En lille landsby vest for Viborg har gjort det umulige. Fået mere offentlig transport

I en tid, hvor busruterne bliver færre og færre, har en landsbyen Sparkær formået at gå imod strømmen. Den har efter 12 års arbejde fået toget til at stoppe i deres landsby. Her er fortællingen om, hvordan det gik til.

Viborgs borgmester Ulrik Wilbek (V) klipper den røde snor over til indvielsen af Sparkærs nye togstop.
Viborgs borgmester Ulrik Wilbek (V) klipper den røde snor over til indvielsen af Sparkærs nye togstop.Foto: Jacob Mackenhauer
Marie Møller Munksgaard

Siden 1979 har toget fra Viborg suset forbi landsbyen Sparkær. 

Men en kold december-morgen i 2022 ændrede det sig. 

Her stoppede toget for første gang i 48 år på stationen Sparkær. Den lille landsby på knap 600 indbyggere har nemlig fået et togstop, også kaldet et trinbræt, tilbage i byen. 

Det betyder, at landsbyens borgere nu kan tage toget til Viborg på bare 8 minutter i stedet for 35 minutter, som det før tog med bussen. 

"Normalt laver man ikke et togstop i et en lille by. Man lukker dem. Det er danmarkshistorie, at det er lykkedes os at gå den anden vej,” siger en af landsbyens borgere, Kristian Olesen, stolt. 

Men hvordan er det lykkedes en så lille landsby at få toget tilbage i en tid, hvor den kollektive trafik er under pres, og både busruter, togstop og passagerer bliver færre og færre? 

Det har ikke været nemt — så meget kan afsløres.  

Men vi skal forbi en insisterende toggruppe, en lokal indsamling og en helt særlig ånd i landsbyen for at forstå, hvordan det gik for sig — og ikke mindst hvad andre byer med drømme om mere offentlig transport kan lære af Sparkær. 

Begyndelsen 

Første skridt blev taget 12 år tidligere, da det lykkedes de lokale i Sparkær at lokke daværende folketingsmedlem i deres valgkreds og transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) til landsbyen.  

Her præsenterede de idéen om et trinbræt med argumenter som, at det ville gøre det nemmere for unge at komme frem og tilbage, at det ikke ville forlænge den samlede rejsetid på strækningen, og ikke mindst at det ville skabe mere udvikling i byen. 

Jeg advarede dem om, at det ville blive svært. For trenden er, at man lukker stationer frem for at åbne nye stationer. Men vi havde en god sag her.

Kristian Pihl Lorentzen
Tidligere folketingsmedlem for Venstre

Kristian Pihl Lorentzen kunne se fornuften i deres argumenter, og efter den dag havde Sparkær fået en landsdækkende politiker på holdet, der lovede at kæmpe for deres sag på Christiansborg. 

“Jeg advarede dem om, at det ville blive svært. For trenden er, at man lukker stationer frem for at åbne nye stationer. Men vi havde en god sag her,” fortæller den daværende folketingspolitiker. 

Syv år efter så han sit snit til at indfri drømmen om et togstop i Sparkær. Her skulle Folketingets partier forhandle om en ny trafikaftale for togdriften i Midt- og Vestjylland. I den forbindelse foreslog Kristian Pihl Lorentzen, at Arriva skulle forpligte sig til at betjene Sparkær og fire andre stationer på strækningen, såfremt stationerne stod klar til brug. Pengene til de nye togstop skulle dog stadig findes i kommunerne. 

“Jeg tror ikke, det tog mere end to minutter, fra jeg sagde det højt, til at der var opbakning fra de andre partier. Forslaget ville jo ikke koste staten noget, og derfor var en gratis omgang for os at give Sparkær bedre mulighed for at få det her trinbræt,” siger han. 

Forslaget kom med i den endelige aftale, og pludselig kunne Sparkærs borgere se togstoppet blive til en realitet. 

“Vi løb jo rundt med armene over hovedet som jubelidioter, fordi vi tænkte: ‘Nu sker det endelig’,” fortæller Kristian Olesen, der bor i Sparkær. 

Men så nemt skulle det ikke gå. For da foråret meldte sin ankomst i 2019, havde hverken Folketinget eller kommunen sat penge af til togstoppet, og derfor susede toget fortsat forbi Sparkær uden stop. 

På det tidspunkt begyndte Kristian Olesen at erkende, at der skulle noget andet til, hvis trinbrættet skulle blive til virkelighed. Da han mødte en fra landsbyen nede foran den lokale købmand det forår, kiggede de længe på hinanden og blev enige. Der var brug for handling. 

“Jeg tror kun, det var et par dage senere, at vi sad fem stykker rundt om bordet i mit køkken og blev enige om, at nu måtte vi starte en lokal toggruppe op.”

Kristian Olesen og resten af toggruppen holder tale for de fremmødte i Sparkær ved åbningen af det nye trinbræt.
Kristian Olesen og resten af toggruppen holder tale for de fremmødte i Sparkær ved åbningen af det nye trinbræt. Foto: Jacob Mackenhauer

Kampen om prisen 

Fyldt med gåpåmod og vilje tog den nye toggruppe kontakt til lokale politikere. Her stak de to A4-sider fyldt med argumenter for et trinbræt i hånden på dem. 

“Argumenterne var alt fra grøn omstilling til dårlig busdrift, en billig byggegrund og små ting som, at der ville være brug for færre parkeringspladser i Viborg, hvis man kunne tage toget,” siger Kristian Olesen. 

Kommunen satte 100.000 kroner af til at regne på prisen. Resultatet blev dog ikke just opmuntrende. Hele 12 millioner kroner ville det koste at få toget til at stoppe i Sparkær. 

“Der følte vi os godt nok slået tilbage til start. Vi havde jo været rundt og se andre togstop, og det er egentlig bare to rækker fliser og ti lygtepæle. Så det var lidt svært at forstå, hvordan det kunne blive så dyrt,” fortæller Kristian Olesen. 

Derfor tog toggruppen sagen i egne hænder. De fik fat i ejeren af grunden, hvor togstoppet skulle være, og efter lidt talgymnastik kunne de præsentere et budget på omkring syv millioner. Det lykkedes blandt andet ved at droppe at lave en vendeplads fra busser, samt at de lokale har tilbudt at gøre en del af forberedelsesarbejdet selv. 

“Vi forsøgte at få prisen ned ved blandt andet at tilbyde selv at fælde alle træerne på grunden,” siger Kristian Olesen. 

Omregningen af budgettet fik kommunen med på vognen, og i september 2020 var der endnu engang jubel i Sparkær, da kommunen bevilgede syv millioner kroner til et togstop i byen. 

“Der tænkte vi den var hjemme. Det føltes helt som en drøm at tænke på, at alt var på plads for, at det kunne lade sig gøre,” siger Kristian Olesen. 

Byens borgere skraber sammen 

Men så let skulle det ikke blive. I budgettet var der nemlig blevet glemt en knap så lille udgift: 

At sætte penge af til administration. 

Derfor skulle kommunen punge ud med yderligere tre millioner kroner, hvis projektet skulle lykkes.  

“På det tidspunkt var kommunen vist ved at være lidt trætte af det hele. Så var der en byrådspolitiker, der sagde til os: ‘Har I egentlig selv nogle penge at komme med?’ Og det havde vi jo ikke,” siger Kristian Olesen. 

Men det blev der hurtigt ændret på. 

Kort efter havde toggruppen nemlig samlet Sparkærs borgere foran det lokale friluftsteater og sat et mål om at samle 100.000 kroner ind til togstoppet i landsbyen. 

Mindre end to uger efter var der samlet 158.000 kroner ind.  

“Opbakningen var helt vild, og folk havde ja-hatten på. Det gav også noget brugbar fjernsynstid, fordi det tvang politikerne til at svare på, om det var normalt, at man skulle betale for at få kollektiv trafik til byen,” siger Kristian Olesen. 

Men det er faktisk en helt normal procedure i Viborg Kommune. Det er nemlig en måde at trykprøve den lokale opbakning, fortæller borgmester Ulrik Wilbek (V). 

"Vi har gjort det med rigtig mange lokale udviklingsprojekter for at sikre os, at vi kan mærke en form for opbakning fra lokalområdet. Det er trods alt mange skattekroner, vi poster i,” siger han. 

Opbakningen i Sparkær var overbevisende nok til, at kommunen i sidste ende ville betale for Sparkærs trinbræt. Efter en endelig godkendelse fra Transportministeriet kunne trinbrættet nu blive til virkelighed. Det var ikke til at tro for Kristian Olesen og resten af toggruppen. 

“Vi havde allerede poppet champagne tre gange på det her tidspunkt, så det var ikke helt til at fatte. Men det blev heldigvis sidste gang.” 

Med det nye togstop i Sparkær kan man nu komme fra landsbyen til Viborg på otte minutter. Førhen tog det 35 minutter med bussen.
Med det nye togstop i Sparkær kan man nu komme fra landsbyen til Viborg på otte minutter. Førhen tog det 35 minutter med bussen. Foto: Jacob Mackenhauer

Fleksibilitet og frihed for landsbyen 

Den sidste champagne blev poppet 11. december 2022. Her steg toggruppen klokken 07.13 af på Sparkær Station for allerførste gang. 

“Jeg tror aldrig, jeg har haft så meget gåsehud. Det var en kæmpe sten, der faldt fra hjertet efter alle de års hårdt arbejde,” siger Kristian Olesen. 

Da de steg af toget, blev de mødt af hundredvis af Sparkærs borgere og Viborgs borgmester Ulrik Wilbek. De stod klar til fejring med alt fra pølser til kanelsnegle til fadøl for at fejre en skelsættende dag for landsbyen. 

Togstoppet i byen er nemlig mere end bare et togstop. Det er en mulighed for at give Sparkærs borgere mere frihed og skabe lokal udvikling, mener Kristian Olesen. 

“Jeg har i hvert fald hørt om tre familier, der har solgt den ene bil efter, at togstoppet er kommet. For nu er det jo meget nemmere bare at tage toget ind til de ting, der sker i Viborg og Skive uden så meget planlægning. Det gør hverdagen så meget nemmere,” siger Kristian Olesen. 

Samtidig fremhæver Steffen Damsgaard fra Landdistrikternes Fællesråd, at kollektiv transport kan være en afgørende faktor for at skabe mere tilknytning og lokal udvikling i området. 

“Hvis man overvejer at flytte til en mindre by, er det en klar fordel, at man er godt koblet sammen til de større byer i området, hvor der er mange arbejdspladser. Når der er gode muligheder for offentlig transport, er sandsynligheden for, at der er flere, der vil flytte til området, større,” siger Steffen Damsgaard. 

En række af Sparkærs borgere hoppede på det første tog nogensinde, der stoppede i Sparkær 11. december 2022 klokken 07.13.
En række af Sparkærs borgere hoppede på det første tog nogensinde, der stoppede i Sparkær 11. december 2022 klokken 07.13. Foto: Jacob Mackenhauer

Sammenhold fik Sparkær over målstregen 

Så hvad kan andre byer, der gerne vil have mere offentlig transport, egentlig lære af Sparkærs succes med at få mere offentlig transport? 

Spørger man Steffen Damsgaard, peger han på en grundig og konstruktiv tilgang fra toggruppen. 

“De har været rundt og ringe på døre og spørge ind til folks transportvaner, og hvorvidt de ville bruge toget, hvis muligheden kom. Det er en rigtig god måde at kvalificere projektet med data, så det ikke kun hviler på følelser, men også faglige argumenter,” siger han. 

Ifølge Kristian Olesen var projektet aldrig lykkedes uden landsbyens helt særlige ånd. Udfordringer var der nemlig nok af, men sammenholdet i byen holdt toggruppen ved ilden, fortæller han. 

“Det betyder voldsomt meget, at der er sammenhold og positiv energi i byen. Hvis vi havde sagt, at det må nogle andre fikse for os, så var vi aldrig kommet i mål,” siger han.

Den konstruktive tilgang fremhæver Ulrik Wilbek også som en vigtig grund til, at Sparkær kom i mål.

Vi havde allerede poppet champagne tre gange på det her tidspunkt, så det var ikke helt til at fatte. Men det blev heldigvis sidste gang.

Kristian Olesen
Del af toggruppen i Sparkær

“Der er forskel på, hvordan man presser på. De inviterede mig og andre politikere ud, fortalte om projektet, og havde selv undersøgt forskellige muligheder. Det er meget mere opløftende end at komme ud til en række sure borgere, der er trætte af ikke at få det, som de vil have det,” siger han. 

Lige så meget ros, man kan give Sparkær for deres grundige og konstruktive arbejde, tyder én anden ting dog på at have haft betydning. En folketingspolitiker fra lokalområdet er nemlig afgørende at have med på holdet. 

“Det har været afgørende, at jeg kunne kæmpe for den her sag hele vejen til Christiansborg. Jeg siger ikke, at det have været umuligt uden mig, men det er klart en fordel at have en politiker, der kan være en slags trækhest. Det er sikkert også derfor, de er så glade for mig i Sparkær i dag,” siger Kristian Pihl Lorentzen. 

Det gav altså pote for Sparkær at få en stærk politisk stemme på holdet, der havde tålmodigheden til at vente på den rette chance for at få et togstop.  

Spørgsmålet er så, om tålmodighed, dialog, og politisk snilde kan være vejen frem til at få mere kollektiv transport rundt i det danske land. 

Ikke nødvendigvis. I det store billede er Sparkær nemlig et særeksempel, mener Ulrik Wilbek. 

“Alle de rigtige forudsætninger var der i Sparkær, i og med der var et togspor i forvejen. Men i det store billede, kan vi stadig forvente at se færre busser og mindre kollektiv trafik i fremtiden, hvis ikke der kommer nogle flere penge til at prioritere det,” siger han. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kristian Pihl Lorentzen

Fhv. MF (V), fhv. næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)

Ulrik Wilbek

Borgmester (V), Viborg Kommune, formand, KL's Socialudvalg, formand, Midtjyllands lufthavn
skolelærer

0:000:00