Debat

Faglig leder: Man bør kunne stå i lære som pædagog

Endnu engang falder antallet af ansøgere til pædagoguddannelsen. Det tyder på, at vi skal til at tænke i andre baner, som for eksempel hvordan voksne mennesker kan lære, imens de arbejder i praksis, skriver Maja Spuur Hansen. 

Lige nu har professionshøjskolerne monopol på at udbyde pædagoguddannelse. Måske skal der andre kræfter til. Måske skal vi tilbage til pionerånden fra de første frie pædagoguddannelser, skriver Maja Spuur Hansen.
Lige nu har professionshøjskolerne monopol på at udbyde pædagoguddannelse. Måske skal der andre kræfter til. Måske skal vi tilbage til pionerånden fra de første frie pædagoguddannelser, skriver Maja Spuur Hansen.Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
Maja Spuur Hansen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Tallene for optaget til pædagoguddannelsen er netop offentliggjort, og endnu engang viste de et fald i antallet af ansøgere.

Alle interessenter omkring pædagoguddannelsen efterspørger endnu engang politisk handling, reform af uddannelsens bekendtgørelse og økonomisk prioritering af pædagoguddannelsen, som historisk har været landets største uddannelse, og som har tradition for at uddanne unge, hvis forældre ikke har en videregående uddannelse; omkring 59 procent.

At stå i lære som pædagog skal selvfølgelig ikke blot være mere af det samme, den studerende skal således ikke blot være i praktik i tre og et halvt år.

Maja Spuur Hansen
Faglig leder, Play

Måske skal vi til at tænke i andre veje til en pædagoguddannelse. På Københavns Professionshøjskole kan man blive uddannet pædagog efter sporskifte-modellen, det vil sige at studerende, der allerede har en uddannelse bag sig på minimum bachelorniveau, kan omskole sig til pædagog på to og et halvt år fremfor tre og et halvt år.

Men hvad med alle de potentielt dygtige pædagoger, der enten ikke trives med at færdes på et stort campus med skiftende undervisere, eller ikke kan sidde stille i alle de lektioner, der er fremmødepligt til i løbet af ugen, men egentlig klarer sig rigtig godt på deres studierelevante arbejde, hvor de arbejder som pædagogmedhjælpere eller vikarer. Kunne vi ikke begynde at tænke uddannelse anderledes for dem?

Stå i lære som pædagog

Hvad hvis man kunne stå i lære som pædagog og tage en erhvervspædagoguddannelse? Hvis man kunne søge en uddannelsesplads på en pædagogisk arbejdsplads eller i en kommune, som stod for at uddanne den studerende samtidig med, at de arbejdede i praksis.

Pædagoguddannelsen har allerede tradition for nogle lange praktikker, som de studerende overvejende er meget tilfredse med. At stå i lære som pædagog skal selvfølgelig ikke blot være mere af det samme, den studerende skal således ikke blot være i praktik i tre og et halvt år.

Læs også

Vi skal stille krav om kvalificeret løbende uddannelse og vejledning af de studerende, som også skal til eksamener med ekstern censur, men der skal være mere frie rammer i forståelsen af, hvad undervisning er, og hvordan voksne mennesker kan lære, imens de arbejder i praksis.

Samarbejds- og relationskompetencer

Som tidligere lektor ved pædagoguddannelsen er jeg formelt kvalificeret til at uddanne pædagoger. Og som nyligt ansat faglig leder i Play, (en socialøkonomisk virksomhed der tilbyder socialpædagogiske ydelser til børn, unge og familier i udsatte positioner), har jeg fået blik for hvilke fantastiske muligheder, vi har for at udbyde en erhvervspædagoguddannelse.

Alle medarbejdere i Play er allerede uddannede, men ikke alle er uddannede pædagoger, hvilket betyder at vi har et tværfagligt team, som de pædagogstuderende, der stod i lære hos os, ville kunne lære af og sammen med.

De studerende ville lære igennem reelle situationer og ikke befinde sig i et vi-lader-som-om-miljø, og det, tror jeg, tiltaler nutidens unge.

Maja Spuur Hansen
Faglig leder, Play

Vi samarbejder med 19 kommuner, hvor Play-medarbejderne har tæt samarbejde med socialrådgivere, deltager i netværksmøder, skriver status og underretninger og får derigennem en forståelse for, hvordan en kommune fungerer og arbejder, og hvad pædagogens rolle er ind i dette samarbejde.

I det daglige arbejde med børn, unge og familier udøver medarbejderne deres relationskompetence, og igennem løbende faglig supervision, udvikler de deres refleksive og kommunikative kompetencer. Samtidig er de ansat i en organisation, der er i konstant udvikling for, at vi kan imødekomme de reelle behov, som børn, unge og familier har brug for hjælp til at løse i deres liv.

Alle medarbejdere arbejder med meget forskelligartede pædagogiske aktiviteter og bruger deres kompetencer indenfor musik, æstetik og kreativitet, madlavning, natur og science, drama, leg, spil (online, brætspil, rollespil) og idræt og bevægelse.

Det vil altså sige at bare på vores arbejdsplads, dækker vi de nuværende kompetencemål for pædagoguddannelsen, og det er min klare overbevisning, at vi kan uddanne meget kompetente og kvalificerede pædagoger, der fuldt ud lever op til kravene i bekendtgørelsen, og jeg ville ikke være bleg for, at alle eksamener skulle være med ekstern censur.

Læring gennem reelle situationer

Det kan godt være jeg er optimist, men jeg tror faktisk, at vi ville få mange ansøgere til den erhvervspædagoguddannelse, som Play kunne udbyde. De studerende ville nemlig lære igennem reelle situationer og ikke befinde sig i et vi-lader-som-om-miljø, og det, tror jeg, tiltaler nutidens unge.

Lige nu har professionshøjskolerne monopol på at udbyde pædagoguddannelse. Måske skal der andre kræfter til. Måske skal vi tilbage til pionerånden fra de første frie pædagoguddannelser.

Måske skal der mere radikale ændringer til, for at flere unge får lyst til at blive pædagoger. Måske er det ikke nok med en reform af bekendtgørelsen og flere økonomiske ressourcer til de eksisterende pædagoguddannelser.

Vil politikerne åbne op og samarbejde om andre måder at lave pædagoguddannelse på? Og vil professionshøjskolerne være med? Play er klar til at uddanne de første pædagoger, der vil stå i lære som pædagog på en erhvervspædagoguddannelse.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Maja Spuur Hansen

Faglig leder og supervisor, Play
cand.pæd., pædagogisk psykologi

0:000:00