svarer 
Ole Birk Olesen

Transport, Bygnings- og Boligudvalget spørger transport-, bygnings- og boligministeren, Ole Birk Olesen, om kommentar til henvendelse af 27/2-19 fra Andelsforeningen BK87 vedrørende ophævelse af fredningen af området nord for Vejlands Allé og området øst for Bådehavnsgade

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 153, Spørgsmål 23
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27/2-19 fra Andelsforeningen BK87 vedrørende ophævelse af fredningen af området nord for Vejlands Allé og området øst for Bådehavnsgade, jf. L 153 - bilag 8.

Svar fra tirsdag den 5. marts 2019
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27/2-19 fra Andelsforeningen BK87 vedrørende ophævelse af fredningen af området nord for Vejlands Allé og området øst for Bådehavnsgade, jf. L 153 – bilag 8.

Svar:

Først og fremmest bemærker jeg, at det er en forkert præmis, der er lagt til grund i Andelsforeningens henvendelse, herunder notatet fra advokatfirmaet Energi & Miljø.

Der er således ikke tale om, at By & Havn med lovforslaget tilføres en økonomisk værdi, som selskabet ellers ikke ville være berettiget til. Der er tale om en erstatning for en værdi, som selskabet har været stillet i udsigt, og som selskabet dermed har haft en berettiget forventning om ville tilfalde selskabet.

Lovforslaget skal således give mulighed for, at By & Havn kan udvikle en række arealer som erstatning for Ørestad Fælled Kvarter, som By & Havn ejer, men som selskabet ikke kan byudvikle, som det ellers har været forudsat siden starten af 1990’erne.

Dette fremgår tillige af den lov fra 2007, hvorved selskabet er stiftet.

Københavns Kommune har fået udarbejdet en vurdering af erstatningsspørgsmålet af advokatfirmaet Horten, som også konkluderer, at Københavns Kommune er erstatningspligtig. Københavns Kommune har overfor ministeriet oplyst, at den overordnede konklusion er gengivet i undersøgelsen, august 2018 side 25:

https://www.kk.dk/sites/default/files/yderligere_undersoegelse_af_alternativ e_byggemuligheder_til_oerestad_faelled_kvarter_0.pdf Ministeriet kan bekræfte, at By & Havn, også efter ministeriets vurdering, har ret til en erstatning/kompensation for Ørestad Fælled Kvarter, som ikke - som forudsat - kan bebygges.

Ørestad Fælled Kvarter ejes af By & Havn og har været forudsat bebygget siden starten af 1990’erne. Idet Københavns Kommune ikke som forudsat kan tilvejebringe den fornødne lokalplan for området, har Københavns Kommune i stedet en forpligtelse til at tilvejebringe alternative byggefelter som erstatning for Ørestad Fælled Kvarter – alternativt skal Københavns kommune kompensere By & Havn økonomisk for den manglende indtjening, som det vurderes at udviklingen af Ørestad Fælled Kvarter ville indebære for By & Havn.

På den baggrund har Københavns Kommune undersøgt et omfattende antal byggefelter. På baggrund af denne undersøgelse, som kan findes på Københavns Kommunes hjemmeside, har et bredt flertal i Københavns Borgerrepræsentation indgået en aftale om erstatning for det aflyste byggeri på Ørestad Fælled Kvarter i forbindelse med Københavns Kommunes budgetaftale for 2019.

Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre har den 25. oktober 2018 indgået en tilsvarende aftale om erstatning for byggeriet på Ørestad Fælled Kvarter, som skal sikre at Københavns Kommunes aftale kan realiseres.

Der er altså ikke tale om, at By & Havn erhverver mere end, hvad der allerede har været stillet selskabet i udsigt. Der er derimod tale om, at et byggefelt erstattes med tre andre byggefelter, som tilsammen skønsmæssigt rummer den samme værdi.

Der er derfor ikke tale om statsstøtte, men om erstatning.

Side
0:000:00