Debat

KP: Medierne skal også male et solskinsbillede af pædagoguddannelsen

Medierne har stor indflydelse på, hvordan uddannelsesretninger opfattes. De mange negative historier om pædagoguddannelsen maler et ubalanceret billede af virkeligheden på studiet og i arbejdslivet, og det får unge til at vælge uddannelsen fra, skriver Maria Kaare Petersson.

Flere unge skal se, hvor meningsfyldt <u></u>det kan være at uddanne sig til pædagog, skriver Maria Kaare Petersson.
Flere unge skal se, hvor meningsfyldt det kan være at uddanne sig til pædagog, skriver Maria Kaare Petersson.Foto: David Leth Williams/Ritzau Scanpix
Maria Kaare Petersson
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

For nylig kunne jeg med stor glæde være vidne til en endnu en positiv historie, som TV2 Nyhederne bragte omkring en pædagogstuderende, som fortalte om glæden ved at læse til pædagog og om "at føle sig på hjemmebane" i pædagogprofessionen.

Et forfriskende indslag om at træffe reflekterede valg og at finde værdi og mening i sit uddannelses- og arbejdsliv. Den positive fortælling omkring pædagogfaget giver mig håb i en ellers hård tid for pædagoguddannelsen.

Ansøgertallet til pædagoguddannelsen falder, og dette kan skyldes mange ting. Flere undersøgelser viser dog, at mediers fremstilling af forskellige typer af uddannelser har stor betydning for de unges refleksioner omkring deres kommende uddannelsesretning og i sidste ende de valg, som de tager.

Jeg savner altså en mere ligelig fordeling af succeserne og fiaskoerne i mediebilledet

Maria Kaare Petersson
Adjunkt, pædagoguddannelsen, Københavns Professionshøjskole

Helt op til hver fjerde unge fortæller, hvordan danske medier og sociale medier har en central indvirkning på deres forventninger til – og valg af – en uddannelse. Derfor må jeg her understrege vigtigheden af, at medierne tager ansvar og sørger for at bringe et nuanceret billede af pædagogprofessionen, som lige nu lider af dalende interesse fra de unge.

Et mere balanceret billede

Flere af os har set mange opsigtsvækkende og rystende dokumentarer om pædagogers arbejdsvilkår i praksis. Vi har læst mange nedslående artikler om pædagogfaget, og vi har hørt hård kritik af pædagoguddannelsen – listen er lang.

Disse historier har sin ret i virkeligheden, og jeg forsøger hverken at negligere eller underkende dem. Men balancen er ikke til stede i repræsentationen af pædagoguddannelsens og pædagogprofessionens fortælling.

Jeg savner altså en mere ligelig fordeling af succeserne og fiaskoerne i mediebilledet. Hvis vores unge primært hører om fiaskoerne, så forstår jeg godt, hvorfor ansøgertallet til pædagoguddannelsen daler og daler.

I et indslag fra TV 2 Lorry i april 2022 fik pædagogstuderende Maria Kallio mulighed for at fortælle en inspirerende historie. I indslaget fortæller hun om udviklingen og skabelsen af nye legefællesskaber som støtte til ukrainske flygtningebørn. Initiativet fortsætter på Campus Carlsberg med stor succes og til glæde for rigtig mange børn.

Dette er en vigtig og tiltrængt historie, som kom frem i mediebilledet. For pædagoguddannelsen rummer utroligt mange solstrålehistorier, som ikke altid kommer udover rampen – men de findes i flerfold.

Hver eneste dag ser jeg studerende, som skaber bedre forudsætninger for deres børn, unge og voksne. Studerende, som praktiserer rummelighed, forståelse og venlighed. Studerende, som ser en værdi i deres uddannelse.

Lad solen skinne på pædagoguddannelsen

Så her kan hele stemningen omkring de historier medierne vælger at fremhæve altså være afgørende for, om den unge sender optagelsesansøgningen afsted.

Måske var det lige den sidste motivation, der manglede – at "hov, nu ser jeg jo, hvordan pædagogstuderende helt konkret gør en forskel. Det vil jeg også".

Vi skal lade solen skinne på pædagoguddannelsen og ikke lade skyerne og stormene dominere

Maria Kaare Petersson
Adjunkt, pædagoguddannelsen, Københavns Professionshøjskole

Vi har brug for et mediefokus på de gode initiativer og vores motiverede studerende på pædagoguddannelsen. Vi har brug for en italesættelse af pædagoguddannelsen som et sted, som er værdigt på lige fod med uddannelser, som møder større prestige i samfundet. Vi har brug for, at flere unge vil tilvælge pædagogfaget, og vi har brug for det nu.

Derfor skal vi lade solen skinne på pædagoguddannelsen og ikke lade skyerne og stormene dominere. Pædagoguddannelsen rummer så mange gode historier – og jeg håber, at medierne vil være med til at fortælle dem.

Så ender eventyret måske alligevel lykkeligt for pædagoguddannelsen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Maria Kaare Petersson

Underviser, pædagogik, Københavns Professionshøjskole, fhv. analyse- og udviklingskonsulent, Rummets sprog,
cand. pæd. i pædagogisk psykologi (Aarhus Uni. 2017)

0:000:00