SF's valgbudget ti gange større end i 2005

KV-09: SF satser stort på kommunalvalget. Landspolitisk succes skal skabe lokalpolitisk fremgang, lyder forklaringen.
Morten Øyen

Det er klart, at SF forsøger at udnytte den landspolitiske succes til at komme ud i kommuner, de ikke er repræsenteret i i dag.

Peter Goll
Tidligere partisekretær for SF
Fakta
Valgbudget til kommunal- og regionsvalgene 2009

Tallene er, hvad der ca. er givet fra "moderpartiet" i valgkampen. Hvad enkeltpolitikere og lokalafdelinger af partierne har kunnet rejse, er ikke medregnet.

Dansk Folkeparti: 2 millioner
De Radikale: 1 million
Konservative: ?
Socialdemokraterne: 4 millioner
Socialistisk Folkeparti: 2,85 millioner
Venstre: ?

Kilde: Rundspørge foretaget af Altinget.dk

Socialistisk Folkeparti satser stort på fremgang ved det kommende kommunalvalg. Ifølge partiets sekretariat således omkring ti gange så meget som ved det seneste kommunalvalg i 2005.

Alt i alt vil SF bruge næsten tre millioner kroner på at få valgt folkesocialister ind i alle landets kommuner i november. Og hertil kommer, hvad de enkelte mandater og lokalafdelinger kan samle ind.

"Det er klart, at SF forsøger at udnytte den landspolitiske succes til at komme ud i kommuner, de ikke er repræsenteret i i dag," siger Peter Goll, partner i kommunikationsvirksomheden Geelmuyden.Kiese og tidligere partisekretær for SF.

"Man vil genbruge historien fra 1980'erne. Dengang havde man landspolitisk fremgang, der blev omsat til at få et kommunalt fundament. Nu har man igen landspolitisk succes, og nu skal der bygges lokalpolitisk bredde," siger han.

Gode valgvinde
Strategien bliver bakket op af professor i statskundskab Jørgen Elklit fra Aarhus Universitet:

"Det giver god mening, at SF forsøger at ride på den vind, de har landspolitisk," siger han og henviser til Søren Risbjerg Thomsens "valgvindsmodel".

Ifølge denne model kan man forsøge at udregne, hvor meget de landspolitiske "valgvinde" smitter af på lokalvalgene. En tommelfingerregel er, at den landspolitiske succes slår igennem med halv kraft, og så må den lokale kandidats dygtighed stå for resten.

Derfor vil SF også bruge godt en million på annoncer, vurderer Peter Goll:

"Venstre og Socialdemokraterne er borgmesterpartierne og er derfor garanteret en masse omtale i medierne. Det giver derfor god mening, at SF vil satse mere på at komme i medierne og skabe stor synlighed. Minde om, at de er der som parti," siger Peter Goll.

"Villy Søvndal er populær, og det vil få flere til at overveje, om de måske også vil stemme på SF lokalt," siger Jørgen Elklit.

DF fordobler budget
SF er ikke det eneste parti, der vil bruge flere penge end sidst for at få politikere valgt. Dansk Folkeparti har fordoblet deres valgkampsbudget sammenlignet med kommunalvalget i 2005.

Det ligger nu på omkring to millioner kroner, og den væsentligste del skal ifølge Carl Christian Ebbesen, organisatorisk næstformand i DF, bruges på annoncer:

"Vi havde for noget tid "moskéannoncen" i landets aviser, som var vores startskud til valgkampen. Der vil komme et par stykker mere af den slags," siger Carl Christian Ebbesen.

Socialdemokraterne presset
Men ikke alle partier har større valgbudget end sidst.

Ifølge Altingets rundspørge vil De Radikale bruge stort set det samme beløb som ved seneste valg. Deres budget ligger omkring en million kroner, ifølge organisationschef Johannes Sørensen. Dog pointerer Johannes Sørensen, at for De Radikale kan det kun være et gæt, da valgkampene hovedsageligt føres lokalt, og man ikke centralt har et samlet overblik.

Det største kommunalparti i Danmark, Socialdemokraterne, har også det største valgbudget. Ifølge partisekretæren for Socialdemokraterne, Lars Midtiby, vil deres valgmaskine koste knap fire millioner kroner.

Men modsat SF, som har deres største kommunalvalgsbudget nogensinde, er Socialdemokraternes blevet mindre. Ifølge Lars Midtiby er Socialdemokraterne økonomisk presset, og har været nødt til at skære væsentlige udgifter fra. Bl.a. deres reklamebureau.

I stedet satser man stort på særligt udvalgte kommuner "med potentiale", og forsøger at mobilisere frivillige. Det er bl.a. Socialdemokraternes målsætning at komme ud og banke på 250.000 døre, og sende deres toppolitikere rundt i hele landet.

Regeringspartierne lukkede
De Konservative er mere lukkede omkring deres valgkampsbudget. Ifølge Martin Dahl, der tiltræder posten som De Konservatives generalsekretær 1. november, ligger budgettet dog omkring niveauet fra valget i 2005.

Han kan dog fortælle, at de satser meget på at understøtte lokale kandidater med tekniske løsninger, og derfor har udviklet en it-platform, som har kostet omkring en million kroner at udvikle.

Venstres kommunalpolitiske sekretær Kirsten Munch Andersen fortæller, at hun "ingen idé har om budgettets størrelse". I Venstre er kommunalvalg lokale valgkampe, og i Venstre går man "ikke ind med den politiske taktstok fra landsorganisationen", siger Kirsten Munch Andersen.

Den liberale blogger, Jarl Cordua, som bl.a. har været kampagneleder for Venstre-politikere, er dog overbevist om, at Venstre også centralt går ud og bruger penge:

"Jeg vil mene, de bruger penge. Selvfølgelig vil de det. Og mon ikke de også har noget nyt, der skal brændes af?" siger Jarl Cordua.

Jarl Cordua anslår, at Venstre vil bruge omkring det dobbelte af Socialdemokraterne:

"Det er nok ikke helt ved siden af," siger han og fortsætter: "Man skal huske på, at Venstre jo også skal ud og udligne, hvad fagbevægelsen rykker ind af annoncer i lokale aviser og dagblade."

Altinget logoChristiansborg
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget christiansborg kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00