Trine Græse: Letbanen baner vejen for intelligent byudvikling

TEMADEBAT: Letbanen vil forandre og give byerne rundt om hovedstaden nogle fantastiske muligheder for at skabe intelligent byudvikling, skriver Trine Græse.

Af Trine Græse
Formand for letbanesamarbejdet og LOOP CITY og næstformand i Hovedstadens Letbane

Hovedstadens Letbane et en politisk beslutning, som udspringer af et stort ønske om at udvikle og fremtidssikre byerne langs Ring 3 til gavn for borgere og virksomheder.

Letbanen vil forandre og give byerne rundt om hovedstaden nogle fantastiske muligheder for at skabe intelligent byudvikling i form af moderne bolig- og kontorbyggerier, moderne, kollektiv infrastruktur med blandt andet små, selvkørende el-busser til turen til og fra letbanestationerne, digital trafikafvikling og energieffektiv, intelligent LED- belysning og meget mere.

Vi ser allerede, hvordan moderne bydele med boliger, erhverv, butikker og grønne områder skyder op omkring de kommende letbanestationer langs Ring 3, hvor der tidligere var gamle og slidte industriområder. Det er netop den positive udvikling, som vi gerne vil understøtte ved at anlægge Hovedstadens Letbane.

Hele letbaneprojektet er enestående, fordi vi er et flertal af politikere i 11 kommuner og Region Hovedstaden, der på tværs af politiske ideologier og holdninger er fuldstændig enige om, at vi skal have en letbane langs Ring 3. Det har vi været, lige siden Folketinget med forligsaftalen ”Grøn transportpolitik” afsatte penge til forbedring af den kollektive trafik på Ring 3.

Når vi vil have en letbane, er det ikke, fordi det er den billigste løsning. Men fordi vi mener, at det er den bedste og mest holdbare løsning for vores borgere, vores virksomheder og vores byer.

Vi vil udnytte det fulde potentiale. Og når vi nu har besluttet at anlægge letbanen, så vil vi gerne sikre, at vi får udnyttet det fulde potentiale, som letbanen har, til at skabe nye arbejdspladser og vækst, attraktive bysamfund, miljøvenlige trafikløsninger og intelligente, digitale løsninger langs letbanen til gavn for os alle.

Derfor er vi 10 letbanekommuner, der er gået sammen i et tæt samarbejde med Region Hovedstaden og Erhvervsstyrelsen om fremsynet, strategisk planlægning og erhvervsudvikling i byområderne langs letbanen.

Vi kalder samarbejdet for LOOP CITY efter den vision, som den internationalt anerkendte danske arkitekt Bjarke Ingels og hans medarbejdere i BIG udarbejdede i 2011 sammen med Realdania. Visionen, som vi siden da løbende har videreudviklet, viser de enorme muligheder for udvikling af byområderne langs Ring 3 og blev dermed kickstarten på hele LOOP CITY-samarbejdet.

LOOP CITY er et unikt samarbejde, fordi det er lykkedes os at arbejde sammen om at præge byudviklingen på tværs af statslige institutioner, 10 kommuner og en region med hver vores kultur og politiske ståsted.

De udfordringer, som følger af den vækst, som letbanen forventes at bringe med sig, kan vi ikke løse alene hver især. De kan kun løses, hvis vi bruger vores fælles ressourcer og styrker til at arbejde sammen hen over kommunegrænserne.  

I LOOP CITY arbejder vi strategisk og stærkt sammen om at skabe fælles løsninger på fælles udfordringer til gavn for alle vores borgere og virksomheder. Det sker blandt andet gennem strategiske indsatser i samarbejde med lokale virksomheder og offentlige arbejdspladser.

Vores drøm er, at vi kan udvikle vores kollektive infrastruktur, fra at man som borger skal planlægge sin rejse, til at man blot tager hjemmefra og derefter lader sig transportere i en flydende strøm af kollektive trafikløsninger, der hænger sammen. For det skal være hurtigt og nemt at komme frem til sin arbejdsplads, sin uddannelse, i biografen eller ud og nyde anemonerne i en nyudsprunget bøgeskov.

Man skal forestille sig byen som en menneskekrop, hvor letbanen og Ring 3 er hovedpulsårer, der transporterer mange mennesker på en gang fra station til station. Herefter vil eksisterende og nye transportformer som for eksempel selvkørende busser flytte borgerne de sidste kilometer til og fra stationen, arbejdspladsen og hjemmet.

Vi tester allerede selvkørende busser. Ja, det lyder som en fremtidsdrøm. Men det er det ikke. I Lyngby og Albertslund er vi allerede i gang med at teste små selvkørende busser til at køre passagererne til og fra letbanestationerne.

Projektet, der hedder TUPPAC, er finansieret af EU og gennemføres i et samarbejde mellem Gladsaxe og Albertslund kommuner, busselskabet Nobina, IBM, DTU, RUC, det grønne udviklingspartnerskab Gate 21 og LOOP CITY.

De selvkørende busser skal være med til at skabe bedre sammenhæng i den kollektive trafik. De er mere fleksible og bæredygtige, fordi de kører på el og er støjsvage. De bruger en kombination af GPS, infrarød laser, 3D-kameraer, der aflæser vejskilte, og sensorer, der måler, hvor bussen er på vejen, til at komme sikkert frem.

Så hvis alt går som planlagt, så kan vi alle sammen glæde os til, at de små, selvkørende busser i fremtiden bliver et naturligt supplement til turen, når letbanen kører sin første tur i 2025.

Forrige artikel Inuit Ataqatigiit: Rigsfællesskabet skal kunne bestå efter selvstændighed Inuit Ataqatigiit: Rigsfællesskabet skal kunne bestå efter selvstændighed Næste artikel Økonom: Bankpenge lever uden relation til Nationalbankens penge Økonom: Bankpenge lever uden relation til Nationalbankens penge
Topforhandlere fra EU og Storbritannien er blevet enige om en ny Brexit-aftale

Topforhandlere fra EU og Storbritannien er blevet enige om en ny Brexit-aftale

AFTALE: Efter intense forhandlinger er EU og Storbritannien nået til enighed om en ændring af briternes skilsmisseaftale, som justerer reglerne for Nordirland efter Brexit. Hvis EU's stats- og regeringsledere godkender den nye aftale i dag, så vender alles blikke sig mod det britiske parlament. Har Johnson flertal i London?