Debat

Dansk Erhverv: Bookingportaler misbruger deres dominerende position på markedet

Nogle bookingportaler har vokset sig så store, at de i realiteten ikke er til at komme udenom for erhvervsdrivende. Bookingportalerne misbruger deres position, og derfor bør konkurrencemyndighederne også gribe ind i Danmark, skriver Lars Ramme Nielsen.

Bookingportaler tvinger hoteller til at acceptere, at de&nbsp;ikke må sælge et værelse billigere på deres egen hjemmeside end på portalens, skriver&nbsp;Lars Ramme Nielsen.<br>
Bookingportaler tvinger hoteller til at acceptere, at de ikke må sælge et værelse billigere på deres egen hjemmeside end på portalens, skriver Lars Ramme Nielsen.
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Lars Ramme Nielsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Forhåbentligt kan vi nu se enden på pandemien. Virksomhederne, med hotellerne i København i spidsen, sukker efter at komme tilbage på vækstsporet. Der skal tjenes penge. Gælden skal betales tilbage.

Blandt de mange udfordringer under coronaen har de internationale bookingportaler nok engang vist sig som modspiller i forhold til fair konkurrence.

Dansk Erhverv har under COVID-19 været i dialog med mange hoteller om bookingportaler, der har tilbagebetalt non-refundable reservationer på hotellernes regning med henvisning til force majeure. Adfærden her var endnu et udtryk for portalernes misbrug af deres dominerende markedsposition.

Bookingportaler tvinger hoteller til en høj provision
Den digitale udvikling har skabt store gevinster for forbrugerne og givet virksomheder mange nye og gode muligheder. Men der er også sket en koncentration på mange markeder, hvor et lille antal globale spillere har vokset sig så store, at de i realiteten ikke er til at komme udenom for erhvervsdrivende.

Bookingportalerne tvinger hotellerne til at acceptere en forpligtelse til ikke at sælge et værelse billigere på deres egen hjemmeside end på portalens

Lars Ramme Nielsen, markedschef, Dansk Erhverv

På hotelmarkedet er en stor del af værelsesbookingerne flyttet online, og to store bookingplatforme Booking og Expedia sidder på langt størstedelen af markedet i Europa.

Bookingportalerne tvinger hotellerne til at acceptere en forpligtelse til ikke at sælge et værelse billigere på deres egen hjemmeside end på portalens. I dag må de kun tage en lavere pris for værelset, når kunden for eksempel henvender sig fysisk i lobbyen.

Det er en drømmesituation for bookingplatformene at kunne forhindre, at hotelværelser sælges billigere andre steder end hos dem selv. Hvis andre ikke må sælge hotelværelset billigere, behøver portalerne ikke bekymre sig om konkurrence, og forbrugeren vil heller aldrig have grund til at lede andre steder efter et hotelværelse, når priserne alligevel er den samme alle steder.

Dermed er det også meningsløst for andre konkurrerende bookingportaler at forsøge at etablere sig, også selvom de så tilbød en lavere provision. Og i fravær af konkurrence er hotellerne nødt til at acceptere bookingportalernes høje provision, i stedet for at have muligheden for at sætte en skarpere pris til gavn for forbrugerne.

Konkurrencemyndighederne griber ind
Konkurrence holder virksomheder skarpe og priser nede til gavn for forbrugeren. Derfor er det kutyme og en vigtig del af moderne økonomier, at konkurrencemyndighederne griber ind over for dominerende markedsaktører, der misbruger deres position på en måde, som er til skade for forbrugerne.

Vi er derfor glade for, at regeringen arbejder for at skærpe kravene til tech-giganterne, både på EU-niveau og nationalt.

I Det Europæiske Råd var der sidste år enighed om den såkaldte Digital Markets Act, der stiller en lang række skærpede krav til tech-giganterne. Håbet er, at de største bookingportaler vil blive omfattet af de nye regler, og der derfor vil blive indført skærpet regulering over for disse virksomheder.

EU-Kommissionen er for øjeblikket i gang med at gennemføre en undersøgelse af bookingplatforme og prisklausuler. Resultaterne forventes offentliggjort senere i år.

Det er en drømmesituation for bookingplatformene at kunne forhindre, at hotelværelser sælges billigere andre steder end hos dem selv

Lars Ramme Nielsen, markedschef, Dansk Erhverv

Undersøg portalernes markedsposition
Selvom det danske marked ikke indgår i undersøgelsen, vil resultaterne være særdeles relevante for Danmark også. For brands ejet af Expedia Inc. og Booking Holdings har tilsammen en dominerende markedsposition i Danmark, hvor de i realiteten ikke er til at komme udenom for hotellerne. Selvom omkostningen er, at de er nødt til at acceptere ikke-favorable aftaler.

Bookingportalerne tager en provision på typisk 20-25 procent, mens provisionen for tilsvarende onlineportaler, som formidler sommerhusudlejning (et marked, hvor der findes mange forskellige mellemstore platforme), er markant lavere.

Dertil kommer, at bookingportalerne sidder på al data om kunderne, som hotellerne derved ikke kan udnytte til at optimere deres forretning.

Vi forstår, at regeringens overvejelser om at igangsætte nye undersøgelser af bookingportalerne afventer offentliggørelsen af EU-kommissionens rapport. Vi ser frem til at læse rapporten, men vi mener, at konkurrence- og forbrugerstyrelsen godt kan begynde at forberede sig med det samme.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Ramme Nielsen

Chef for turisme og oplevelsesøkonomi, Dansk Erhverv
cand.scient.pol (Aarhus Uni. 2001)