sikres tættere og hyppigere kontakt med den prøveløsladte, så Kriminalforsorgen hurtigere kan blive opmærksom på eventuelle ændringer i den prøveløsladtes adfærd med henblik på at kunne reagere hurtigt, hvis de fastsatte vilkår overtrædes. 

24. Gennemførsel af anbefalinger fra Offer- og Vidnepanelet

Regeringen lægger op til at gennemføre anbefalingerne fra Offer- og Vidnepanelet, der blev nedsat i december 2021. Panelet anbefaler, at:  

  • Justitsministeriet – i samarbejde med relevante aktører – igangsætter et arbejde med at identificere mulighederne for en model for midlertidig omplacering af ofre og vidner til anden bolig i sager om organiseret kriminalitet. Det skal sikre, at ofre og vidner, der eksempelvis bor i samme belastede boligområde som gerningsmændene, kan tage ophold et andet sted under straffesagen, så de for eksempel i højere grad kan føle sig trygge ved at tale med politiet. 
  • At fremgangsmåden ved indenretlige afhøringer efter retsplejeloven ændres, så afhøringen under hovedforhandlingen begynder med en dokumentation af ofrets eller vidnets indenretlige forklaring, og at de resterende afhøringer fokuseres på supplerende spørgsmål. Det skal sikre, at ubehaget ved at skulle afgive (ny) forklaring for retten under straffesagens hovedforhandling mindskes. 
  • At retsplejeloven ændres, så det fremover bliver muligt at føre samtlige tiltalte ud af retslokalet, når et vidne skal afhøres, uanset om de pågældende er tiltalt for det forhold, som vidnet skal afgive forklaring om. Anbefalingen skal sikre, at ofre og vidner får en mere tryg oplevelse ved vidneforklaringen i retten i sager med flere tiltalte ved eksempelvis at kunne undgå at blive nedstirret af kammeraterne til en overfaldsmand. 

25. Begrænsning af bandemedlemmers adgang til offererstatning

Offererstatningen til en skadelidt, der har bandetilknytning, skal kunne nedsættes eller bortfalde. Derfor foreslår regeringen, at Erstatningsnævnet skal kunne lade erstatning bortfalde eller nedsætte, hvis offeret gennem sin adfærd har udsat sig for en særlig risiko for den pågældende skade. 

26. Skærpet straf for ydmygelsesvold

Regeringen foreslår, at straffelovens § 81 om skærpende omstændigheder ved straffastsættelsen ændres, så det kommer til at fremgå, at en gernings ydmygende karakter i almindelighed skal indgå som en skærpende omstændighed ved fastsættelsen af en straf. Det skal sikre en skærpet straf ved ydmygelsesvold. 

27. Politiets indsats mod grænseoverskridende kriminalitet skal styrkes

Regeringen foreslår at afsætte yderligere midler til at styrke politiets samarbejde med de øvrige nordiske lande og afsætte midler til placering af en forbindelsesofficer i udlandet, hvor afsættet for bandernes kriminelle forretninger er særligt fremherskende. 

28. Afvisning og administrativ udvisning af tilrejsende bandekriminelle

Justitsministeriet vurderer, at det er muligt at ændre retningslinjerne for politiet, så flere tilfælde end i dag potentielt vil kunne være omfattet af muligheden for afvisning af indrejse og administrativ udvisning af udenlandske bandemedlemmer. 

29. Rejseforbud til personer, der er dømt for grov grænseoverskridende kriminalitet

Regeringen foreslår at indføre et rejseforbud for personer, der er dømt for visse typer af grov kriminalitet, herunder grov narkokriminalitet og banderelateret kriminalitet. 

Rejseforbuddet, der skal idømmes af domstolene, vil indebære, at det gøres strafbart for den pågældende i en tidsbegrænset periode at rejse til eller opholde sig i det eller de lande, som rejseforbuddet vedrører, uden tilladelse fra politiet. 

30. Styrkelse af samarbejde ved udsendelse af udviste bandemedlemmer

Regeringen foreslår at styrke myndighedssamarbejdet i forbindelse med udsendelse af udlændinge, som udvises ved dom for banderelateret kriminalitet.  

Konkret etableres der en fast operativ myndighedsgruppe målrettet håndtering af udsendelsessager vedrørende indsatte, som er udvisningsdømt for banderelateret kriminalitet. Myndighedsgruppen skal sikre den fornødne fremdrift i udsendelsen af udvisningsdømte bandemedlemmer. 

Du kan læse hele regeringens udspil til en ny bandepakke her.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mattias Tesfaye

Børne- og undervisningsminister, MF (S)
murersvend (Skanska og Århus Tekniske Skole 2001)

Mette Frederiksen

Statsminister, MF, partiformand (S)
master i afrikastudier (Københavns Uni. 2009), ba.scient.adm. i samfundsfag (Aalborg Uni. 2007)

0:000:00