Debat

Kraka: Trods små ændringer er regeringens skattepolitik et klart retningsskift

Det nye regeringsgrundlag indeholder en ret detaljeret plan for skattelettelser i både top og bund, der øger både den økonomiske vækst og uligheden. Samlet er der dog tale om mindre ændringer. Men i forhold til S-regeringens politik er det et markant stilskifte, skriver Ulrik Beck og Niels Storm Knigge.

Den nye regerings skattepolitik går ad en anden sti end den tidligere S-regering. Men den går ikke særligt langt ned ad stien, skriver Ulrik Beck og Niels Storm Knigge.
Den nye regerings skattepolitik går ad en anden sti end den tidligere S-regering. Men den går ikke særligt langt ned ad stien, skriver Ulrik Beck og Niels Storm Knigge.Foto: Arthur Cammelbeeck/Altinget
Ulrik Beck
Niels Storm Knigge
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Efter en danmarkshistorisk lang ventetid på 40 dage fik Mette Frederiksen (S) samlet en ny regering, der 14. december kom med et 58 siders langt regeringsgrundlag for det nye SVM-samarbejde. Regeringsgrundlaget indeholder både overordnede politiske målsætninger og en række meget konkrete politiktiltag. Noget af det mest konkrete i regeringsgrundlaget er en række ændringer af skattesystemet.

Retningen for skattepolitikken er klar: der er tale om skattelettelser, der øger den økonomiske velstand ved at øge udbuddet af arbejdskraft. Det sker på bekostning af en stigning i uligheden. Men samlet set er der tale om en reform af begrænset størrelse.

Det gælder både i forhold til effekten på de offentlige finanser, på arbejdskraftsudbuddet og på stigningen i ulighed. Men regeringsgrundlagets skattereform – og regeringsgrundlaget i det hele taget – repræsenterer alligevel et stilskifte i forhold til S-regeringens økonomiske politik fra 2019 til 2022, hvor lempelser af skatten prioriteres frem for tiltag, der reducerer ulighed og giver muligheder for at øge det offentlige forbrug.

Øget ulighed

Regeringsgrundlaget lægger op til en flere forskellige skattelettelser, som tilsammen koster mere end seks milliarder kroner på statsbudgettet. Det er et stort tal, men i forhold til at der i 2021 blev opkrævet over 1200 milliarder kroner i skatter og afgifter, er det økonomisk set en mindre reform.

Når man giver skattelettelser, reducerer man muligheden for at øge det offentlige forbrug. Målt på dén afvejning peger regeringsgrundlaget i en noget anden retning end den vedtagne politik i den tidligere S-regerings levetid gjorde.

Ulrik Beck og Niels Storm Knigge
Hhv. cheføkonom og seniorøkonom, Kraka

Hovedparten af kronerne går til en forhøjelse af beskæftigelsesfradraget, hvor der er afsat fire milliarder kroner Det svarer til en skattelettelse på knap 2.500 kroner årligt for dem, som tjener nok til at udnytte fradraget fuldt ud – det kræver et stykke over 400.000 i årlig indkomst.

Tjener man mindre er besparelsen mindre, men til gengæld giver skattelettelsen en tilskyndelse til at tjene mere, da skatten på den sidst tjente krone falder. Er man slet ikke i arbejde, men for eksempel pensionist eller på overførselsindkomst, giver det ingen gevinst.

Derfor vil tiltaget bidrage til øge uligheden, men i begrænset omfang, da mange får del i skattelettelsen og på grund af maksgrænsen på beløbet. Derudover bruges yderligere 300 millioner kroner på en forhøjelse af det forhøjede beskæftigelsesfradrag for enlige forsørgere, som dermed kan få en lettelse på godt 5.000 kroner oveni de knap 2.500 kroner

Vi forventer også, at uligheden bliver øget som følge af de annoncerede topskattelettelser. Ganske vist skal de rigeste – med indkomster over 2,5 millioner kroner årligt – aflevere mere via den nye top-topskat på fem procent, men da der er langt flere i den høje middelklasse, som får en skattelettelse på 7,5 procent point på indkomst (efter AM-bidrag) mellem den nuværende topskattegrænse på cirka 570.000 og 690.000 kroner, det vil sige godt 9.000 kroner i lettelse årligt. Topskatteændringerne koster alt i alt statskassen 700 millioner kroner, og er dermed en væsentligt mindre ændring af skattesystemet end ændringerne i beskæftigelsesfradraget.

Læs også

Vækst og lighed

Regeringen annullerer også en planlagt skatteforhøjelse på en milliarder kroner i af selskabers ejendomsavancer. Det er næppe noget, som er relevant for personer i lav- og mellemindkomstgruppen, og må derfor også forventeligt have en ulighedsskabende effekt. Endelig er der nedsættelsen af bo- og arveafgiften fra 15 til 10 procent for familieejede virksomheder, som koster ½ milliarder kroner årligt – en meget målrettet skattelempelse, som især vil komme nogle få, velstillede familier til gode.

Samlet set går den nye regerings skattepolitik altså ud ad en anden sti end den tidligere S-regering. Men den går ikke særligt langt ned ad stien.

Ulrik Beck og Niels Storm Knigge
Hhv. cheføkonom og seniorøkonom, Kraka

Skattelettelserne giver en forøgelse af arbejdskraftudbuddet, og bidrager dermed til økonomisk vækst og beskæftigelse. Ud af regeringens ret ambitiøse mål om at øge arbejdskraftudbuddet med 45.000, er det dog mindre end 1/10, som kan henføres til skattetiltagene.

Samtidig forventer vi, at tiltagene vil øge uligheden. Men der er tale om en begrænset forøgelse fordi nettolettelsen i toppen er lille, og hovedparten af skattelettelsen er bred i form af beskæftigelsesfradraget, som de fleste i beskæftigelse får glæde af. Samtidig indeholder regeringsgrundlaget også andre tiltag, der sænker uligheden, som for eksempel at øge ældrechecken med 4.700 kroner årligt.

Regeringsgrundlaget viser den afvejning mellem vækst og lighed, der ofte gælder, ikke mindst på skatteområdet. Hvor det rigtige snit skal ligge, er til stadighed en politisk afvejning, som skal holdes op mod alle de andre prioriteringer, som politikerne står overfor, herunder afvejningen mellem offentligt og privat – velfærd overfor velstand. Penge kan kun bruges én gang, så når man giver skattelettelser, reducerer man muligheden for at øge det offentlige forbrug. Målt på dén afvejning peger regeringsgrundlaget i en noget anden retning end den vedtagne politik i den tidligere S-regerings levetid gjorde.

En anden sti end S-regeringen

Regeringsgrundlaget lægger op til, at der skal sættes penge af til flere ældre og børn, det såkaldte demografiske træk, som både Socialdemokratiet og Venstre gik til valg på. Men derudover lægger det ikke op til at bruge flere penge på velfærd – medmindre man tæller løftet af forsvarsudgifter til to procent af BNP i 2030 som velfærd. Denne vækst i de offentlige udgifter, svarende til demografisk træk, giver ifølge Finansministeriet færre offentligt ansatte. Og det er en væsentligt lavere vækst i de offentlige udgifter og offentligt ansatte, end S-regeringen fra 2019 til 2022 stod for.

En del af stigningen fra 2019 til 2022 skyldes coronarelaterede udgifter, som forhåbentligt aldrig bliver nødvendige igen. Men det ændrer ikke på, at hvis der skal leveres mere velfærd til den enkelte på udvalgte områder, står det offentlige overfor en prioriteringsopgave. Opgaven, som vi har dokumenteret i den seneste Small Great Nation Rapport fra Kraka og Deloitte, bliver vigtig, da borgerne over tid oplever en stigning i private forbrugsmuligheder, mens der i regeringsgrundlaget lægges op til en status quo på omkostningssiden, når det kommer til den enkeltes oplevelse af offentlige ydelser som for eksempel sundhed, børnepasning og ældrepleje.

Samlet set går den nye regerings skattepolitik altså ud ad en anden sti end den tidligere S-regering. Men den går ikke særligt langt ned ad stien. Når vi om ti eller tyve år kigger tilbage på udviklingen i for eksempel skattetryk, BNP og ulighed i Danmark kommer regeringens skattepolitik – hvis den bliver gennemført som planlagt – næppe til at kunne ses i kurverne som mere end minimale forskydninger i forhold til den generelle udvikling, som drives af en lang række underliggende faktorer som teknologisk vækst, den demografiske udvikling og globaliseringen.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mette Frederiksen

Statsminister, MF, partiformand (S)
master i afrikastudier (Københavns Uni. 2009), ba.scient.adm. i samfundsfag (Aalborg Uni. 2007)

0:000:00