L 123 (Erhvervsministeriet)(Vedtaget)
Lovforslaget indfører en 5-årig forældelsesfrist for overtrædelser af markedsføringslovens § 5, stk. 1, og § 6, stk. 1, i forbindelse med vildledende markedsføring af fast ejendom eller kreditaftaler til finansiering af eller med sikkerhed i fast ejendom, og vildledende markedsføring af løbende kontraktforhold med angivelse af en varig pris.
Den udvidede forældelsesfrist har til formål at styrke Forbrugerombudsmandens håndhævelsesmuligheder i forbindelse med sådanne overtrædelser og dermed medvirke til en bedre forbrugerbeskyttelse.
Med lovforslaget fraviges den almindelige forældelsesfrist på 2 år efter straffelovens § 93, stk. 1, nr. 1. For overtrædelse af lovens øvrige strafbelagte bestemmelser gælder fortsat 2-årig forældelsesfrist.
Loven skal træde i kraft den 1. juli 2020.
Lovforslag som fremsatLovforslag som vedtaget
Høringssvar
---
Denne artikel er lavet automatisk baseret på dokumenter fra Folketinget. Altinget tager forbehold for eventuelle fejl i teksten.