Borgmester: Udenlandske letbaner giver pengene tyve gange igen

TEMADEBAT: Vores regnemodel forudser næsten altid et underskud, når vi udregner gevinster ved kollektiv trafik i Danmark. Lad os vente og se, om hovedstadens letbane ikke giver pengene igen i sidste ende, skriver Gladsaxe-borgmester Trine Græse (S).

Af Trine Græse (S)
Borgmester i Gladsaxe, formand for letbanekommunernes borgmesterforum og næstformand i Hovedstadens Letbane

I marts 2013 besluttede et politisk flertal i 11 kommuner langs Ring 3, Region Hovedstaden og samtlige partier i Folketinget at bygge Hovedstadens Letbane.

Og for snart to uger siden blev de sidste underskrifter sat på kontrakterne, så vi nu endelig kan komme i gang med byggeriet. Men hvordan er det dog lykkedes at nå så langt, hvis letbanen er så dårlig en samfundsøkonomisk forretning, som letbanemodstandere højlydt hævder i disse dage?

Det gør vi, fordi vi tror på, at letbanen er det helt rigtige valg, når det gælder om at give borgerne en nem, hurtig og miljørigtig kollektiv transportløsning, der binder hovedstaden sammen på tværs og gør det nemt at komme til arbejde, uddannelse og til de store hospitaler.

Det gør vi, fordi vi mener, at letbanen er den helt rigtige løsning i bestræbelserne for at mindske trængslen, og fordi vi tror på, at den vil tiltrække vækst i form af virksomheder og borgere, som kan bidrage til, at vi fortsat kan opretholde den velfærd, vi kender i dag.

Godkendte med åbne øjne
Allerede da vi besluttede at bygge letbanen, kendte vi alle de samfundsøkonomiske beregninger, som i disse dage bliver trukket frem igen og igen.

Vi vidste, at den model, som vi bruger i Danmark til at udregne den samfundsøkonomiske gevinst, betyder, at næsten al kollektiv trafik, herunder letbaner, S-tog og metroer, giver underskud.

Vi havde undersøgt fordele og ulemper ved at vælge en busløsning. Så det var med åbne øjne og på et veloplyst grundlag, at vi i enighed valgte letbanen.

For vi er overbeviste om, at der er så mange sidegevinster ved at bygge en letbane, at det for os er den helt rigtige løsning. Siden da har vi fået dygtige analytikere til at regne på sidegevinsterne.

Incentive har dokumenteret, hvordan der allerede er planlagt ejendomsinvesteringer for 32 milliarder langs Ring 3 i forventning til, at letbanen bliver bygget.

Og Copenhagen Capacity har regnet på, hvordan de forudsætninger, som blev lagt til grund for beregningerne i udredningen fra 2013, har ændret sig i letbanens favør.

En tyvefoldig investering
Vi har lyttet til DI, som fortæller, at god infrastruktur er et af de vigtigste parametre, når vi vil have virksomheder til at bosætte sig.

Og vi ved, at virksomhederne foretrækker skinner, fordi de – i modsætning til busruter – er til at regne med.

Vi kigger ud i verden omkring os og ser, hvordan nye letbaner overstiger alle forventninger, hvad angår passagerer, og hvordan letbaner i London og Bergen har givet investeringen mellem 8 og 20 gange igen.

Vi ser med vores egne øjne, hvordan virksomheder og boliger skyder op langs Ring 3, og vi oplever virksomheder banke på vores dør, fordi de vil slå sig ned lige netop her, fordi letbanen kommer.

Førerløse busser er ikke vejen frem
Tirsdag 13. marts blev vi så endnu en gang bestyrket i, at vi har taget den rigtige beslutning. For her afslørede en ekspertgruppe nedsat af regeringen, at trængslen i storbyerne forventes at blive fordoblet frem mod 2013.

Eksperterne afliver håbet om, at førerløse biler og busser kan løse problemerne og peger i stedet på et effektivt, kollektivt transportsystem omkring de store byer.

I den anledning nævner transportministeren både metro, S-tog og busser, men kan ikke få ordet letbane over sine læber, selv om letbanen er den billigste løsning blandt de skinnebårne.

En del af værktøjskassen
Cowis vicepræsident, Michael Knørr Skov, skrev forleden i et indlæg, hvordan det at være skeptisk over for letbaner svarer til at være skeptisk over for den mellemste skruetrækker i værktøjskassen.

For letbanen er en del af værktøjskassen, og både Cowi og Movia er enige om, at letbanen er den helt rigtige løsning på Ring 3.

For busser har ikke samme kapacitet, og derfor vil det kræve så mange busser, at det vil være til stor gene for de mange tusinde trafikanter, som dagligt krydser Ring 3 via de store indfaldsveje.

Ingen ved, hvad fremtiden bringer. Men jeg ser et billede, som dag for dag udvikler sig mere og mere til fordel for letbanen.

Derfor er jeg og et meget stort flertal af de folkevalgte i de 11 letbanekommuner fuldstændig overbeviste om, at letbanen er den helt rigtige løsning for vores borgere og virksomheder, for hovedstaden og for Danmark.

Så derfor, lad os alle vende blikket fremad og glæde os til den dag i 2025, hvor vi sammen kan tage den første tur med Hovedstadens Letbane.

Forrige artikel Professor: Jeg bliver angrebet, hver gang jeg går imod menneskeretsmiljøet Professor: Jeg bliver angrebet, hver gang jeg går imod menneskeretsmiljøet Næste artikel Debat: Embedsmænd står sig bedst ved at holde sig til pjecen og undgå fjæsen Debat: Embedsmænd står sig bedst ved at holde sig til pjecen og undgå fjæsen
Den pragmatiske socialist takker af

Den pragmatiske socialist takker af

INTERVIEW: SF's nestor Holger K. Nielsen siger farvel efter fire årtier i dansk politik, hvor han på kort tid gik fra at være folkehelt til hadeobjekt samt være en del af en tumultarisk regeringsdeltagelse, som han ikke har fortrudt og mener, SF bør gentage.