Ole Birk støtter DSB i konflikt: Ansatte ødelægger det for sig selv

KONFLIKT: De ansatte i DSB ødelægger det for sig selv ved at kæmpe imod DSB’s krav om effektiviseringer, lyder det fra transportminister Ole Birk Olesen (LA). 

Foto: Arthur J. Cammelbeeck/Altinget
Kim RosenkildeSimon Lessel

Dansk Jernbaneforbund saver i den gren, de selv sidder på, når de kæmper for overenskomster, der er med til at gøre jernbanedriften dyrere, så der bliver færre passagerer. 

Sådan lyder kritikken af Jernbaneforbundet fra transportminister Ole Birk Olesen (LA), der blander sig i de verserende stridigheder mellem DSB og Dansk Jernbaneforbund.

"Dansk Jernbaneforbund saver i den gren, som forbundet sidder på ved at være med til at gøre jernbanedriften så dyr, at der bliver færre passagerer på jernbanen," siger Ole Birk Olesen til Altinget.

Han mener, at det er fornuftigt at få set på de ansattes overenskomster.

Fakta
Forstå den aktuelle konflikt mellem DSB og Jernbaneforbundet på 5 minutter:
Den nuværende konflikt mellem DSB og Jernbaneforbundet, der lammede S-togstrafikken i mandags, handler om, at Jernbaneforbundet er utilfreds med, at DSB vil skære antallet af tillidsrepræsentanter ned fra 99 til 29. Det fik lokomotivførerne i hovedstadsområdet til at markere deres utilfredshed ved at strejke det meste af mandagen.

Konflikten mellem DSB og Jernbaneforbundet er en udløber af Arbejdsrettens afgørelse om, at det var helt efter bogen, da DSB løsrev de ansatte fra den statslige overenskomst og indlemmede DSB i en privat overenskomst i DI. Ifølge DSB vil man med indmeldelsen i DI gøre DSB mere markedsorienteret, og det skal ses som et forsøg på at ligne konkurrenterne på togmarkedet. 

Sagens kerne er ifølge arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet Laust Høgedahl, at DSB med Arbejdsrettens afgørelse nu skal forhandle lokalaftaler på plads med Jernbaneforbundets medlemmer. Og udfordringen med overgangen til lokalaftalerne er, at der ikke er tilknyttet nogen konfliktret til de forhandlinger. Det stiller Jernbaneforbundets medlemmer i en svær forhandlingsposition, forklarer arbejdsmarkedsforskeren. 

”De forhandler sådan set på DSB’s ledelses gode vilje. For hvis DSB vil, så kan de sætte sig igennem med de vilkår, som de ønsker, når det handler om lokale aftaler. Sagens kerne er, at meget af det, der skal forhandles på plads, er forhold, der ligger i lokale aftaler, og derfor har Jernbaneforbundets medlemmer i virkeligheden ikke særlig meget at skulle have sagt,” siger arbejdsmarkedsforskeren.

”Det er en god ide at få nogle mere simple og mere effektive overenskomster. De nuværende er medvirkende til, at togdriften i Danmark er ekstremt dyr,” siger Ole Birk Olesen.

Konflikten mellem DSB og Jernbaneforbundet er en udløber af Arbejdsrettens afgørelse om, at det var helt efter bogen, da DSB løsrev sine ansatte fra den statslige overenskomst og indlemmede DSB i en privat overenskomst i Dansk Industri.

Det er i hvert fald en god ide at få nogle mere simple og mere effektive overenskomster. De nuværende er medvirkende til, at togdriften i Danmark er ekstremt dyr. 

Ole Birk Olesen (LA)
Transportminister

Ny overenskomst
Ifølge DSB vil man med indmeldelsen i DI gøre DSB mere markedsorienteret. 

Det er ved de aktuelle forhandlinger blevet til et krav fra DSB-ledelsen om at reducere antallet af tillidsrepræsentanter. Samtidig handler de aktuelle forhandlinger om, hvor meget indflydelse de ansatte i DSB skal have på tilrettelæggelsen af deres arbejdstid.

Det har de seneste uger gentagne gange fået de DSB-ansatte til at vise deres utilfredshed ved at nedlægge deres arbejde for i stedet at gå til faglige møder med store forsinkelser på togdriften til følge.

Torsdag afgjorde Arbejdsretten, at det er sket i strid med den gældende overenskomst, og har derfor pålagt Dansk Jernbaneforbund at indskærpe over for de ansatte, at de skal passe deres arbejde.

Jernbaneformand dybt uenig 
Hos Dansk Jernbaneforbund er man dybt uenig i transportministerens syn på overenskomststriden.  

Hvis togdriften fortsat skal udvikle sig i fremtiden, kræver det attraktive overenskomster, der skal sikre, at det fortsat er muligt at tiltrække kvalificerede medarbejdere, forklarer forbundsformand i Dansk Jernbaneforbund, Henrik Horup.

Få flere kommentarer og læs mere om, hvilken rolle Ole Birk Olesen har haft for de DSB-ansattes nye overenskomst på Altinget: transport

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henrik Horup

Formand, Brancheorganisationen Luftfart og Jernbane (BLJ), forbundsformand, Dansk Jernbaneforbund, bestyrelsesformand, Min A-kasse, Bestyrelsesformand TJM Forsikring
maskinarbejder (DSB Centralværksted), lokomotivinstruktør (DSB)

Ole Birk Olesen

MF (LA), medlem af Borgerrepræsentationen, Københavns Kommune
journalist (DJH 1999)

0:000:00