Slut med nye flygtninge i ghettoerne

GHETTOISERING: Et bredt flertal har vedtaget en ny lov, der forbyder kommunerne at anvise boliger til nye flygtninge i udsatte boligområder. Men sådan gør kommunerne i høj grad i forvejen, så loven vil ikke gøre nogen forskel, lyder kritikken fra KL og BL.
Foto: colourbox.com
Jørgen Skadhede
Politikerne på Christiansborg forsøger nu at dæmme op for tilstrømningen af indvandrere til de mest udsatte boligområder.

Et bredt politisk flertal bestående af VKO og S-SF vedtog tirsdag et lovforslag, der giver kommunerne forbud imod at anvise en bolig i udsatte boligområder til nytilkomne flygtninge.

Forslaget er en del af udmøntningen af regeringens ghetto-strategi "Ghettoen tilbage til samfundet", som blev lanceret i efteråret 2010.

Vil ikke gøre den store forskel
Men den nye lov vil ikke gøre nogen forskel, lyder kritikken fra både kommunerne, boligselskaberne og S-SF, som ellers stemte for lovændringen. I forvejen undgår kommunerne nemlig så vidt muligt at anvise nye flygtninge til udsatte boligområder.

Når S og SF stemte for loven, var det hovedsageligt for at støtte den del af lovændringen, som gik ud på, at flere udlændinge får mulighed for at få danskundervisning og gå til danskprøven.

Fakta
Boliganvisning af flygtninge

L 149 ændrer integrationsloven, så kommunerne får et ubetinget forbud mod at anvise nytilkomne flygtninge en bolig i områder på Socialministeriets ghetto-liste eller i områder med kombineret udlejning, hvor kommunerne kan afvise at give en bolig til folk på kontanthjælp eller starthjælp.

Samlet set er der tale om næsten 50 boligområder fordelt på 28 kommuner. I løbet af 2011 forventes det, at 986 nye flygtninge bliver fordelt til disse 28 kommuner.

For loven stemte: V,K,DF, S og SF
Imod loven stemte: R, LA og EL

Loven træder i kraft 1. juli 2011.


Kilde: ft.dk

"Vi er kritiske over for at lave et forbud, når alle kommuner siger, at de i forvejen så vidt som muligt ikke anviser flygtninge til ghetto-områder. Det viser, at regeringen med et forbud er mere interesseret i at sende et signal end i at finde en løsning på problemerne i de udsatte boligområder," siger integrationsordfører Astrid Krag (SF).

"Det, kommunerne har brug for, er jo nogle nye redskaber og nye ressourcer som eksempelvis statslige midler, og når der ikke er det, så er der tale om et slag i luften," siger Astrid Krag.

Der findes altså ikke nogen eksakt dokumentation for, at kommunerne ikke anviser til udsatte boligområder. Der findes til gengæld mange eksempler på, at kommunerne på grund af nogle praktiske problemer alligevel anviser til udsatte boligområder, hvor der ofte er masser af ledige lejemål.

Karsten Lauritzen (V)
Integrationsordfører

Meldingen er nogenlunde den samme hos boligselskaberne, der siger, at hovedreglen i kommunerne er, at nye flygtninge ikke bliver anvist til udsatte boligområder.

"Der er ingen grund til at vedtage sådan en lovgivning, der over en bred kam udelukker flygtninge fra bestemte områder. Med fleksibel og kombineret udlejning kan vi i forvejen sortere de boligsøgende efter, om de er i arbejde eller i uddannelse, og dermed kan bidrage positivt til området," siger Torben Overgaard, direktør i Brabrand Boligselskab, som blandt andet administrerer Gellerupparken ved Aarhus.

"Det er grundlæggende meget fornuftig at sikre en blandet beboersammensætning, og det gør kommunerne i forvejen en stor indsats for, og derfor vil dette forslag ikke gøre nogen revolutionerende forskel," siger Bent Madsen, direktør i Boligselskabernes Landsforening (BL).

KL er imod et forbud
Hos Kommunernes Landsforening (KL) er man langtfra begejstrede for forbuddet. For det kan blive dyrt for kommunerne at finde en anden bolig til nye flygtninge i de tilfælde, hvor kommunerne i dag anviser i de udsatte områder, fordi der ikke umiddelbart er andre boliger at anvise til dem.

"Vi er uenige i, at der skal være forbud. Forbud er ikke vejen frem, og i forvejen er det praksis i de fleste kommuner, at de ikke anviser flygtninge til ghetto-områder. De ved godt, hvilke boligområder der er belastede hos dem selv, og de er selvfølgelig ikke interesserede i, at beboersammensætningen bliver for skæv i bestemte områder," siger Sara Lindberg, konsulent på integrationsområdet i KL.

Med lovforslaget om boliganvisning af flygtninge følger regeringen op på en ændring af kommunernes almindelige boligsociale anvisning (L 60) i loven om almene boliger fra december 2010.

Her fik kommunerne forbud mod at anvise en bolig til ikke-EU borgere i udsatte boligområder. Denne lov omfattede dog ikke boliganvisningen af flygtninge og indeholdte en række undtagelser.

Eksempelvis er studerende ikke omfattet af L 60, og hvis en kommune ikke kan finde en anden bolig til ikke-EU borgere, må den godt anvise en bolig i et udsat boligområde alligevel. Desuden omfatter L60 kun kommunernes boligsociale anvisning. Enhver ikke-EU borger kan fortsat på egen hånd søge og få en bolig i et udsat boligområde.

Forskellen i den nye lov for de nytilkomne flygtninges boliganvisning er, at der her er et ubetinget forbud mod at anvise en bolig et udsat boligområde.

V: Et skridt på en vanskelig vej
Hos Venstre afviser man kritikken af lovændringen, selvom partiet samtidig erkender, at den ikke i sig selv vil gøre en afgørende forskel.

"Der findes altså ikke nogen eksakt dokumentation for, at kommunerne ikke anviser til udsatte boligområder. Der findes til gengæld mange eksempler på, at kommunerne på grund af nogle praktiske problemer alligevel anviser til udsatte boligområder, hvor der ofte er masser af ledige lejemål," siger integrationsordfører Karsten Lauritzen (V).

"Der er tale om et af mere end 40 forsalg i regeringen ghetto-strategi, og vi regner ikke med, at det alene løser ghetto-problemet. Men vi får slået fast, at flygtninge skal have en bolig uden for de udsatte områder, og det er i hvert fald et skridt i en lang række af seje træk for at løse en problemstilling, som er både svær og kompleks," siger Karsten Lauritzen.

Flere indvandrere i udsatte områder 
De seneste tal fra Socialministeriet viser, at andelen af indvandrere i de udsatte boligområder er steget, siden den nuværende regering lancerede sin første ghetto-strategi i 2004.

Fra 2004 til 2009 steg andelen af indvandrere og efterkommere samlet set med 2,8 procent til i alt 53 procent i de 37 udsatte boligområder, som blev defineret af regeringen i 2004.

Dokumentation
Boliganvisning af flygtninge

L 149 ændrer integrationsloven, så kommunerne får et ubetinget forbud mod at anvise nytilkomne flygtninge en bolig i områder på Socialministeriets ghetto-liste eller i områder med kombineret udlejning, hvor kommunerne kan afvise at give en bolig til folk på kontanthjælp eller starthjælp.

Samlet set er der tale om næsten 50 boligområder fordelt på 28 kommuner. I løbet af 2011 forventes det, at 986 nye flygtninge bliver fordelt til disse 28 kommuner.

For loven stemte: V,K,DF, S og SF
Imod loven stemte: R, LA og EL

Loven træder i kraft 1. juli 2011.

Kriterier for ghetto-listen
Et ghetto-område defineres som almene boligområder, hvor der er mindst 1.000 beboere, og som opfylder to af følgende kriterier:

1) Andelen af indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande overstiger 50 pct.

2) Andelen af 18-64-årige, som ikke er i arbejde eller uddannelse, overstiger 40 pct.

3) Antal dømte kriminelle pr. 10.000 beboere på 18 år og derover overstiger 270 personer

Kriterier for kombineret udlejning
Et område med mindst 1.000 beboere, og hvor mindst 40 pct. af beboerne i alderen 18-64 år er uden for arbejdsmarkedet eller et område med mindst 5.000 beboere, hvor mindst 30 pct. af beboerne i alderen 18-64 år er uden for arbejdsmarkedet.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Astrid Krag

MF (S), fhv. social- og ældreminister
student (Tørring Amtsgymnasium. 2001)

Karsten Lauritzen

Direktør, DI Transport, fhv. skatteminister (V)
ba.scient.adm. (Aalborg Uni. 2014)

Bent Madsen

Adm. direktør, BL - Danmarks Almene Boliger
cand.polit. (Københavns Uni. 1990)

0:000:00