Udsatte boligområder: Lektiecaféer virker
Anders Randrup
PraktikantI de boligsociale lektiecaféer får de et sted, hvor de kan føle sig på hjemmebane. Her får de positiv voksenkontakt under trygge rammer.
Mette Fabricius Madsen
Konsulent, Center for Boligsocial Udvikling
89 % laver lektier, hver gang de kommer
96 % får den hjælp, de har behov for
En betydelig del af de unge i udsatte boligområder har vanskeligt ved dansk stil, tyske gloser og matematik.
Mange kommer fra ressourcesvage familier, som ikke kan støtte dem i lektielæsning og uddannelsesvalg. Dertil kommer en stor gruppe tosprogede elever, som ofte har svært ved det danske sprog og har et ekstra behov for hjælp til lektierne.
Derfor er der boligsociale lektiecaféer i mange udsatte boligområder, der hjælper på lysten til lektielæsning og har fokus på motivation, lysten til at lære og til at være sammen med andre.