Venstre holder fast i samråd om særtransport trods ”feberredning”

GODS: Færdselsstyrelsen har opdateret sin vejledning for tilladelser til særtransport for at rette op på striks praksis hos Politiet. Alligevel vil Venstres Kristian Pihl Lorentzen (V) stadig kræve forklaring fra transportministeren og justitsministeren.

Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Peter Pagh-Schlegel

Transportminister Benny Engelbrecht (S) og Justitsminister Nick Hækkerup (S) skal stadig stå skoleret på næste onsdag, hvor Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen har kaldt til samråd.

”Jeg har brug for at høre helt præcis fra ministrenes munde, at der nu er styr på det,” siger han.

Baggrunden for samrådet er, at transport- og byggebranchen siden slut-august har oplevet store forsinkelser, fordi Politiet overgik til en mere striks praksis i udstedelsen af tilladelser til såkaldt særtransport – for eksempel vindmøllekomponenter og kraner, der ikke opfylder de normale størrelseskrav for vejtransport.

Uden varsel valgte Rigspolitiets tilladelseskontor i Greve at høre lokale vejmyndigheder - ved hver udstedelse - som en fast del af proceduren, hvilket førte til ventetider på op til flere uger.

Erhvervslivet har tabt store penge på denne her fejl. Det enorme tab vil jeg gerne have ministrene til at forklare.

Kristian Pihl Lorentzen
Venstre

Men torsdag i sidste uge valgte Færdselsstyrelsen at opdatere dets vejledning, hvor de afviser, at der skulle være gode argumenter for Politiets nye fortolkning.

”Det er Færdselsstyrelsens vurdering, at den hidtidige praksis, hvor politiet ikke i alle tilfælde sendte sagen til forhandling med kommunerne, ikke har udgjort nogen fare for trafiksikkerheden eller fremkommeligheden på vejene,” skriver Færdselsstyrelsen i den nye vejledning.

{{toplink}}

Bolden skal helt i mål
Men Kristian Pihl Lorentzen har endnu ikke fuld tillid til, at der dermed er kommet styr på det.

”Det er positivt, at man vil ændre praksissen tilbage. Men jeg fastholder samrådet, for bolden skal helt i mål. Jeg ser lidt tvetydige meldinger – dels fra justitsministeren og Færdselsstyrelsen. Så for mig er det fortsat uklart, om alt er på plads,” siger han og tilføjer:

Dokumentation

Regler for særtransport

  • Særtransporter er kørsel med køretøjer og vogntog, der overskrider de grænser for dimensioner, totalvægt og/eller akseltryk, som er fastsat i Færdselsloven.
  • For at køre særtransporter i Danmark kræves en tilladelse fra Politiet, som skal høre de lokale vejmyndighederne, oftest kommunerne.

Tidslinje

  • I slutningen af august ændrede Politiets tilladelseskontor i Greve praksis, så vejmyndighederne i langt større omfang end tidligere blev hørt vedrørende en særtransporttilladelse, hvilket har givet lange ventetider.
  • 9. september gik blandt andre Dansk Industri, Dansk Erhverv og DTL Danske Vognmænd sammen om et brev til transportminister Benny Engelbrecht (S) og justitsminister Nick Hækkerup (S), hvor de påpegede behov for omgående handling.
  • 30. september valgte Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, at kalde justitsminister Nick Hækkerup og transportminister Benny Engelbrecht i samråd.
  • 15. oktober opdaterede Færdselsstyrelsen sin vejledning og slog fast, at den tidligere praksis hos Politiet var tilstrækkelig.

0:000:00