Kommentar af 
Anders Thorsen

Den usexede seksualundervisning svigtede igen i år både elever og lærere

Seksualundervisning er vigtigere end nogensinde, for vi lever i en tid med nye familieformer, absurde skønhedsidealer og porno i stride strømme. Men så længe det er et timeløst fag, vil det forblive underprioriteret og usexet.

Når der ikke er nogen timer til et fag, bliver det tilfældigt, hvem der tager ansvaret for, at der bliver undervist i fagene, skriver Anders Thorsen.
Når der ikke er nogen timer til et fag, bliver det tilfældigt, hvem der tager ansvaret for, at der bliver undervist i fagene, skriver Anders Thorsen.Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Anders Thorsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

"Sex er godt, sex er sundt!" Sådan husker mange af os nok, at Søren Brostrøm sagde på et af de utallige coronapressemøder.

Han havde ret. Sex er godt og sundt, og det er noget, vores elever har krav på, at vi beskæftiger os med i skolen. Derfor har mange skoler landet over arbejdet med Uge Sex op til vinterferien. Det er godt!

Men den hellige sex-gral er desværre ikke velforvaret, for hvis vi ser på undersøgelser af faget 'Sundhed- og seksualundervisning og familiekundskab', som er det, vi til dagligt kalder seksualundervisning, går det ikke godt.

Der er alt for stor forskel på, hvor meget og hvor god undervisning vores elever får, og vi lærere er slet ikke godt nok uddannet til faget. Men vigtigst af alt: Hvem har egentlig ansvaret for seksualundervisningen?

Jeg stiller spørgsmålet, fordi seksualundervisning er det, man populært kalder et timeløst fag. Det kan i sig selv lyde vildt bizart, at der er fag i skolen, der slet ikke har nogen timer. Ja, jeg vil gå så langt at kalde det decideret usexet! Men sådan er det rent faktisk, og vi har hele tre timeløse fag, der foruden seksualundervisning også tæller 'færdselslære' samt 'uddannelse og job'.

Officielt er seksualundervisningen skolelederens ansvar, men i dagligdagen bliver det i alt for høj grad overladt til enkelte ildsjæle på skolerne

Anders Thorsen
Skolelærer

Selvom de timeløse fag i Undervisningsministeriets New Public Managment-sprog hedder "obligatoriske emner", er det reelt egne fag med egne fagbeskrivelser og mål fra børnehaveklasse til, at eleverne går ud af skolen. Der er bare ingen timer til dem.

Når der ikke er nogen timer til et fag, bliver det tilfældigt, hvem der tager ansvaret for, at der bliver undervist i fagene. Det bliver i alt for høj grad op til det enkelte lærerteam at finde ud af det, og der er stor forskel på, hvor meget der gøres ud af det.

Der opstår altså noget af et ansvarslimbo, hvor det er uklart, hvem der har ansvaret. Er det skolelederen? Klasselæreren? Hvem er det? I alt for høj grad bliver det overladt til enkelte ildsjæle på skolerne, og ellers ender det med, at en eller anden "nok hellere må tage den".

Officielt er det skolelederens ansvar, men i dagligdagen bliver det tilfældigt, hvem der gør hvad med seksualundervisningen. Vi har altså timeløse fag, der gør, at eleverne mister tid til fordybelse i deres øvrige fag. 

I min egen hverdag som lærer kan jeg for eksempel se, at det i de fleste tilfælde er klasselæreren, der typisk også er dansklæreren, som bruger sine timer til emnet. På den måde forsvinder der i mange klasser en masse dansktimer, som eleverne aldrig får tilbage. Og det er da kun tilfældet, hvis denne lærer prioriterer.

Anders Thorsen er lærer og har selv oplevet at skulle tage ansvaret for seksualundervisningen. Han er en del af det faste skribenthold på Altinget Uddannelse.
Anders Thorsen er lærer og har selv oplevet at skulle tage ansvaret for seksualundervisningen. Han er en del af det faste skribenthold på Altinget Uddannelse. Foto: Tobias Kobborg/Ritzau Scanpix

Det er ikke rimeligt over for eleverne. Jeg arbejder selv som dansklærer i skolens ældste klasser, og der er altså nok at give sig til. Så hvis den ene uge skal gå med sex, den anden med trafik og den tredje med job, så mister vi ret meget tid, der kunne bruges på at øve kommaer eller læse Tove Ditlevsen.

Hvis man fra kommunerne og Undervisningsministeriet virkelig mener, at de tre timeløse fag er vigtige, må man da også prioritere dem og gøre dem til rigtige fag med rigtige timer. Ellers bør man helt afskaffe dem og sige til forældre og civilsamfund: "I må tage jer af seksualundervisningen, uddannelsen og færdselslæren, for vi har valgt, at skolen ikke prioriterer det."

Hvis man vælger at prioritere det, kan jeg se to måder at gøre det på. Enten kan man lægge en timeblok ind i skemaet, som kan gå til de timeløse fag. Her kunne man så også lægge alt muligt andet, som når der eksempelvis kommer en oplægsholder til skolen. Alternativt kan man lave en pulje erstatningstimer, som eleverne kan få på et andet tidspunkt.

Sikkert er det i hvert fald, at der er behov for en massiv (efter)uddannelsesindsats af lærerne og de lærerstuderende, hvis vi skal have en seksualundervisning med en kvalitet, vi kan være bekendt overfor vores elever.

Skolen bliver konstant bombarderet med emner, som den skal tage sig af, hvilket jeg tidligere har skrevet om i blandt andet Altinget. Mange ting er helt gakket og bør varetages af familierne og civilsamfundet. Fagene i skolen er altså under pres.

Læs også

Det kan lyde som en lærerkliché, at der er masser at skulle nå, men det er rent faktisk sådan, at der er rigeligt for eleverne at give sig til. Og det er bare så irriterende at få at vide det ene år, at der skal bruges mere tid på seksualundervisning eller alt muligt andet, mens det næste år er for dårligt af skolen, at eleverne ikke læser eller regner godt nok i en PISA-test.

Seksualundervisning er vigtigere end nogensinde, for vi lever i en tid med nye familieformer, absurde skønhedsidealer på sociale medier og porno i stride strømme. Ja, vi skal simpelthen gøre seksualundervisning sexet igen.

Men tid er vores allervigtigste og mest sparsomme ressource i skolen, så vi bliver simpelthen nødt til at prioritere den skarpt. Derfor kan det ikke nytte noget, at vi sætter os mellem to stole med timeløse fag. Det er at sige til skolen, at "I fikser lige den der seksualundervisning, ikke? Men vi giver jer ikke de nødvendige rammer til det!"

Derfor er min klare opfordring til vores beslutningstagere: Vælg en stol og gør de timeløse fag til rigtige fag med rigtige timer – eller afskaf dem helt!

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anders Thorsen

Skolelærer, Bagsværd Kostskole & Gymnasium og debatvært på Fagbladet Folkeskolen
​Lærer (læreruddannelsen i Aarhus) og fagjournalist (DMJX)

0:000:00