Debat

Psykolog og ekspert i gaming: Børn har krav på hjælp, når de oplever kriminalitet online

At blive offer for svindel gør ondt. Også selvom det foregår i et onlinespil. Derfor er der behov for, at myndighederne tager børns oplevelser med økonomisk kriminalitet i videospil mere seriøst, skriver Mathias Nimgaard og Emil Ludvigsen.

I mange sager kan det være svært at yde en hjælp, der fører til, at barnet får pengene eller genstanden tilbage, skriver Mathias Nimgaard og Emil Ludvigsen.
I mange sager kan det være svært at yde en hjælp, der fører til, at barnet får pengene eller genstanden tilbage, skriver Mathias Nimgaard og Emil Ludvigsen.Foto: Nano Calvo/AP/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

"Hej, jeg er 14 år gammel og er lige blevet snydt for 49.000 kroner. Jeg fik stjålet min kniv i Counter-Strike. De voksne kan ikke hjælpe mig."

"Det er jo bare et spil", siger de. "Så er det vel ikke rigtig kriminelt". Hvad skal jeg gøre?

Det lyder som et dilemma taget direkte fra Sara & Monopolet. I virkeligheden er det oplevelser, som alt for mange børn og unge har, når de bliver udsat for økonomisk kriminalitet, mens de dyrker deres hobby online.

At blive offer for svindel gør ondt. Også selvom det foregår i et onlinespil. Når det sker, mangler børnene voksne, der kan hjælpe dem økonomisk, juridisk og følelsesmæssigt.

At blive svindlet kan være en voldsom følelsesmæssig oplevelse.

Mathias Nimgaard og Emil Ludvigsen
Hhv. psykolog og ekspert i gaming og onlinefællesskaber, Center for Digital Pædagogik

Den støtte får alt for få børn i dag, alene fordi gerningspersonen har svindlet i et videospil. Børn og unge frasiger sig ikke retten til professionel hjælp eller omsorg fra de voksne, blot fordi den økonomiske kriminalitet finder sted online.

Svindel gør ikke kun ondt på pengepungen

"Skins", "trading" og "scams". Ordene hører for de fleste voksne til i en fremmedordbog. Hos mange børn og unge er det derimod hverdagskost.

Ordene beskriver den virkelighed, hvor børn bytter, handler og svindler med virtuelle genstande i videospil. I langt de fleste tilfælde er der tale om kosmetiske genstande i spillet, for eksempel farven på et gevær i 'Valorant' eller en uniform i 'Fortnite', men det kan også være et kæledyr i 'Roblox'.

I Center for Digital Pædagogik har vi med www.scammed.dk en onlinerådgivning, der hjælper børn og unge, der er blevet ofre for økonomisk svindel i videospil.

Vi møder børn og unge, der er blevet hacket, manipuleret og snydt af én eller flere gerningspersoner. Nye tal indikerer, at op mod 36 procent af danske børn, der bytter og handler med virtuelle genstande og spilkonti i videospil, har oplevet at blive svindlet.

Læs også

Nogle genstande er sjældne og kan derfor være mange penge værd. Og det er derfor ikke så lidt, børnene kan blive svindlet for.

I vores rådgivning har vi haft sager, hvor børn beder om hjælp til at håndtere tab fra alt mellem 6-49.000 kroner. I mange sager kan det være svært at yde en hjælp, der fører til, at barnet får pengene eller genstanden tilbage.

Svindel i videospil gør bare ikke kun ondt på pengepungen. De kosmetiske genstande er ofte noget, som børnene har brugt lang tid på at skaffe. At blive svindlet kan være en voldsom følelsesmæssig oplevelse.

Der skal være en tydelig forventningsafstemning mellem borgere og samfund om, hvad politiet kan og bør håndtere.

Mathias Nimgaard og Emil Ludvigsen
Hhv. psykolog og ekspert i gaming og onlinefællesskaber, Center for Digital Pædagogik

Børnene kan have det, som om de smider noget i skraldespanden, de har været glade for i flere år. Når det sker, bliver de kede af det. De går i chok. De bliver vrede. Nogle af dem "tager ved lære" og bliver ikke snydt igen, mens andre helt stopper med at dyrke deres hobby. 

Det er ikke juridisk konsekvensfrit

I Center for Digital Pædagogik er vores appel, at man fra myndighedernes side tager børns oplevelser med økonomisk kriminalitet i videospil mere seriøst.

Vi forstår, at man ikke kan sætte en ressourcekrævende efterforskning i gang for at finde en falsk konto, der måske er fra Rusland, så Sofia på otte år kan få sin kanin til 12 kroner tilbage i 'Roblox'. Men når det eneste svar på en anmeldelse er, at den bliver lagt i bunken af henlagte sager, gør det mere skade end gavn.

Så kunne vi i vores rådgivning lige så godt bede Sofia om at skrive sin oplevelse på et stykke papir, lægge det i en flaske og kaste det i havnen. Det ville i hvert fald spare hende for at blive afvist og have oplevelsen af, at det er juridisk konsekvensfrit at svindle andre.

Der skal være en tydelig forventningsafstemning mellem borgere og samfund om, hvad politiet kan og bør håndtere. Vi skal derfor sikre, at politiet har opdateret viden, mere tid til borgerrettet kommunikation og flere ressourcer til at efterforske.

Man behøver hverken at være psykolog eller ekspert i gaming for at forestille sig, hvad det har af betydning for børn og unges tro på retssikkerheden, hvis vi lader være.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00