Kommuner får hjælp til olieforurening

OLIE: Mange kommuner kommer i klemme ved forurening fra villa-olietanke. Nu vil flere partier ændre reglerne. Det er oliebranchen utilfreds med.
Flere partier på Christiansborg vil ændre reglerne for olieforurening.
Flere partier på Christiansborg vil ændre reglerne for olieforurening.
Anders Jerking
Fakta

Fakta:
I de sager, hvor udgiften til oprydning overstiger to millioner, skyldes det ofte, at kommunen er nødt til at rive huset ned og betale erstatning til ejeren.

Bliver der ikke ryddet op efter en olieforurening, risikerer beboerne at blive syge. Man kan også blive syg af at grave i jorden, ligesom olien kan sive ned og forurene grundvandet.

Reglerne om forurening fra villa-olietanke skal laves om. Det har kommunerne længe ønsket, og nu vil SF, Venstre og Dansk Folkeparti efterkomme kommunernes ønske.

Sagen drejer sig om oprydning efter forurening fra villaolietanke. Det er kommunerne, som er ansvarlige for at rydde op. Hvis regningen bliver under to millioner kroner, bliver den betalt af Oliebranchens Miljøpulje, der er en forsikringsordning, som alle, der køber fyringsolie, betaler til. Men overstiger regningen to millioner kroner, så hænger kommunen selv på restbeløbet.

Da loven blev vedtaget i 2000, angav Miljøstyrelsen, at den ikke kendte til sager, hvor oprydningen blev dyrere end to millioner. Men som tidligere beskrevet i Altinget | Miljø har KL registreret mellem 40 og 50 sager, der er blevet dyrere, hvilket betyder, at regningen havner hos skatteborgerne. Det mener KL er urimeligt.

Hjælp fra Christiansborg 
Nu vil flere partier på Christiansborg helt fjerne loftet på to millioner.

Dokumentation

SF's forslag:

Forslag til folketingsbeslutning

 om om fuld dækning af udgifterne i kommunerne i forbindelse med olieforeningssager

Folketinget pålægger regeringen at ændre love- og forskrifter således at alle omkostninger til fuldstændig oprensning efter forurening fra olietanke dækkes af Oliebranchens Miljøpulje.

Bemærkninger til forslaget

Det foreslås at kommunerne holdes skadesløse for udgifterne til oprensning af olieforurening. I dag skal kommunerne betale for omkostninger der overstiger 1,6 mio. kr. (2 mio. kr. inkl. moms). Oliebranchens Miljøpulje (OM) betaler de første 1,6 mio. kr. og kommunerne er forpligtet til at betale alle beløb derover.

Det foreslås at OM betaler hele oprensningen og at forsikringspræmien pr. liter olie hæves. En forhøjelse af det det præmiebeløb, olieselskaberne skal betale pr. husstand fra 200 kr. til ca. 230 eller 240 kr. pr husstand, vil betyde, at OM kan dække hele beløbet, og kommunernes økonomi vil ikke blive belastet.

Samtidigt foreslås som en konsekvens heraf, at beløbsgrænsen på 2 mio. kr. i forsikringsordningen ophæves.

Generelle bemærkninger til forslaget
En opgørelse foretaget af de kommunale miljøchefer i Region Sjælland i 2009 dokumenterer, at kommunerne har en betragtelig økonomi i klemme. Opgørelsen viser, at kommunerne i Region Sjælland set som et øjebliksbillede i efteråret 2008 hænger på udgifter i størrelsesordnen af 27 mio. kroner. Er billedet fra Region Sjælland repræsentativt for situationen på landsplan, er der tale om et væsentligt beløb. Udgifter som ikke var kendte, da loven blev vedtaget og som kommunerne ikke kompenseres for over den statslige udligning.

I flg. LBK nr. 1427 af 04/12/2009 "Bekendtgørelse af lov om forurenet jord" § 49 har ejere af olietanke, der kan meddeles påbud efter § 48, stk. 1, jf. § 48, stk. 3, pligt til at være omfattet af en forsikring, der dækker udgifterne, jf. dog stk. 2, til miljømyndighedernes krav om undersøgelser og oprydning efter bestemmelsen i § 48.

Den 1. marts 2000, har olieselskaberne i Danmark og Topdanmark Forsikring A/S i fællesskab oprettet en forsikringsordning til dækning af oliekunders forsikringsforpligtigelse i henhold til lov om forurenet jord. - § 48 og § 49. Denne lov medførte en tvungen pligt til at være forsikret mod forurening ved evt. olieudslip fra utæt olie tank. Forsikringsordningen dækker maksimalt 2 mio. kr. inkl. moms for en enkelt sag.

Beløbsgrænsen blev fastsat i Jordforureningsloven, men da beløbet blev fastlagt, kendte man ikke til sager, hvor den samlede oprydningsudgift oversteg dette beløb. Udviklingen i sagerne har overhalet både loven og den faste beløbsgrænse, som ikke er pristalsreguleret siden lovens vedtagelse.

Udviklingen har den konsekvens, at kommunerne pålægges store udgifter, som er uforudsete, og som skal dækkes ind ved at skære i andre områder.  


0:000:00